Review: Cordless Mediaboard Pro (PS3)

• Lekker licht
  • Strak ontwerp
  • Mediaknoppen en Trackpad

• Glanzend plastic = vieze vingers

We mogen inmiddels wel zeggen dat Logitech de koning van de keyboards is. Is het niet om kwaliteit, dan is het wel omdat het bedrijf misschien wel de grootste producent is die we kennen. Het is dan ook niet vreemd dat het bedrijf ook een toetsenbord voor de Playstation 3 heeft ontworpen. Gezien de vele frustraties over het browsen met de PS3 geen slechte gedachte.

Uitrusting

Wat krijg je allemaal als je de Cordless Mediaboard Pro koopt? Je krijgt natuurlijk het toetsenbord, een setje batterijen en een handleiding. Nee, meer zit er niet in en meer heb je ook niet nodig.

Instellen

Het instellen van het toetsenbord is een eitje. Je gaat naar het instellingen menu van de Playstation 3 en registreert het toetsenbord als niet bluetooth apparaat. Na herkenning zal de Playstation je vragen om een code over te tikken en af te sluiten met de Enter toets. Daarna werkt de Cordless Mediaboard Pro zoals je mag verwachten.

Geen Muis maar een Trackpad

Hoewel Logitech voor PC en Mac toch vooral zal proberen om bij de toetsenborden een muis te verkopen, mist die mogelijkheid voor de PS3. Logitech heeft het Cordless Mediaboard Pro toetsenbord namelijk van een trackpad voorzien. De meeste mensen hebben de PS3 immers in de huiskamer staan en zullen hem vanaf de bank gebruiken en daar is het gebruik van een muis verre van handig. Hoewel de meeste gebruikers het toetsenbord op schoot zullen leggen, heeft Logitech het toetsenbord nog wel van twee kleine, uitklapbare pootjes voorzien.

Een toetsenbord voor in de huiskamer moet er natuurlijk net zo strak als de Playstation 3 uitzien. Logitech heeft er dan ook voor gekozen om het bord uit zwart glanzend plastic te vervaardigen. De afwerking is net als bij de Playstation 3 console van zilverglanzend plastic.

Gebruiksgemak

Zoals gezegd is het trackpad een ideale optie om vanaf de bank de muis op de PS3 te bedienen en net als bij de meeste trackpads op laptops, zitten de linker- en rechtermuistoets er meteen onder. Mocht je het fijner vinden om deze met de linkerhand te bedienen, dan zitten de twee muistoetsen ook nog een keer tussen de linker Ctrl en Alt toetsen. De Esc, F1, F2 en Enter toetsen kunnen eventueel nog dienst doen als actieknoppen.

Naast alle functies van een gewoon toetsenbord en een trackpad, bevat het Cordless Mediaboard Pro toetsenbord ook een aantal media knoppen om zo muziek en films te besturen. Deze zijn in het donker ook makkelijk op de tast te vinden. Ideaal.

We hebben een aantal uur zitten gamen en browsen met de Cordless Mediaboard Pro. We weten dat er zal concurerende alternatieven zijn, maar de ervaring met de Cordless Mediaboard Pro is gewoon erg goed te noemen. Het enige echte nadeel is dat Logitech voor glanzend plastic heeft gekozen. Natuurlijk past dat mooier bij de Playstation 3, maar Sony heeft de controllers niet voor niet matzwart gehouden. Al die vette vingers erop zijn een beetje jammer.

Verkrijgbaarheid

Het Cordless Mediaboard Pro is te koop bij de betere elektronicaboer. Het toetsenbord kost ongeveer €55 en je krijgt er twee jaar garantie op.