Review: Godzilla II – King of the Monsters (Blu-Ray)

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 3.5 sterren.

• Eindelijk weer een verhaal met ons favoriete, Japanse monster
  • Sterke cast

• Verhaal gaat vooral veel te snel en mist soms wat context.

Het mythische Japanse monster Godzilla is terug in haar tweede avontuur. Het avontuur waarin het zeemonster zich opmaakt voor een episch gevecht met die andere publiekslieveling; King Kong.

MonsterVerse

Veel films hebben tegenwoordig een eigen universum waarin de verhalen afspelen. Met de eerste Godzilla, in 2014, startte Warner Bros. het MonsterVerse. Een filmserie waarvan nu de eerste drie films uit zijn en de vierde voor komend jaar op de planning staat.

Het MonsterVerse startte in 2014 met de film Godzilla. Daarna bleef het even stil, tot we in 2017 de film Kong: Skull Island voor onze kiezen kregen. Nu, in 2019 kijken we dus naar Godzilla: King of the Monsters. In 2020 mogen we genieten van Godzilla vs. Kong.

De eerste Godzilla (spoiler alert)

In de eerste Godzilla, leerden we ons mythische zee/landmonster kennen. Nouja, monsters. In de films worden deze waanzinnig grote wezens Titanen genoemd. Hoewel Godzilla door velen wordt gevreesd, eindigt de film met Godzilla als redder van de mensheid. Een mensheid die met al haar wapens, machteloos staat tegenover de titanen en Godzilla uiteindelijk haar gang moet laten gaan. Met succes natuurlijk.

Godzilla: King of the Monsters (geen spoilers)

In Godzilla: King of the Monsters keren we terug in de wereld van de mensheid en de titanen. De mensheid blijft twijfelen aan de relatie met Godzilla. Ondertussen blijkt Godzilla wederom niet de enige titaan. De wereld blijkt vol te zitten met deze waanzinnige monsters. En één persoon blijkt een apparaat te bezitten waarmee je de stemming van deze titanen kunt beïnvloeden. En de plannen van die persoon, blijken alles behalve zuiver. En dan komen we er ook nog achter dat er ‘iets’ anders is dat de stemming van de titanen kan beïnvloeden… en dat ‘iets’ is groot en is ook al boos.

Echt nieuwe introducties bevat de film niet. Behalve dat de naam Skull Island richting het einde steeds vaker voorbij komt. Godzilla: King of the Monsters zou maar zo het zoethoudertje kunnen zijn. Maar dit brengt me ook aan het twijfelen over de volgende blockbuster in deze filmseries. De verwoesting in de strijd tussen de titanen is van epische proporties. Tijdens de worstelingen rollen de monsters tussen gebouwen alsof het grassprietjes zijn. Totale verwoesting van de wereldsteden lijkt het gevolg. Hoe kan Kong, die toch ook wel groot is, ook maar iets inbrengen tegen de King of Monsters? Zeker als Godzilla besluit haar gevolg mee te nemen naar haar confrontatie met de brutale aap. Hoe gaan de schrijvers van het MonsterVerse dit recht brijen?

En er is nog iets dat de film een beetje dwars zit. De schrijvers hebben een enorm verhaal bedacht, dat zich moet uitspelen in slechts twee uur. Hierdoor gaan eigenlijk teveel details verloren. Zo vinden ze een gezonken stad met hiërogliefen. Daarop staat Godzilla bovenaan de voedselketen. Ook in de Chinese cultuur blijken talloze verwijzingen naar de andere titaan waar het in deze film om draait. Maar niets wordt echt goed naar voren getrokken. Ook de enorme hoeveelheid gebeurtenissen zitten zo strak na elkaar, dat er soms wat opbouw en onderbouwing ontbreekt. Het is een storm van geweld en explosies die over de kijker wordt geblazen, waardoor context en verhaal soms verloren raakt. Maar misschien is dat juist de hectiek die hoort bij het verhaal…

Gelukkig profiteert Godzilla: King of the Monsters wel van een heel sterke cast. Een cast die we misschien vooral van wat Netflix klassiekers kennen. Zo ligt de hoofdrol bij Kyle Chandler die we kennen van de Netflix serie Bloodlines. De derde grote naam op de titelrol is die van de jonge Millie Bobby Brown. Zij speelde de hoofdrol in de successerie Stranger Things en zet hier duidelijk weer een andere tienerrol neer. En natuurlijk zijn deze spelers nog in tal van andere series en films te vinden.

Helaas kunnen we ditmaal niets over de 3D afwerking van Godzilla vertellen. De vorige heb ik wel in 3D gekeken en die was fenomenaal. Hier verwachten we dus ook wel wat van. Verder vinden we op de schijf een introductie in de MonsterVerse. Daarbij krijg je uitleg over waar we nu staan in de vertelling. Ook zien we hoe het verhaal van deze tweede Godzilla film tot stand is gekomen en krijgen we de nodige commentaar tracks Ook alle trailers zijn op de disc aanwezig. Lekker veel materiaal dus.

Conclusie: Godzilla: King of the Monsters (Blu-Ray)

Wat Iron-Man 2 was voor Iron-Man, is Godzilla 2 voor Godzilla. Niet meer dan een tussenverhaal dat laat weten hoe goed de eerste was. Een tussenverhaal dat het bruggetje moet slaan naar de derde film waar we nog veel harder naar uitkijken. Een film die prima is om te kijken, maar niet heel erg is om te missen.

youtube.com/watch?v=QFxN2oDKk0E

Godzilla II kopen