Review: Shure MV88+ Video Kit, professioneel (video) geluid

• kwaliteit product
  • Kwaliteit accesoires
  • goede apps
  • direct naar camerarol

• veel losse componenten
  • richtmicrofoon voor en nadelen

Wij zijn laaiend enthousiast over de MV88 microfoon voor iOS apparaten. Nu komt Shure met de MV88+ Video kit. Een verbeterde MV88 versie inclusief alles om elke vlogger, YouTuber en zelfs professionele filmers te doen watertanden. Op de CES in Las Vegas begin dit jaar voor het eerst in onze handen gekregen. Nu delen we graag onze ervaring. Net zo’n topper als de MV88?

MV88 standaard

Het geluid van de MV88 is het beste van alle mics die we hebben getest met enkel een iPhone als basis voor audio en video opnamen. De eersteklas digitale stereo condensator-microfoon is daar zeker debet aan. Voor audio is er de Shure Motiv app. Voor video was enkel de ingebouwde app geschikt met de mic. Later bleek ook FilmicPro de MV88 te ondersteunen. perfect voor de serieuze smartphone filmer dus. Toch moet dat nog beter kunnen, hebben ze bij Shure gedacht. Hoe maken we de beste videomic voor de smartphone filmer.

MV88+, What the Plus?

De MV88 is in vergelijking met andere microfoons uniek omdat een dsp in de behuizing zit. Dit kleine microfoontje heb ik in 2018 bij diverse concerten mee naar binnen kunnen nemen voor topopnames. De opname gevoeligheid van de dsp is in de app in te stellen en blijft actief totdat je het weer wijzigt. Perfecte instellingen voor luide concerten tot gevoelige akoestische opnames dus. Deze behuizing is aangepast in de MV88+. Het inwendige is nog identiek, maar met allerlei updates heeft Shure de performance verbeterd aldus de productmanager. De nieuwe behuizing maakt een aantal dingen mogelijk. Allereerst een plaatsing zoals een shotgun microfoon. De microfoon is niet meer direct met de smartphone te verbinden. Een meegeleverd houdertje klemt de telefoon en heeft een cold shoe bevestiging voor de microfoon. Deze klemt dan in een houdertje zo in de cold shoe.
De nieuwe behuizing heeft nu een micro-usb aansluiting. Twee meegeleverde kabeltjes maken verbinden met iOS en Android (USB-C) telefoons mogelijk. Qua plaatsing en richten ben je nu flexibeler. Als laatste is een mini-jack een uitkomst voor filmers. Je hoort met een bekabelde hoofdtelefoon direct wat je aan het opnemen bent.

Video kit

De nieuwe behuizing vraagt om een plaatsing van de telefoon en microfoon. Shure heeft een goede houder ontworpen voor de telefoon. De draaiknop zorgt dat je gemakkelijk en zeker elke telefoon kan klemmen, zelfs inclusief een hoesje. Een extra poppocket op je hoesje is echter te veel van het goede. Deze dikte kan de klem niet aan, tenzij je de telefoon dan veel uit het lood plaatst. Dat werkt dan weer net wat minder prettig. Maar van alle telefoonhoudertjes is dit echt een topper. Natuurlijk zit er bovenop een cold shoe om de microfoon op te bevestigen. Onderop zit een schroefdraad waardoor de telefoonstandaard ook compatibel is met elk statief met ¼”-20 (of ¼” camerastatief-) connector.
In de Video Kit zit ook een Manfrotto Pixi. Waarschijnlijk het meest gekopieerde ministatiefje omdat het zo goed is. Prima als tafel statief en super als handgreep onder een telefoonhouder voor filmen. Het Manfrotto logo staat netjes op het statief en Shure heeft hun logo erbij geplaatst. Mooi dat een A-merk zo het intellectueel eigendom van een ander A-merk waardeert en erkend. Veel B-merken zouden een goedkope riep-off kopie gebruiken. Hulde dus aan Shure.
Alle onderdelen bij elkaar maken de MV88+ Video Kit wel een verzameling aan losse onderdelen. Het zit netjes in een meegeleverd oprolbaar hoesje met vakjes. Het gemak waarmee ik de MV88 overal mee naar binnen smokkelde, raak je zeker kwijt bij deze opzet. Stealth modus is minder mogelijk dus met dit setje.

Opnemen

Het geluid van de MV88+ is marginaal beter dan de MV88. In de instellingen kan je wel veel meer aanpassen. Je moet goed luisteren om de verschillen tussen de MV88 en de plus te horen. Wanneer je in interview modus de L en R kanalen gebruikt om de interviewer en geïnterviewde goed te horen, is de verbetering voor iedereen hoorbaar. Je draait dan de microfoon zodat L naar jou en R van je af staan. Eigenlijk staat de microfoon dan in een hoek van 90 graden. In de instellingen kan je dan het polairpatroon aanpassen en werkt de MV88+ perfect voor interviews. Geen gedoe met dasspeld microfoon en kabels. Lekker handig en snel. Overigens merkte ik wel het typische nadeel van een richtmicrofoon; je moet m richten. In het filmpje hieronder gebruik ik de MV88+ en loop ik langs de spreker om in te zoomen op de luidspreker, tja dan wordt het geluid van de spreker anders omdat hij uit het microfoonbeeld raakt. Maar ja dat heeft elke richtmicrofoon.

De MV88+ is op heel veel manieren aan te passen aan de omstandigheden.Waar de MV88 in gebruiksgemak uitblinkt, doet de MV88+ dit in mogelijkheden. Voor (semi)professionals zal dit zeker een winst zijn.
De Motiv video app werkt ronduit lekker. Doordat je in de app de microfoon en hoofdtelefoon instellingen aan kan passen, ga je zeker geen gebruik meer maken van de standaard video app. Super prettig is het dat de opnames direct op de cameraroll worden opgeslagen. Daar kunnen heel veel andere video en microfoon apps nog iets van leren. Geen gedoe met conversie en overdracht. Inzoomen, en focussen werkt prima in de video app. De geluidsmeters zijn goed in beeld en tijdens de opname kan je zelfs nog wat finetune in volume etc. Je kan zelfs de microfoon en het monitor geluid mixen op de hoofdtelefoon uitgang.
Beide apps bieden audioregeling in real time, inclusief vijf ingebouwde DSP preset-modes (spraak, zang, neutraal, akoestisch, luid), microfoonversterking, stereo-bandbreedte en 24-bit/48 kHz opname van topkwaliteit.
De MV88+ videoset is de perfecte hifi-oplossing voor mobiel opnemen in alle situaties: live optredens, buitenopnames, interviews, audio voor video, en opnemen van zang en instrumenten.

De MV88+ Video Kit is de (semi) professionele opvolger van de al fantastische MV88. Wie serieus met beeld en geluid aan de slag gaat met de smartphone, is deze set een must. Alle voordelen van een professionele shotgun videomicrofoon krijg je met deze setup. De accessoires maken het geheel echt kant en klaar voor gebruik. Wie stiekem opnames wil maken, kan beter de MV88 gebruiken. De prijs is met 229 Euro ronduit scherp voor wat je krijgt.