GadgetGear.nl

Review: RadWagon van Rad Power Bikes (E-bike)


Jeroen beoordeelde namens GadgetGear de RadWagon van Rad Power Bikes met 4.5 sterren.

The Good
  • Power! 750 w
  • Gashendel
  • Twee kinderen achterop
  • Enorm draagkracht (159kg)
  • Actieradius 40-70 km
  • Krachtsensor
  • Confort

The Bad
  • Bouwpakket
  • Geen duidelijke handleiding
  • Max 25 km/pu

RadWagon van Rad Power Bikes kopen
→ Check de prijs bij Rad Power Bikes

Stel je eens voor: een e-bike die groter, sterker en meer vermogen heeft dan ieder ander. Die niet gebouwd is om de maximale snelheid te overschrijden, maar jou en je twee (!) kinderen tegelijkertijd, overal naar toe te brengen. De RadWagon van Rad Power Bikes is een fantastische E-bike, met maar liefst 750 W motor, 159kg draagvermogen en een actieradius van 40-74 km. Need I say more?! Lees de review van de RadWagon hier op GadgetGear.nl

Unboxing

GadgetGear mocht tijdens de Ebike Xperience al even een testritje maken met één van de Rad Power Bikes. Maar toen de RadWagon bij ons op de redactie in een enorme kartonnen doos als een bouwpakket werd afgeleverd, toen begon de expierence pas echt! 33kg in een kartonnen doos van 1,75 meter lang en 0,90 meter hoog. Het unboxingfeest kon beginnen met de RadWagon, dé familie Ebike van 2019!

Deze diashow vereist JavaScript.

In het pakket zit de fiets. Logisch, maar hij zit niet helemaal in elkaar. Nee, trek gerust een uur of twee uit, want er komt een bouwpakket aan. Helaas niet met een hele duidelijke beschrijving. Ze adviseren om die vanuit Youtube te bekijken. Dat heb ik dan ook gedaan, maar alsnog was het erg lastig voor mij als onervaren fietsenmaker. In de doos zit wel een mooi tasje met Tools erop, waarin al je gereedschappen zitten. Dat is fijn. Verder zijn veel onderdelen erg logisch en kan je eigenlijk (achteraf) gewoon een fiets in elkaar zetten. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat de fiets voor 80% gemonteerd wordt geleverd. Dus laat je niet bangmaken. De batterij is al vol, tenminste bij mij en ik kon dus direct de weg op.

Deze diashow vereist JavaScript.

Rad Power Bikes

Rad Power Bikes the Netherlands BV, komt gewoon uit Utrecht, oorspronkelijk uit Amerika en sinds vorig jaar helemaal hot en aanwezig op alle beurzen in Nederland. Vandaar dat het geen verassing voor ons was dat we Rad Power Bikes tegenkwamen op de Ebike Xperience.  Je kunt ze ook bijna niet missen. De fietsen zijn opvallend qua kleur (oranje of parelwit gekleurd) en opvallend qua bouw en design.

Deze diashow vereist JavaScript.

De RadWagon is namelijk langer dan een normale fiets en je ziet overal in het frame dat er driehoeken zijn gebruikt in het design om deze fiets oerkracht mee te geven. Dat zien we ook terug in de dikke banden en in de motor met 750 W! Dat brengt deze ebike in Nederland tot de elektrische fietscategorie L1e-A; ergo een snorfiets. Ja, je moet deze fiets dus een kentekenplaatje opspijkeren en verzekeren. Helemaal prima, want een verzekerde duurdere fiets is fijn rijden. Zo ben je verzekerd tegen de brokken die je bij een ander kunt maken en tegen diefstal (in mijn geval dan). Dat rijdt een stukje prettiger.

Deze diashow vereist JavaScript.

fietscategorie L1e-A

De fietscategorie L1e-A? Gaat hij dan harder dan 25km per uur? Komt dat omdat hij een gashendel heeft? Nee, lieve mensen. Of ja, hij heeft wel een gashendel, maar daar kom ik later op terug. Deze fiets behoort tot fietscategorie L1e-A omdat hij een enorm vermogen heeft. 750 W aan kracht! Dat is ongekend. Deze kracht is nodig als jij straks met je (hoeveel) kilo’s op de fiets zit. Plus kindje één en daarachter kindje twee en voorop je boodschappen. Ohja, de fiets zelf weeg ook nog eens 33 kilo. Dan heb je power nodig. Zoveel, zodat het lijkt alsof je met een veertje wegfietst. Nou, dat klopt!

Omdat deze fiets tot de fietscategorie L1e-A behoort moet je de kentekenplaat regelen. Daar helpt Rad Power Bikes je mee. In de verpakking zit namelijk een soort pakbon, maar dit is een bewijs dat nodig is om de fiets op jouw naam te zetten. Die bon moet je fotokopiëren, mailen naar Rad Power Bikes en zij zorgen dat je een kentekennummer krijgt en een bewijs dat hij op jouw naam staat. Hiermee kan de RDW weer aan de slag en sturen ze je een pasje toe met het kentekenbewijs. Jij hoeft dus daarna alleen maar naar een fietsenwinkel waar ze het plaatje voor je kunnen regelen. Nog even laten verzekeren, noem bij je verzekeraar wel even dat het gaat om een fietscategorie L1e-A E-bike, dan komt het allemaal goed.

750 W Directe Aandrijvingsmotor

De krachtige 750 W Shengyi directe aandrijvingsmotor met 40Nm trekkracht is een stukje techniek waar ik u tegen zeg. Sterk, zo sterk dat het de grote fiets met alles erop en eraan ondersteunt alsof je zelf een lichte fiets, fietst. De directe aandrijvingsmotor levert een gelijkmatige acceleratie en beschikt over een regeneratie stand waardoor je batterij zich weer iets oplaadt. De motor is verrassend stil. Je hoort gewoon niet dat het een elektrische fiets is. Verder kent de fiets een rotatiesensor. Wat wil zeggen dat de fiets bij een rotatie je wordt ondersteund op het moment wanneer je een snelheid in omwentelingen maakt. Dit voelt veel natuurlijker en je kunt kiezen om je fiets zo te ondersteunen zodat je nog iets aan je conditie doet.

Deze diashow vereist JavaScript.

 

14Ah Lithium-Ion-Accu

Een sterke accu is cruciaal. Hier staan en vallen de e-bikes mee. Deze batterij is geweldig. Met een laadbeurt tussen de 3-5 uur kan je de batterij vullen. De verbeterde 48V 14Ah (672Wh) batterijen geven je een bereik van ongeveer 45 – 75 kilometers per lading. Met 8 V 14 Ah (672 Wh) Lithium-ion NCA 18650 Samsung 35E Cells kan je de fiets 800 laadcycli (waarna de capaciteit nog steeds minimaal 80% is). 800 lijkt weinig? Maar het betekent dat als je iedere, maar dan ook iedere dag met je fiets zou rijden en je rijdt iedere dag 45-75 km, dan kun je dus bijna 3 jaar met de accu doen. Gemiddeld zullen mensen die fiets gebruiken voor hele kleine ritjes doordeweeks (kinderen naar school brengen) en in het weekend er lekker op uit. Dan doe je makkelijk 4 jaar met één batterij. Daarna kan je weer een nieuwe bestellen voor 500,- De lader is overigens een 48 V 2 ampère Smart Charger, die werkt op 230 V AC stopcontacten. In het pakket zit een Nederlandse en een Engels stekker.

Deze diashow vereist JavaScript.

Twistgrip Gashendel

Ja, gaaf he! Een echte gashendel op je fiets. Het lijkt raar, maar deze gashendel gebruik ik in de praktijk enkel om sneller mee weg te rijden. Hoe je de gashendel gebruikt, is aan jou. Want hij werkt als bij een gewone snorfiets tot 25 km per uur. Je zal merken dat het ideaal is na een lange fietstocht om even een stukje ontspannen te brommeren of echt alleen bij het wegrijden van het stoplicht. E-bikers zullen het weten, wegfietsen bij een stoplicht is killing. Je fiets is niet vooruit te branden. Maar met de Twistgrip Gashendel van Rad Power Bikes beschik wanneer je maar wilt over 750 W aan vermogen. De ingebouwde aan/uit-knop voorkomt onbedoeld optrekken en stelt je in staat om alleen de gashendel te gebruiken wanneer je dat wilt.

Remmen

Wanneer je remt, kleurt je achterkant rood. Yes, de RadWagon heeft remlichten! Niet alleen gaaf, ook heel handig. Voor een fiets van dit kaliber is dat helemaal niet gek. Je hebt sterke remmen nog. Voor en achter 180 mm Tektro Aries mechanische schijfremmen zorgen voor een sterke remkracht, zelfs op onverhard terrein.

Trapondersteuning

Het soort ondersteuning valt of staat met de sensor. Zo zijn er fietsen die een rotatiesensor hebben, een trapkrachtsensor of beiden. Beiden is het meest prettige, alleen een rotatiesensor ligt aan de afstelling. Soms is het gewoon rui; pardon my French. Rotatiesenor geeft jou namelijk aandrijving wanneer je trappers een rondje draaien. Of dit hard, zacht of heel langzaam is dat ligt aan de instellingen en magneetschijven. Soms  word je vooruitgelanceerd en er komt geen fietsen meer bij kijken. De RadWagon heeft een klein stukje rotatiesensor, maar de onderstening zit hem vooral in de instellingen. Goed belananceerd alsof je het op eigen trapkracht doet. Fiets je met veel kracht, dan ga je snel harder. Het is zo goed gebalanceerd dat het eigenlijk lijkt alsof je op een heel lichte fiets, fietst waarbij je een lichte inspanning vertoont. En dat is precies wat we willen. Niet het zweet op de rug, maar je mag best een beetje conditie opbouwen bij het bewegen. Super!

Gebruik

De RadWagon is lastig om zelf in elkaar te zetten wanneer je twee linker handen hebt zoals ik. Maar als hij eenmaal in elkaar gezet is, dan kan het genieten beginnen. Het is een prachtige en bijzondere fiets om te zien. Omdat wij in Nederland pas sinds een jaar deze fietsen hier hebben, ben ik nog één van de weinigen in mijn dorp dus trekt het veel bekijks. Vooral bij school zie ik veel jaloerse moeders, want ik kom aanrijden met het grootste gemak en comfort met twee kinderen (4 en 6 jaar) achterop. De kinderen vinden de fiets ook geweldig, hij zit ruim en comfortabel.

Het front rack voorop is echt een aanrader, want ik kan mijn rugtas lekker afdoen en veilig stallen aan de voorkant zonder dat iemand er last van ondervindt. Wat ook heel gaaf is, is het remlicht. Bestuurders achter me zijn blij verrast wanneer ze mijn rode remlicht zien oplichten bij een plotselinge stop. De fiets geeft ondersteuning tot 25 km per uur. Daarna is het echt afgelopen en doe je het 100% zelf. Dat voel je. Soms schiet hij even door tot 26,8. Daarna houdt hij in. Dat is jammer. Veel e-bikes remmen je letterlijk af op de motor omdat je niet harder dan 25 mag. Dat is een enorm naar gevoel wat je ook merkt bij de RadWagon. Ja, je ondersteuning stopt, je remt af. Persoonlijk had ik dit graag tot 30 km per uur gezien. Want een prettige fietssnelheid met ondersteuning is 28 km per uur.

De gashendel is ideaal. Ik gebruik deze altijd bij het wegrijden bij een stoplicht. Daarna neem ik het fietsritme weer over want het voelt gewoon goed om te bewegen met de RadWagon. Na een uurtje fietsen rust ik wel eens tien minuutjes uit door alleen de gashendel te gebruiken. Wel zie je direct het verbruik enorm toenemen. Ik heb met testen veel gebruik gemaakt van de gashendel en de ondersteuning om niveau 3 gehad. Ik kon met gemak 40 km fietsen. Wanneer je de gashendel beperkt tot het wegrijden en niet altijd op maximaal ondersteunen rijdt, dan kan je vast die 70 km aantikken.

Conclusie

De RadWagon is gewoon de allerbeste moederfiets, of familiefiets die er bestaat. Het is uniek dat je twee kids veilig achterop kwijt kunt en toch nog fietst alsof je zelf een lichte fiets gebruikt zonder meerijders. Hij is stoer van formaat en in de parel variant mooi van kleur. Hij is veilig, stevig en sterk en met de luxe van de gashendel rijd ik overal probleemloos weg. Als nadeel kan ik enkel wijzen op het zelf in elkaar zetten voor 20% (de fiets is voor 80% al in elkaar gezet bij levering) van de fiets en dat de ondersteuning stopt bij 25 en afremt. Maar dat komt omdat je gewoon meer wilt! De RadWagon is de beste fiets, met het meeste vermogen, de meeste draagkracht en de langste actieradius van dit moment. Daarbij kan je deze fiets al voor 1799,- euro kopen! Dat is geen geld in vergelijking met veel slechtere fietsen.

 

RadWagon van Rad Power Bikes kopen
→ Check de prijs bij Rad Power Bikes

Reageren

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van diensten van derden. Om bezoek te indexeren zodat we weten welke artikelen populaire zijn (Google Analytics), om video's te laten zien (o.a. YouTube), tweets te laten zien (Twitter) en andere zaken. Deze derden zetten analytische/tracking cookies op jouw computer. Zo kunnen ook wij onze boodschappen bij de supermarkt blijven betalen en deze site blijven maken. Accepteer je de cookies niet, zullen verschillende delen van de website niet functioneren - Sorry.

Sluiten