Review: Resident Evil: The Mercenaries 3D

• Duidelijke tutorial
  • Actie vanaf het begin
  • Perfect gebruik van het 3D beeld

• Mist toch een verhaal
  • Gameplay kan irriteren

In mei kondigde Nintendo het al aan, het bedrijf gaat de nieuwe game Resident Evil: The Mercenaries 3D van Capcom uitbrengen op de 3DS. Nu staat de Resident Evil serie garant voor bloedstollende avonturen terwijl games die Nintendo zelf distribueert over het algemeen van de hoogste kwaliteit zijn. Vandaag lees je onze bevindingen.

Het verhaal

Wanneer je Resident Evil: The Mercenaries 3D in je 3DS stop is de verhaallijn, of in ieder geval het gebrek eraan, het eerste dat opvalt. Zodra je de game start, wordt je in een trainingsmissie gezet waarin je de bediening van de game onder de knie leert krijgen. Meteen daarna is het zombies knallen. Knallen zoveel je kan binnen de tijd om een zo hoog mogelijke score bij elkaar te spelen, want daar ligt de echte uitdaging van Resident Evil: The Mercenaries 3D. Zo hoog mogelijk scoren.

Tijdens de launchparty van de 3DS kregen we al even de mogelijkheid om met Resident Evil: The Mercenaries 3D te spelen en toen viel één ding meteen op. De gameplay is iets wat je echt even in de vingers moet krijgen wil je het spel optimaal beleven. Met name het schakelen tussen lopen/rennen en schieten kan op bepaalde momenten zeer frustrerend zijn en dat is jammer. Ik had van Capcom verwacht/gehoopt dat de ontwikkelaar iets beter over de gameplay na zou denken.

Graphics

Het 3D perspectief in Resident Evil is werkelijk perfect. Zelfs wanneer je een sniper gun gebruikt moet je één oog sluiten om goed te kunnen richten. Alles klopt, alleen merk je goed dat de game heel veel werk heeft aan het renderen van alle beelden. De beelden bevatten dan ook wat minder detail dan we gewend zijn van de console versies. Een keuze waar we goed mee kunnen leven.

Audio

Ook qua audio heeft Capcom haar best gedaan de juiste sfeer neer te zetten. Ik krijg bij het spelen meteen het gevoel in een arcade game beland te zijn en ook tijdens het gamen weet de muziek de sfeer goed te verhogen. Een complimentje waard dus.

Bonus: Resident Evil: Revelations (Pilot)

Naast Resident Evil: The Mercenaries 3D bevat de game ook een pilot versie van Resident Evil: Revelations. Revelations is een game die nog voor de 3DS moet verschijnen en opvallend genoeg bevat de pilot iets dat ik in Resident Evil: The Mercenaries 3D mis; Spanning! Het sluipen door de gangen, geconfronteerd worden met enge monsters die zich niet zo heel snel af laten knallen en bloed, heel veel bloed.

Wanneer je overweegt om Resident Evil: The Mercenaries 3D aan te schaffen, moet je jezelf eerst afvragen waarom je voorgaande edities van Resident Evil kocht. Was het voor de spanning in het verhaal, of toch meer het knallen op zombies. Is dat laatste wat jij het liefst doet, dan is deze game een perfecte aanvulling op jouw Resident Evil verzameling. Ga je meer voor verhaal, sla deze dan over en koop Revelations wanneer die in de winkel ligt. Ik knal in ieder geval nog even door!

(Screenshots deels via IGN)