• Slim gebruik vingerafdruksensor

• Camera's zijn niet heel lichtgevoelig
  • Geen optische stabilisatie
  • Langzame autofocus
  • Zachtere glaslaag over het display dan over de achterkant
  • Geen wireless charging

LG zet niet meer in op modulair smartphone ontwerp. Ze zetten zelfs niet in op de snelste chipset. In plaats daarvan kijkt LG naar de belangrijkste factor: gebruiksgemak. Met een nieuw displayformaat weet het merk een verrassend gebruiksvriendelijke ervaring neer te zetten.

Maar eerst de unboxing. Die is gewoon netjes. LG levert een headset, lader en USB-C kabel mee. Een mooie, grote simtool maakt het af.

Het toestel is rondom voorzien van doorzichtige folie om het tegen krassen te beschermen. Wat opvalt is dat deze er niet heel gemakkelijk van af komt. Zoals je in de video ziet, hebben we de folies op de randen maar gewoon even laten zitten. Verder niets opvallends te melden.

LG is de eerste die in Europa een smartphone verkoopt waarbij het display afgeronde hoeken bevat. Helaas zijn de randen niet met dezelfde curve gesneden als de curve die is aangehouden in het frame. Toch ziet het er bijzonder uit en om me heen zijn er veel mensen die geïnteresseerd reageren. Vooral de vraag of ik boven en onder niets mis krijg ik gesteld. En nee, daar is de grafische schil van LG duidelijk op aangepast. Een aantal apps van derden worden niet in 18:9 (of 2:1) maar 16:9 modus afgespeeld waardoor ze een zwarte balk laten zien op de plaats van de curve. Een mooie manier om dit soort problemen te ontwijken.

Het display heeft een doorsnede van 5,2 inch. Doordat het display naar verhouding wat smaller is, kun je prima berichten tikken met één hand. De kijkhoek van het display is groot als zie ik bij horizontale verplaatsing wel wat contrastafwijkingen. Met andere woorden, de persoon naast je ziet het beeld net iets lichter of donkerder dan jou. Maar het verschil is zeker niet storend. De kleurintensiteit van het display is echt geweldig goed. Dit komt onder anderen door ondersteuning voor 10-bit HDR graphics en echt hele diepe zwarttinten.

Met een resolutie van 2.880 bij 1.440 is het display echt haarscherp. Daarnaast is de resolutie prima voor VR gebruik, al voldoet het display niet aan de eisen voor Google Daydream.

Het display laat het met haar 2:1 verhouding ook toe om apps in vensters te draaien. Hierdoor kun je twee apps naast elkaar zetten. LG stimuleert ontwikkelaars om hiermee compatible te zijn, maar voor nu zijn het vooral de standaard apps van LG die hier goed mee werken. Veel andere apps werpen zwarte balken op aan de zijkant, zoals eerder in deze review vermeld.

Het eerste dat opvalt door het nieuwe design, is de smalle rand aan de zijkanten van de LG G6. Dit geeft een beetje hetzelfde effect als dat van de Samsung Galaxy S8 series. Dit maakt de smartphone nog slanker en opvallender wanneer deze op tafel ligt.

Het toestel is omrand met metaal. Dit in tegenstelling tot het metaalkleurige plastic van de LG G5. Je ziet en voelt gewoon dat de behuizing kwalitatief echt goed in elkaar is gezet. De achterkant van het toestel wordt beschermd door Gorilla Glass 5, wat zo ongeveer het sterkste glas van fabrikant Corning is. Aan de voorkant krijgt het display bescherming van Gorilla Glass 3. Een stuk minder sterk en natuurlijk goedkoper om in te kopen. Wij vroegen LG waarom en kregen als uitleg dat de achterkant krasgevoeliger is. Hier valt natuurlijk het argument dat een kras op het display vervelender is dan een kras op de achterkant ????

Vingerafdruksensor

De vingerafdruksensor zit achterop het toestel, onder de dubbele camera van de LG G6. Net als bij de Honor 8 is dit een knop geworden die je fysiek kunt indrukken. In tegenstelling tot de Honor 8 is dit geen variabele actieknop, maar nu de home knop. Aan de zijkant van het toestel zitten dus enkel volumeknoppen.

LG G6

Dit indrukken is een beetje wennen doordat de sensor relatief klein gehouden is. Ik kan me voorstellen dat een hoesje dit verder zou kunnen bemoeilijken wanneer deze van een dik materiaal gemaakt is. Ga je een hoesje kopen, ga dus voor iets duns.

Specs & Benchmarks

En dan is het tijd voor de chipset. Zoals gezegd gaat LG niet voor de allersnelste chipset. Daar laat LG anderen om vechten en misschien is dit helemaal geen slechte gedachte. De prestatiewinst zit hem doorgaans achter de komma. Dus heel spannend is dat niet. Zeker niet wanneer je in ieder geval voldoende werkgeheugen hebt geplaatst.

LG heeft dan ook gekozen voor de Qualcomm Snapdragon 821 chipset in combinatie met 4Gb werkgeheugen. Oké, 4GB is op dit moment niet enorm veel, maar in de praktijk toch echt wel groot genoeg. Je krijgt 32GB aan opslagruimte.

Opvallend is dat het hart van de chipset wordt gevormd door een 64-bit quad-core processor met een maximale snelheid van 2.4GHz. Dit waar de uitdagers van het toestel allemaal met octa-core processors (8) werken. Het is de eerste chispet met Qualcomm’s eigen Kryo CPU en dat lijkt toch een beetje de redding te zijn. De prestaties bij dagelijks gebruik stellen niet teleur. In combinatie met Qualcomm’s eigen Adreno 530 GPU zet dit de volgende benchmarks voor gamers neer. En daarbij zie je dat de CPU en GPU kennelijk heel netjes samenwerken.

Camera’s

Ook LG werkt met een dubbele camera, maar gaat daar heel anders mee om dan we bijvoorbeeld bij Huawei en Samsung zien. LG geeft beide camera’s een compleet andere lens. Hierdoor krijg je een beetje het gevoel van een systeemcamera in je zak.

In 4:3 beeldverhouding behaal je de maximale 13 megapixels. Maar de camera app van de LG G6 is ergens anders voor gemaakt. Deze is gemaakt voor vierkante foto’s. 1:1 formaat dus en dan hou je nog maar 9,7 megapixels over. In de praktijk heb ik vooral in de nieuwe 18:9 verhouding geschoten waarbij ik 8,7 megapixels van het toestel krijg. Via een knop bovenin het display kan ik dan tussen de twee lenzen schakelen.

Een andere sterke feature is de ondersteuning voor RAW beeldverwerking. Ook echt iets voor mensen die veel met beeldbewerking bezig zijn. Dit laat toe dat je achteraf veel instellingen in het beeld aan kunt passen en zo foto’s enorm goed kunt nabewerken. Ook omdat er geen compressie op zit. Zelf heb ik Adobe Lightroom en Photoshop op het toestel gezet om zo direct mijn foto’s te bewerken. Ideaal.

LG G6 RAW foto in Photoshop

Hoewel de camera van de LG G6 als dé camera voor fotograven klinkt, zijn er wel een paar dingen die we in deze prijsklasse echt missen. En dat begint met laser autofocus. Hierdoor gaat het scherpstellen niet zo vlot als ik op andere vlaggenschip toestellen gewend ben. Ook optische beeldstabilisatie ontbreekt, wat bij weinig licht toch wel heel fijn is. Ook is de camera met f/2.4 niet heel lichtsterk. Wat ook opvalt is dat de groothoek camera meer ruis in haar foto’s laat zien bij weinig licht en dat er een klein verschil in kleurtemperatuur is tussen de twee.

Voor selfies krijg je van LG een 5 megapixel camera aan de voorkant. Film je graag, kun je dit in 4K doen met de camera’s op de achterkant. Ook bij het filmen zijn er veel handmatige opties in te stellen en dit maakt de LG G6 de fijnste camera om mee te filmen die ik dit jaar heb getest.

Geluid

Het Koreaanse model van de LG G6 krijgt een speciale Quad Hi-Fi DAC mee om top of the line audio te leveren. Deze niet. Toch klinkt het geluid uit de LG G6 prima. Zelfs met de standaard headset. Er is ondersteuning voor 24-bit hi-res audio.

Draadloos

De chipset van de LG G6 biedt naast ondersteuning voor GPS (VS), ook ondersteuning voor Glonass (Russisch), Beidou (Chinees) en Galileo (EU) om plaats te bepalen. In de praktijk weet de smartphone erg snel waar je bent. Bluetooth 4.1 en NFC zijn aanwezig. Je krijgt dual-band WiFi met ondersteuning voor 802.11ac met MU-MIMO. Daarmee haalt het toestel de maximale snelheden uit de 5GHz band.

Accuduur

In de VS krijgen gebruikers de mogelijkheid om de LG G6 draadloos op te laden. Hier niet. LG heeft dit uit het toestel weggelaten. Wel krijg je een 33.000mAh accu die je met gemak door de dag trekt. De accu is niet verwisselbaar zoals bij meer high-end smartphones. Er is ook ondersteuning voor Quick Charge 3.0.

Conclusie LG G6

LG slaat met dit toestel duidelijk een nieuwe weg in als het gaat om vlaggenschip smartphones. Het bedrijf kiest niet voor de snelste chipset, maar wel een chipset die de laatste technologieën lijkt te ondersteunen. Daardoor hou je €50 in de zak ten opzichte van Android smartphones als de Huawei P10 en Samsung Galaxy S8. Het display is erg goed en hoewel de camera een klein wensenlijstje open laat, beschikt het toestel op dat gebied toch over enkele bijzondere eigenschappen. Om Rivella te quoten, de LG G6 is “Een beetje vreemd, maar wel lekker”.

De LG G6 is nu verkrijgbaar voor €749.