Meta Ray-Ban zonnebril
Foto van Arjan Olsder
Arjan Olsder

Slimme Meta brillen van Ray-Ban en Oakley deze maand in Nederland te koop

Privacyminnend Nederland heeft binnenkort weer een nieuwe kopzorg. Meta gaat volgends de Leeuwarder Courant haar slimme zonnebrillen vanaf deze maand ook in Nederland verkopen. De brillen worden dan verkocht in samenwerking met Pearl en Greving & Greving verkocht. Specsavers zou nog geen trek hebben in het assortiment. Mogelijk zou dit formeel worden tijdens het Meta Connect event op 17 september.

De reden dat EssilorLuxotica, de eigenaar van Ray-Ban, Oakley en vele andere brillenmerken samenwerkt met opticiens, is best logisch. Pearl, GrandOptical, Sunglasshut en de brandstores van Ray-Ban zijn al eigenaar van de Amerikaanse multinational. Daarmee is het voor Meta heel gemakkelijk om de slimme brillen rustig aan wereldwijd uit te rollen. In de VS waren ze immers al sinds 2021 op de markt. In 2023 kwam het tweede model op de markt, dat we nu ook hier in de schappen zullen zien liggen. De vervangingssnelheid van modellen ligt bij Meta erg laag.

De slimme brillen zijn in staat om foto’s en video’s te maken. Meta’s AI kan die beelden analyseren en de gebruiker daar feedback op vragen. De bril bevat hiervoor speakers en microfoons.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.