Review: Batman: Arkham City

• Groter dan Arkham Asylum
  • IJzersterke gameplay
  • Prachtige vormgeving
  • Voldoende gameplay om een tijdje zoet te zijn
  • Ook bij een tweede ronde is Arkham City leuk om te spelen

Met Arkham City brengt Rocksteady Studios een vervolg op het al geweldige Arkham Asylum. De stad is groter, de boeven gewelddadiger en gekker. Zou het de ontwikkelaar zijn gelukt om de Batman games met Arkham City naar een nieuwe climax te brengen? Wij hebben een weekendje als de Dark Knight doorgebracht…

Het Verhaal van Arkham City

Het verhaal begint enkele maanden na de avonturen van Batmen in Arkham Asylum. Arkham city is een speciaal stuk van Gotham City dat als gevangenis dienst doet. Quincy Sharp, de voormalig directeur van Arkham Asylum is de burgemeester van Gotham City geworden en heeft alle ‘gasten’ van Arkham Asylum en de Blackgate gevangenis naar Arkham City verplaatst. Arkham City staat onder leiding van Dr. Hugo Strange, en die weet dat Bruce Wayne Batman is. Vanaf het moment dat de game begint, weet je dat je de controller voorlopig niet meer neer zal leggen.

De Wereld van Arkham City

Zoals gezegd is Arkham City een onderdeel van Gotham City. Het is een oud, vervallen stuk stad waar de grote boeven zich uitleven. Hoewel de stad duidelijke grenzen heeft, heb je redelijk wat vrijheid. Je moet ook vaak de gebouwen van Arkham in. Deze voelen een beetje als de dungeons die we van Zelda kennen.

Catwoman

In de posts die we eerder over deze game schreven, gaven we aan dat het ook mogelijk is om als Catwoman te spelen. Om deze te spelen, moet je wel een code invoeren die bij het spel zit. Koop je de game gebruikt, dan mis je deze missies en dat is ongeveer 10% van de game. Hoewel ik me er niet snel toe geneigd voel om als een vrouw te spelen, brengt Catwoman een hoop nieuwe moves met zich mee en is ook haar verhaallijn erg interessant.

Training en Side Missions

Naast de buitengewoon pakkende verhaallijn, zit de wereld van Arkham City ook barstensvol trainings- en sidemissions. Met de trainingen (die over het algemeen niet al te moeilijk zijn) verdien je de nodige upgrades terwijs de sidemissions voor extra vermaak zorgen. Wanneer je denkt alles wel een beetje gehad te hebben, zijn er nog honderden Riddler Challenges die je op kan lossen. Heb je het verhaal uitgespeeld, dan is er altijd nog de New Game Plus. Je start het verhaal opnieuw, maar behoudt al je wapens. Daarnaast worden de tegenstanders een stuk lastiger. Tot slot zijn er nog diverse Challenge Rooms waarin je je mag uitleven.

De gameplay van Arkham Asylum was al vrij goed. Toch is ontwikkelaar Rocksteady erin geslaagd om de gameplay verder uit te diepen en tegelijk verassend simpel te houden. In gevechten komt het er voorral op aan om flink om je heen te meppen en op tijd af te weren. Gelukkig is het goed te zien wanneer je aangevallen gaat worden. Tijdens de gevechten, zal Batman (of Catwomen als je haar speelt) zelf zijn moves bepalen (al heb je wel de mogelijkheid om combo’s uit te voeren). Het resultaat zijn Hollywood-style gevechten die prachtig uitgevoerd zijn.

Toch laat Arkham City ook zien dat bruut geweld niet altijd de beste route is. Vaak is het veel spannender (en sneller) om tegenstanders te besluipen en stilletjes uit te schakelen. Zo voorkom je namelijk dat ze versterking erbij roepen. Naast het gemak van de mogelijkheid om vijanden te besluipen, zal je merken dat het handig is om je aanvalsstrategie per type tegenstander aan te passen. Zo zijn er tegenstanders met brillen waarmee ze in het donker kunnen zien. Door deze eerst uit te schakelen voorkom je dat ze versterking halen.

Op het moment dat ik een beetje een gevoel begon te krijgen voor wat Batman met al zijn spannende gadgets kan, begon ik mezelf ook steeds meer als de superheld van Arkham te voelen. Het maakt op het gegeven moment echt niet meer uit in wat voorn situatie de game me plaatst. Batman kan uiteindelijk alles aan.

Vanaf de start van de game is Arkham City een beleving. De animaties zijn fantastisch en de stemmen versterken de karakters van Arkham City enorm. RockSteady Studios zuigt je op in het Batman universum en al vrij snel zal je je als een echte Batman voelen. Zelfs als je niet zo van superhelden houdt, weet ik zeker dat je Batman: Arkham City zal waarderen om zijn geniale gameplay. Wij speelden Arkham City op de PS3.