3DS van Buiten (en Binnen)

In onze serie over Nintendo’s nieuwe 3DS bekijken we vandaag de buitenkant van het apparaat. Hoe ziet de 3DS eruit? Waar zitten alle knoppen en zitten die op een logische plek voor onze Europese handen? We gaan het allemaal bekijken.

Als eerste kijken we natuurlijk naar de bovenkant van het apparaat. Daar treffen we twee camera’s aan om stereoscopische foto’s te schieten. Zoals je mag verwachten van deze positie kan je alleen horizontale foto’s maken. Beide camera’s zijn VGA oftewel 640×480/0,3 megapixel. Naast de camera’s zit een statusled die paars kleurt wanneer je de camera’s gebruikt.

Aan de voorkant van de 3DS vinden we wederom statusleds. Één voor aan (blauw)/uit/standby (blauwe gloed) en de andere om aan te geven of het apparaat opgeladen moet worden (rood knipperen) of aan het laden is (blauwe gloed). Ook vinden we aan de voorkant een koptelefoon aansluiting en de microfoons.

Aan de rechterkant van het apparaat vinden we een slider om Wi-Fi te activeren. Ook deze is van statusled voorzien. De statusled is geel/groen en kmippert bij gebruik. Ook is de slider voor het 3D effect toegankelijk.

Aan de achterkant vinden we de twee schouderknoppen (L/R) die ook gebruikt kunnen worden om foto’s te nemen. Ook vinden we de aansluitingen om de 3DS op te laden. Hier zijn twee verschillende aansluitingen voor mogelijk. Je kan de adapter direct in de 3DS pluggen of je gebruikt de cradle om hem op te laden. Bij gebruik van de cradle schuiven twee messing pinnen tegen de messing contacten naast de powerplug.

Ook vinden we aan de achterkant het slot voor DS en 3DS games. We beschikken nog niet over 3DS games dus hebben ter illustratie een DS game in de 3DS gestopt. Je ziet dat naast de DS game wat ruimte over is. De 3DS games hebben een andere vorm en zullen deze ruimte benutten. Daardoor kunnen ze niet in een gewone DS gestoken worden. De half-ronde zwarte cirkel naast het games slot is de stylus en daarnaast zit een IR module.

Zoals gezegd krijg je bij de 3DS een handige cradle. Het ontwerp van de Cradle is zo dat je volledig toegang blijft houden tot alle knoppen en aansluitingen behalve stroom. Je kan dus gamen met de cradle in de hand. Aan de voorkant laat de cradle dus ruimte over om een koptelefoon in te pluggen terwijl een klepje aan de achterkant ruimte geeft om het spel te vervangen of de stylus terug in het apparaat te schuiven. Uiteraard bevat de cradle ook een aansluiting voor de adapter.

Aan de linkerkant bevat de 3DS een volume slider en een klepje waarachter een SD slot zit. Zoals eerder gemeld bevat de 3DS standaard een 2GB SD kaart van Hitachi. Het klepje is van buigbaar plastic zoals we bij veel gadgets zien.

En dan nu de 3DS opengeklapt. Aan de bovenkant van de DS zit wederom een VGA camera, net als bij de DSi. Het 3D scherm is 3.53 inch groot en heeft een 2D resolutie van 800 x 240. In 3D krijgt ieder oog 400 beeldlijnen. Dat lijkt weinig maar dat valt in de praktijk enorm mee. Het scherm is overigens breder dan dat van de originele DS waardoor DS games links en rechts van een zwarte balk worden voorzien. Naast het scherm vinden we wederom de 3D slider met een 3D status led.

Aan de onderzijde vinden we eerst de analoge stick met meteen eronder de traditionele D-pad. De analoge stick zit voor ons gevoel op de perfecte plek terwijl de positie van de D-pad voor onze grote handen ietwat ongelukkig is. De analoge stick is onder DS games als D-pad zeer goed bruikbaar waardoor we de D-pad tot nu toe nog hebben genegeerd. Het zijn de echte 3DS titels die hier dus een functie aan moeten geven.

In het midden treffen we het 3.02 inch 320×240 touchscreen aan. Dit lijkt hetzelfde touchscreen als dat van de DSi te zijn. Onder het touchscreen vinden we de ‘select’, ‘home’ en ‘start’ knoppen. Aan de rechterkant van het scherm vinden we de X, Y, A, B actieknoppen en de aan/uit knop.

Over de binnenkant is vooralsnog weinig bekend. De geruchten zeggen echter dat de 3DS op twee ARM11 CPU’s loopt. Beide CPU’s draaien op 266 Mhz. Dit lijkt niet veel, zeker in vergelijking tot de moderne telefoons. Nintendo heeft echter met de Wii al laten zien dat je geen rekenwonder nodig hebt om lekker te gamen. De keuze voor twee CPU’s op 266Mhz in plaats van bijvoorbeeld één 532Mhz CPU (als die zou bestaan) is een goede zet omdat de twee processoren een bredere bus hebben en dus tegelijk meer rekentaken kunnen afwerken. De processoren hebben 64MB RAM om mee te werken. De GPU is een 133Mhz DMP PICA-200 met 4MB RAM. De 3DS zou over 1.5GB intern geheugen beschikken voor de opslag van apps, foto’s etc. Voor de Wi-Fi kan de 3DS met B en G netwerken verbinden. Voor de beveiliging kan de 3DS omgaan met WPA en WPA2 waardoor de 3DS in alle moderne netwerken aansluiting moet vinden.

4 reacties

  1. Dat rekengedoe met bussen dat geloof ik allemaal wel. Wel een apparaat met veel mogelijkheden hoor. Het ziet er in ieder geval wel mooi strak uit. Doet mij dr ook maar een. Hoe zijn jullie er uberhaupt aan gekomen, retourtje Tokio?

  2. Tokio? Gevalletje waterschade zeker 😉

    Zonder gekheid, ik kan ook niet wachten tot ik er een in het echt zie. Als het scherm echt 3D is, ga ik hem zeker kopen.

  3. @Bob R – Beetje flauw…

    @Youri – Wij hebben net als vele andere Nederlandse journalisten een recensieexemplaar van Nintendo mogen ontvangen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.