Review: Little Big Planet 2 (PS3)

De kleine Sackboy is terug voor een nieuw avontuur en als we de makers van Little Big Planet 2 mogen geloven is de nieuwe knutselwereld flexibeler dan ooit tevoren. Tijd voor ons dus om Little Big Planet 2 in de Playstation 3 te schuiven en te kijken of deze game echt zo goed is als Sony durft te beweren.

Story Mode

Hoewel het maken en delen van eigen levels één van de sterkste elementen van Little Big Planet is, bevat de game natuurlijk ook een story mode waarbij Sackboy begint in het optrekje van Da Vinci. Hoewel dit misschien niet zo heel spannend is wanneer je Little Big Planet 1 door hebt gespeeld, leer je hier de verschillende vaardigheden om jezelf een weg door de vele levels te banen om vervolgens achter Negativitron aan te gaan. Inderdaad, ook in Little Big Planet bekijk je het leven niet door een roze bril, maar zit je gewoon achter een schurk aan.

Gedurende jouw trip door de wondere wereld van Little Big Planet kom je een groot aantal figuren tegen die jou in de strijd tegen Negativitron zullen steunen, maar die vriendschap komt niet voor niets. Je zal hun eerst moeten helpen. Zo kom je wanneer je de training hebt doorstaan al snel bij Do Vinci’s vriendinnetje Victoria terecht. Naarmate je hulpjes verzamelt, is het ook mogelijk om de besturing van deze hulpjes over te nemen om zo de vele puzzles op te lossen. Een beetje zoals de game Lost Vikings van vroeger.

Verzamelwoede

Door de levels van de story mode heen kan je een gigantische hoeveelheden verzamelobjecten. Deze zijn niet alleen voor de story mode (waar je bijvoorbeeld jou outfit aan kan passen), maar ook voor de level editor. Aan het einde van ieder level zie je hoeveel van deze items je hebt weten te vinden, wat het erg leuk maakt om een level nog eens te spelen om ook de laatste items te vinden.

Met z’n Allen

Little Big Planet 2 speel je niet alleen. Nouja, het kan wel, maar het is leuker om met vrienden te spelen. Dit kan niet alleen online, maar ook door gewoon een tweede controller op te pakken. Een aantal puzzles in de levels is alleen op te lossen wanneer je met meerdere spelers aan de slag gaat. Gelukkig zijn deze puzzels niet triviaal om het verhaal tot een goed einde te brengen.

Knutselen in Little Big Planet

Wanneer je de verhaallijn hebt uitgespeeld (of je de strijd simpelweg hebt opgegeven), is het tijd om zelf aan de slag te gaan en zo jouw eigen wereld te creëren of in die van anderen te spelen. Little Big Planet 2 bevat een zeer uitgebreide level editor die het nu zelfs mogelijk maakt om eigen werelden te bouwen (in het eerste deel van Little Big Planet was dit nog wat beperkt aanwezig). Alle levels uit het eerste Little Big Planet (meer dan twee miljoen) zijn ook speelbaar in Little Big Planet 2. Ze zien er trouwens wel een stuk beter uit.

Een andere beperking van de oude level editor was het formaat van de levels. Dit hebben de ontwikkelaars handig opgelost door levels met elkaar te verbinden. Door nieuwe controll elementen aan de levels toe te voegen is het mogelijk om ook echt complete games te bouwen al is dat wel iets lastiger onder de knie te krijgen. Inmiddels zijn er ook al veel zelfgemaakte games te downloaden.

Tot slot is het mogelijk om naast nieuwe levels en complete games, ook animaties te bouwen. Dit doe je door verschillende camera’s te plaatsen. Kunnen we nog meer wensen? Nu in iedergeval even niet.

Van Één naar Twee

Zoals we eerder al aangaven is de level editor sterk verbeterd ten opzichte van de eerste Little Big Planet, maar dat is lang niet alles. Grafisch is de game ook weer een stuk opgepoetst. Alles ziet er net weer wat gelikter uit, terwijl de vertragingen die we in deel één weleens meemaakten nu geschiedenis lijken te zijn. Met andere woorden, de ontwikkelaars weten nu heel goed met de hardware om te gaan.

Een opvolger van het succesvolle Little Big Planet op de markt zetten is geen makkie. Het eerste deel was al zeer indrukwekkend en de community erachter bouwde zoveel levels dat het onmogelijk is om die in één leven uit te spelen. Toch is het de makers gelukt om het eerste deel te overtreffen. De game is mooier en flexibeler. Het is nu al een klassieker. Ook al klinkt een ‘knutselwereld’ een beetje suf, deze moet je gespeeld hebben.

Sackboy is terug!

Oneindig veel gameplay

Toch mooier dan deel 1

Sterk verbeterde level editor

9
De Nederlandse voice-overs zijn wat kinderachtig

Sackboy’s Prehistoric Moves

We zouden het bijna vergeten, maar Little Big Planet 2 komt met een bonus game in de vorm van Sackboy’s Prehistoric Moves en deze minigame speel je met de Playstation Move. Nee, we gaan er niks over vertellen. Laat het maar een verrassing blijven 😉