Peter Willemse
Peter Willemse

Review: X8 Step

Peter Willemse beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

THE GOOD

  • Hoge range
  • Veilig 3 rem systeem
  • Makkelijk opvouwbaar
  • Looks

THE BAD

De populairiteit van de zogeheten LEV’s is momenteel ongekend. Deze Licht Elektronische Voertuigen, bieden veel voordelen wanneer je ze tegenover de voertuigen zet met verbrandingsmotor. Emissie vrij, licht in gewicht en ideaal voor de laatste kilometers na de trein. Regelgeving is op dit moment niet up to date met de huidige vraag naar Lev’s, en wanneer je naar buurlanden kijkt zijn die al veel verder dan Nederland. Dit jaar wordt er nog besloten of hierin een aanpassing in gaat komen. Wanneer dat zal gebeuren zal de Lev het straatbeeld gaan domineren is mijn voorspelling. Waarom? Lees de review van de X8 step en laat je snorfiets staan!

We testen in deze review de X8 elektrische step, en dat gaan we uitgebreid doen. Op moment van schrijven heb ik de step 4 weken in bezit en rijd er dagelijks op naar kantoor zo’n 6 kilometer van mijn huis. Om een goed beeld te krijgen van de opgegeven range die haalbaar zou zijn krijgen we op deze manier een goed beeld. Echter wordt deze step in de praktijk het meest gebruikt voor de laatste kilometers vanaf een treinstation. Wat goed voor te stellen is natuurlijk, want dit biedt veel voordelen. Je neemt de step mee de trein in, dus geen angst dat je stationsfiets gestolen is of een lekke band heeft. Ook qua snelheid is er winst te halen. De X8 step haalt makkelijk 25 kilometer per uur. zonder enige moeite.

Unboxing

Zo wordt de X8 geleverd. In een stevige doos en hufterproof verpakt zodat hij zonder beschadigingen bij mij aankomt.

In de doos zit de X8 Step, Accu met oplader en de handleiding. Grappig om te melden is, dat ik het rechter handvat er niet opgedraaid kreeg. Deze draait linksom vast in plaats van rechtsom. Ik ben zo gewend aan Links = Los dat ik me even zorgen heb gemaakt of het wel goed zal komen. Maar eind goed al goed. Dit is natuurlijk, omdat wanneer het handvat rechts vastgedraaid zou worden, deze tijdens het rijden steeds los zal komen, omdat er continu druk de “losdraai kant” op gegeven wordt. Op deze manier dus niet. Slim bedacht, niet zo heel slim van mij, maar ach ik ben ook maar een mensch 😉

Specificaties

  • Range tot 45 km
  • Max snelheid: 25 km/h
  • Wielmaat: 10 inch
  • Belastbaar tot 120 kg
  • Gewicht: 15 kg
  • Hoge kwaliteit aluminium
  • Motor: 350W
  • LED Voorlicht
  • LED Achterlicht
  • LED Remlicht
  • Waterproof: IP54
  • Oplaadtijd: 2-3 uur
  • Voorzien van 10 inch luchtbanden voor een comfortabele rijervaring
  • Uitgeklapt: 105x42x116 cm
  • Ingeklapt:  105x42x45 cm

Uitgelicht

Op het eerste gezicht is dit een mooie strakke step. Maar ja het is een step, daar kan toch niet zoveel bijzonders aan zijn zou je denken? Niets is minder waar, want er is écht over dit product nagedacht over functionaliteit en veiligheid. De step heeft namelijk 3 (ja echt) remmen.

 

Een sterke motor (350W) zorgt voor dat gevoel dat je wilt hebben wanneer je op snelheid komt en is in te stellen op 3 standen. De afstand die je kan rijden met de step hangt af van in welke setting je de step rijd. Tevens is de step spatwater dicht. (IP54)

 

De accu is uitneembaar, erg handig wanneer je de mogelijkheid hebt om de step bijvoorbeeld in de schuur te stallen en de accu thuis op te laden. De accu zal dit zeker in de winter erg waarderen!

 

 

Eerste gebruik

Na het unboxen, en de wat onhandige installatie van mij kan er gelijk even gestept worden. Ooh nog eerst even de banden oppompen. Gelukkig heb ik een compressor.  Heb je dat niet dan kan je gewoon even naar de eerste de beste benzinepomp rijden. Vroeger was ik groot fan van de step, dus een beetje jeugdsentiment komt direct naar boven wanneer ik mijn rechtervoet op de step zet. We zetten de step aan, en horen een duidelijke melding dat deze aan staat. Vervolgens zetten we met links af, en drukken met de duim de gashendel naar beneden. De step staat in zijn hoogste stand en dit is goed te merken! Er is behoorlijk wat acceleratie en voor de eerste keer is dit best even oppassen, maar al snel is het gevoel daar en gaat het allemaal van zelf. Met een Big Smile kwam ik weer thuis!

 

Wetgeving

E-steps zijn in de op een paar uitzonderingen na niet toegestaan op de openbare weg. Wanneer je staande gehouden wordt kan de step in beslag genomen worden. Daar kan nog een bekeuring van 360 euro bij komen als je pech hebt. Doordat je onverzekerd op de openbare weg rijd, en een ongeluk zou veroorzaken kan het ook financiële gevolgen hebben. Elektrische steps worden gezien als voertuig. Ze moeten daarom aan voertuigeisen voldoen. Er zijn eisen voor bijv. fietsen, e-bikes, bromfietsen, motorfietsen en auto’s. De vereisten aan voertuigen zijn in alle EU-landen hetzelfde. Echter er is nog geen EU-regelgeving voor elektrische steps. Hierdoor is het voor producenten niet mogelijk om voor e-steps een goedkeuring te krijgen voor de openbare weg. Het RDW dient deze e-steps eerst aan te wijzen als ‘elektrische bromfiets’. Dit betekent dus dat je niet zomaar met je elektrische step de weg op mag.

Conclusie

Ja, met de gedachte in het achterhoofd dat er eind van dit jaar een verandering qua wetgeving plaats gaat vinden, is dit toch wel écht een serieus goed, en leuk vervoersmiddel. In een Dorp als waar ik woon, waar nog steeds de oud Hollandse “doe maar normaal dan doe je al gek genoeg” sfeer heerst wordt ik behoorlijk na gekeken op mijn step. Maar mensen wen er maar aan, want ik voorspel dat niet alleen in grote steden, maar ook in dorpjes als de mijne er veel meer mensen op een step zich zullen laten vervoeren. Het is leuk, snel en ook nog eens emissie vrij! Pure winst  dus, en nadelen kan ik niet verzinnen eigenlijk om de X8 niet te pakken. Ik had de step vorig jaar al willen hebben toen we op een mega groot vakantiepark ver weg zaten van alle voorzieningen en voor een zak warme broodjes 20 minuten moest lopen. Hij gaat dus absoluut mee dit jaar! Wat range betreft doet de X 8 ook wat deze belooft. in de lagere standen gaat de accu merkbaar langer mee en wordt met gemak de 40 km gehaald. Die laatste 5 kilometers die mogelijk zijn rijd ik niet, om zo de accu niet teveel te belasten. dit vinden accu’s als deze namelijk niet fijn. Opladen wanneer mogelijk is het best voor de levensduur. In de 25 km stand gaat het stukken harder qua stroom verbruik. Echter is dit meer dan logisch. Het verschil in rijden is duidelijk merkbaar en zal dus ook meer vragen van de accu. ruim 25 kilometer met gemak heb ik gehaald. Vergeleken met andere steps is dit erg goed te noemen.

Verkrijgbaar bij:  www.lekkersteppen.nl

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.