Review: Redged TSC-424 Statief met RNB-1 Balhoofd

• Zeer Licht
  • Zeer Compact
  • Makkelijk in gebruik

• Niet gevonden

Als je adembenemende panorama’s en nachtfoto’s wilt schieten is een statief wel zo handig. Zelfs op wintersport, waar je over een overvloed aan zonlicht beschikt, heb je soms stabiliteit nodig en dan ga je simpelweg andere eisen aan een statief stellen. Het Nederlandse Redged adviseerde ons hun TSC-424 met RNB-1 balhoofd. Ruim 7.000 KM verder, in Canada dus, probeerden wij hem uit.

De TSC-424 (volledige naam TSC-424 Ultimate Travel Tripod Carbon) is een statief van koolstof. Door slimme toepassing van dat materiaal weet Redged het statief vederlicht en oersterk te maken. Ideaal wanneer je op de kilootjes moet letten. Een bijkomend voordeel is dat de koolstof constructie minder gevoelig is voor trillingen en minder koud aanvoelt dan de traditionele aluminium statieven. Ondanks het lichte gewicht, kan het statief een camera van 3 kilo dragen.

Het RNB-1 balhoofd stelt je in staat om de camera in allerlei hoeken vast te zetten. Door gebruik van wieltjes in plaats van hendeltjes is het mogelijk om zeer precies te werken. Om mooie panorama’s te schieten is het ook mogelijk om op het balhoofd af te lezen hoeveel graden je de camera horizontaal draait. Het balhoofd is sterk genoeg om een camera van zes kilo te dragen. In deze configuratie is het TSC-424 statief zelf de beperkende factor.

Uitrusting

Hoewel de TSC-424 in een doos zit, zit deze ook nog eens verpakt in een zeer stevige tas die exact op maat is gemaakt. De tas is geproduceerd van hoge kwaliteit nylon in combinatie met stevige zelfreparerende ritsen. Dezelfde materialen waar o.a. Ultimate-DJ-Gear haar tassen van maakt. Redged bezuinigt dus niet op haar accessoires. Ook bevat de tas een imbussleutel waarmee je het statief vrijwel compleet uit elkaar kan halen.

Gebruiksgemak

Iedere poot van de TSC-424 is afzonderlijk in te stellen. Hierdoor kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om twee poten voor de camera te plaatsen en één poot tegen een wand te plaatsen waardoor het statief ook in kleinere ruimtes goed gebruikt kan worden. De poten bestaan uit drie uitschuifbare delen die met een rubber ring vastgedraaid worden.

Ook is het mogelijk om de buis waarop het balhoofd staat te verwijderen (of slechts één van de twee delen). Hierdoor kan je het balhoofd direct op de drie poten plaatsen. Wil je helemaal laag bij de grond fotograferen, dan zet je de poten ondersteboven waardoor de camera ondersteboven hangt. Je kan de camera met de TSC-424 van 15 CM boven de grond tot 141 CM boven de grond vastzetten.

Om het statief extra stevigheid te geven, is het mogelijk om met een haak tussen te poten, extra gewicht aan het statief te hangen. Dit kan handig zijn bij wind gezien het statief zelf met amper een kilo, zeer licht is.

Is er dan helemaal niks aan te merken? Jawel hoor. Redged heeft statieven waar het bedrijf over de bovenste delen van de poten een laagje schuim heeft zitten. Wanneer je mij een temperatuur van -30 draag je dikke handschoenen die uitgetrokken moeten worden om het statief op te zetten. Ook al zijn de poten van carbon, ze zijn echt waanzinnig koud aan de handen. Dit stukje luxe was een prima toevoeging geweest.

Met de TSC-424 zet Redged een perfect statief voor de avonturier neer. Hij is niet goedkoop, maar hij is wel licht, klein en voorzien van een perfect passende tas. Een compleet plaatje dus. Het RNB-1 balhoofd dat we mochten gebruiken is een plezier wanneer je met hoge precisie panorama’s wilt schieten. Ben je van plan om met een statief de wereld over te trekken, dan is dit echt een must-have. Het is immers de eerste keer dat we een product een 10 geven!