GamesCom Review: Bastion (X360/PS3/PC)

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 0 sterren.

• Prachtige graphics
  • Uitdagende levels
  • Veel wapens en andere extra's
  • Interessant verhaal

Zo nu en dan komen we op de redactie een game tegen die er zo eigenzinnig uitziet, dat we hem echt niet over kunnen slaan. Één van deze games is Bastion. Het verhaal start wanneer je als kleine jonge, The Kid, ontwaakt. De wereld om je heen is eindigend en de enige manier om te overleven is om de weg naar Bastion te vinden…

En laat het bastion, een vliegend eiland, nou net in de steigers staan. Jawel, het is jouw taak om de missende onderdelen van het Bastion te vinden om zo het eiland af te maken en het voortbestaan van jouw ras te garanderen. Gelukkig sta je er niet alleen voor. Vanaf het moment dat je ontwaakt wordt je vergezeld door een cynische commentator die het verhaal verteld.

Één van de fascinerende elementen aan Bastion is dat de wereld waarin je je begeeft, ontstaat terwijl je loopt. Naast dat dit de game grafisch zeer interessant maakt, zal je al snel merken dat tegenstanders hier ook dankbaar gebruik van maken. Ze worden niet alleen op willekeurige plekken gedropt, maar kunnen ook de grond onder jouw voetjes wegslaan. Daarnaast bestaat ook het gevaar dat delen van deze wereld instorten waardoor je moet rennen voor je leven.

Gelukkig krijg je tijdens het spelen de nodige wapens en technieken mee waardoor het niet heel erg lastig zal zijn om Bastion te overleven. Hoe verder je komt, hoe meer opties je krijgt waardoor je The Kid helemaal naar jouw hand kan zetten. Het is mogelijk om jouw uitrusting en upgrades regelmatig te veranderen, iets dat in andere RPG’s vaak even lastig kan zijn.

Bastion is niet alleen een prachtig vormgegeven game, voor een RPG speet hij ook erg lekker. De manier waarop het dramatische verhaal zich ontvouwd is werkelijk prachtig. Door de vele manieren waarop je door de wereld van Bastion speelt, blijft de game interessant, ook wanneer je hem al een keer hebt uitgespeeld. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je van Role Playing games houdt.