Picture of Robert Gunsing
Robert Gunsing

Asbakken worden fietsoplaadpalen

Weg met het oude! Veel nieuwe stations krijgen een make-over waarbij onder meer hun oude asbak-palen worden vervangen door nieuwe oplaadpalen voor elektrische fietsen.

Sinds vorige maand is het verboden om te roken op de NS-Stations. Daarmee moet er een nieuwe functie gezocht worden voor de openbare asbak-palen. Dus worden ze geüpgraded tot een veel beter doel: oplaadpalen voor elektrische fietsen.

Het gebruik van elektrische fietsen is ongelooflijk hoog hier, veel mensen gebruiken e-bikes gebruiken in plaats van auto’s voor eigen vervoer. E-bikes kunnen voor het langere deel van de reizen in treinen worden meegenomen en als last-mile-oplossing worden gebruikt om van en naar de treinstations te komen. Door elektrische fietsladers op de perrons te installeren, kunnen pendelaars tijdens het wachten op een trein opladen.

Zoals ProRail-vertegenwoordiger Willem van Ewijk uitlegde aan de Brussels Times:

“We willen dat mensen duurzaam van deur tot deur reizen. Niet alleen met de trein, maar bijvoorbeeld met de fiets naar het station. Door rookpalen om te bouwen tot laadpalen kunnen we ervoor zorgen dat meer mensen op de elektrische fiets stappen. ”

Het nieuwe ontwerp voor de laadpalen is afkomstig van het Amsterdamse bedrijf Lightwell. Elke paal kan twee elektrische fietsen tegelijk opladen. In tegenstelling tot opladers voor elektrische auto’s, hebben opladers voor elektrische fietsen meestal een vrij laag vermogen, meestal met een vermogen van ongeveer 100-250 watt. Dat is ongeveer twee keer zo krachtig als een laptopoplader.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.