Review: De Zeemote

Mobile Gaming Sucks, dat horen we zo’n beetje overal. Waarom? Meestal omdat echte gamers zich niet gelukkig voelen met de bepekingen die de toetsen van een mobiele telefoon met zich meebrengen. Het Amerikaanse ZeeToo kwam met een oplossing genaamd de ZeeMote en Ik ontving onlangs als één van de eersten ter wereld een testexemplaar.

De ZeeMote is zonder twijfel één van de meest besproken nieuwe gadgets voor de telefoon. Wie wil nou niet gamen met een fatsoenlijke analogue stick? Het is dan ook niet vreemd dat het apparaat de ene prijs na de andere in de wacht sleept.

Maar goed, nu even over mijn ervaring. Mijn test set-up is een Nokia N73 met Sonic en Puzzle Fantasies. Ik moet hierbij wel aangeven dat de games een speciale SDK bevatten voor de ZeeMote ondersteuning. De versie die de meeste operators op dit moment verkopen zal hier mogelijk nog niet over beschikken.

Puzzle Fantasies

Als eerste begon ik lekker rustig met Puzzle Fantasies. Na de eerste minuut werd het meteen duidelijk. Ik irriteerde me enorm aan de Zeemote. Spelen met het toetsenbord gaat gewoon veel makkelijker. Nee, voor deze game is de Zeemote zeker geen toevoeging.

Sonic The Hedgehog

De zaak veranderd echter wanneer ik Sonic start. Vanaf de eerste keer dat ik Sonic op mijn telefoon speelde was ik onder de indruk van de gameplay aanpassingen voor de Zeemote. Door gebruik van de ZeeMote werd de game in één klap een stuk makkelijker. De werking van de analogue stick was perfect. Ik kon Sonic extreem langzaam en snel laten lopen terwijl ik normaal maar 1 keus kreeg. Dit is waar de Zeemote haar krachten laat zien.

Het Gevoel

De Zeemote is weliswaar van erg dun plastic gemaakt, maar is toch extreem stevig. Het gewicht zit hem voornamelijk in de twee LR6 batterijen die erin moeten. De analogue stick voelt soms een beetje gammel, maar ook die weet zich te bewijzen. Na aardig wat stress momenten in Sonic, zit hij nog steeds stevig op zijn plek.

De Zeemote beschikt over 4 actie knoppen. De A-B-C en D knop. De C knop werkt als een soort ‘trekker’ zoals we die kennen van een pistool. Echter is de positie zo onhandig dat we deze niet goed kunnen gebruiken als we tegelijk de analogue stick willen gebruiken. Gelukkig zijn er nog geen mobile games die de C knop echt gebruiken.

On The Road

Ruim een week geleden werd ik uitgenodigd om naar de Nordic Game 2008 Expo te gaan. Dit leek mij het beste moment om de reiswaardigheid van de ZeeMote te testen. Veel vrienden van me klaagden immers over het idee om naast een headset nu ook nog een joystick mee te moeten dragen. Voor vertrek begon de eerste uitdaging al bij hoe ik hem mee zou nemen. In de broekzak? Duidelijk, maar welke… Ik besloot om de ZeeMote en de N73 in dezelfde zak te stoppen, met de vrees dat ze elkaar zouden beschadigen en de kans dat de analogue stick af zou breken. Echter viel dit bij aankomst in Kopenhagen enorm mee. Beiden kwamen zonder een krasje uit mijn broekzak. Het formaat van de ZeeMote sloot ook perfect aan bij mijn N73 waardoor de volle zak nog steeds comfortabel aanvoelt. De ZeeMote blijkt dus een ideale reisgenoot.

Verbeteringen

De ZeeMote is een goed apparaat, maar zoals altijd, het kan beter. Wij zouden het liefst zien dat telefoons standaard het toestel ondersteunen zodat we niet specifiek naar geschikte games hoeven te zoeken. Met name voor Symbian en Windows Mobile toestellen zou het toch makkelijk zijn om een stukje software te leveren dat dit mogelijk maakt.

Beschikbaarheid

De ZeeMote is nog nergens te koop. Het bedrijf doet er erg geheimzinnig over als we vragen wanneer we de joystick mogen verwachten en wat de kosten worden. We horen echter wel geruchten dat de Zeemote bij een aantal toestellen van SonyEricsson geleverd zal worden. We zijn benieuwd.

Deze Gadgeteer zegt: “Ondersteuning voor de Zeemote is nog beperkt, maar dit is zeker een gadget met toekomst.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Events