Jeroen
Jeroen

Review: Hitman 2 (PS4)

Jeroen beoordeelde namens GadgetGear de met 3.5 sterren.

THE GOOD

  • Diepe speellaag
  • Herspeelbaarheid
  • Nieuwe missies
  • Leuk voor de fan

THE BAD

  • Nieuwe spelmodi niet voldoende vernieuwing
  • Grafisch niet geweldig

De dood staat centraal in de Hitman franchise. Men neme een kogel, een scheermes of een defecte gasklep. Het maakt niet uit hoe, maar iedereen komt aan zijn eind. Je targets,  wat bewakers, meneer agent en soms een paar toevallige voorbijgangers. Niemand ontsnapt aan Agent 47 in Hitman 2.

Agent 47 kennen we wel toch? Die kale met die barcode uit alle vorige delen en films. Deze koele, berekende moordenaar is back in business. Jij kruipt opnieuw in zijn leven om de wereld over te reizen om aangewezen targets op de meest creatieve manieren te grazen te nemen.

Er zijn zes nieuwe locaties in het spel, wanneer je dit vergelijkt met de vorige release. Maar we beginnen met een enigszins herkenbare tutorial dat grotendeels identiek is aan de eerste game, zij het met enkele kleine wijzigingen. Bovendien kan elke missie van de eerste game in Hitman 2 worden gespeeld via het legacy-pakket van de game, met toevoeging van de nieuwste toeters en bellen van de nieuwste game. De graphics zijn mooi, gedetailleerd maar wanneer we de PS4 Pro aanslingeren op een 4K t.v. wordt Agent 47 een stuk minder mooi dan zijn omgeving. Voor een game release anno 2018, met de mogelijkheid een PS4 te gebruiken vind ik het karakter niet aansluiten bij de techniek van vandaag de dag. Waar andere reviewers spreken over geweldige graphics, vraag ik mij af op welke tv en console de game gespeeld is.

Wat weer centraal staat in Hitman is de onopvallende diepgang van iedere ‘scene’ die je speelt. Een diepgang die je kunt vergelijken met het afpellen van een ui. Achter iedere laag zit wat meer.  Een goed voorbeeld is de map van een Amerikaanse buitenwijk. Misschien zie je niets bijzonders op het eerste gezicht. Een sterk beveiligde woning, oke die valt op. Het nabijgelegen beveiligingscentrum van een toegewijd beveiligingsteam. Kijk nog dichterbij en je ziet een postbode, jongens die vuil ophalen, een taartbedrijf. Nog dichterbij zie je behalve cliché omheiningen en perfecte gazons moordscènes, roddelende buren en een drugslaboratorium. Allemaal net onder het oppervlak van de game. Het doet GTA ’achtig aan, maar met het sobere van bijvoorbeeld Splintercell. Je kunt guns blazing te werk gaan, maar je verliest behalve je leven ook de diepgang van het spel. Een diepgang waar je de tijd voor moet nemen.

 

Waar de game de tijd neemt voor al deze lagen, komt het mij iets te kort aan diversiteit in het arsenaal aan wapens. Daarnaast lijkt dit deel wel erg veel op het geen wat we al kennen. Ik vraag me dan ook af of hier van toepassing is: “never change a winning team” of “kom eens met wat nieuws.” Dat laatste probeert Hitman wel met wat nieuwe spelmodi.

Spelmodus

Net als voorgaande spellen in de serie heeft Hitman 2 een verhalende singleplayermodus. Het spel bouwt op de gebeurtenissen uit Hitman en ziet Agent 47 achter een mysterieuze Shadow Client aan gaan.

Hitman 2 bevat ook een online co-op-modus “Sniper Assassin”.  In deze modus kan de speler alleen of in co-op lange-afstandsmissies spelen, gebruikmakend van een sniperrifle. Deze modus werd direct speelbaar na de aankondiging op 7 juni 2018, voor spelers die het spel pre-orderden.

Behalve Sniper Assassin bevat het spel een tweede multiplayermodus, “Ghost mode”. Dit is een 1-tegen-1-modus waar beide spelers proberen om dezelfde vijf doelwitten te elimineren op een identiek speelveld. Als een speler een doelwit heeft vermoord, dan krijgt de andere speler een korte tijdspanne waarbinnen hij ook een doelwit moet uitschakelen. Lukt dit niet binnen de aangegeven tijd of wordt de speler ontdekt, dan telt de de eliminatie niet.

Illusive Tragets

Bekend uit het vorige deel zijn de Illusive Targets weer terug in Hitman 2. Deze missies hebben een tijdslimiet en bieden je targets die maar een beperkte tijd beschikbaar zijn in de game én waarvoor je maar een shot krijgt. Verlies je de missie, je leven of mis je? Dan kan je deze missie niet meer spelen. Soms geeft dit veel ergernis, al kun je snel je resetten, toch geeft dit deel van de game extra satisfaction wanneer je er eentje uitspeelt.

 

Conclusie

Hitman 2 is een vernieuwde reboot van het succes van Hitman uit 2016. Het is wellicht de beste Hitman-game tot nu toe, al speelde ik in alle eerlijkheid mijn laatste hitman game op de PS3. Houd je van stealth, spitsvonidheid, creativiteit en kun je op je gemakje een level verkennen? Dat alles in een vertrouwd jasje, dan is Hitman 2 echt iets voor jou. Om nu te zeggen dat deze game innovatief fantastisch is? Nee, dat niet. Soms is dat gewoon niet nodig om er van te genieten.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.