Review: Twin Peaks – A Limited Event Series (Blu-Ray)

• Bekende cast
  • Prima verhaallijn
  • Heel veel extra's
  • Prachtige box

• Je moet het origineel gezien hebben om dit derde seizoen echt te snappen

De tune is misschien bekender dan die van The X-Files. Ik heb het over de hitserie Twin Peaks. Een serie die op alle gebieden een beetje meer dan alleen vreemd was.

De serie ging in 1990 van start met slechts 8 afleveringen. Het tweede seizoen kwam in 1991 op de TV en telde meteen al 22 afleveringen. Bijna drie keer zo lang dus. En aan het einde, was het verhaal af… toch? Anno 2017 werd eindelijk het derde seizoen opgenomen met nog eens 18 afleveringen. Dit seizoen hebben ze A Limited Event Series genoemd. De serie werd tussen september 2015 en april 2016 al opgenomen.

Het originele Twin Peaks werd geschreven door David Lynch en Mark Frost, die ook dit derde seizoen hebben geproduceerd. Het is geen reboot van de serie, maar een voortzetting van het verhaal. 25 jaar na de gebeurtenissen van het eerste seizoen. Dus met smartphones om maar iets te noemen ;-).

Spoiler Alert, eerst even terug naar het verhaal van de eerste twee seizoenen. Daar draaide het om de mysterieuze moord op Laura Palmer, een studente die net “homecoming queen” was geworden. Een moord die werd opgelost door rechercheur Dale Cooper. Bij het oplossen van de moord, kwam hij achter vast te zitten in de Black Lodge gevangenis. Een soort van paranormale gevangenis. Op aarde werd zijn aanwezigheid overgenomen door een dubbelganger genaamd Mr. C. Palmer mag terug, maar alleen als Mr. C zijn plek in de Black Lodge inneemt. Inderdaad, kijk eerst het origineel voor je hier aan begint. Anders is dit misschien iets te taaie kost. En ja, het origineel is ook in een mooie DVD box verkrijgbaar. Ook handig is het om even de film Twin Peaks: Fire Walk With Me gezien te hebben. Dan ben je echt helemaal klaar voor dit avontuur.

Voor iedereen die het originele Twin Peaks kent is er meer goed nieuws dan dat alleen de originele producers achter dit derde seizoen zitten. Het gros van de originele cast is ook teruggekeerd naar de serie. Uiteraard allemaal een stukje ouder waardoor je fantastisch in het verhaal passen.

Toch introduceren de schrijvers genoeg nieuws in de serie. Zo zien we een aantal nieuwe, belangrijke karakters en gaat de serie voor het eerst op reis. Delen van het verhaal werken geschoten op plekken als Las Vergas. Fantastisch zijn de eindtunes van de afleveringen die door kleine bandjes worden gespeeld en weer een link hebben met de originele tune. En ja, die bandjes staan natuurlijk gewoon weer in de Bang Bang Bar.

cof

Wanneer je, net als mij, de Blu-Ray uitgave in huis haalt, haal je iets bijzonders in huis. Echt mooie Blu-Ray boxen worden niet zo heel snel meer gemaakt, maar hier heeft Universal Pictures toch echt haar best gedaan. De doos laat letterlijk een scheur in de tijd zien. En dan is deze ook nog eens afgevuld met maar liefst 8 Blu-Ray schijfjes!!! Iedere schijf, op de achtste na, bevat drie afleveringen en soms wat bonusmateriaal. De achtste disc staat helemaal vol met bonusmateriaal. Er is zoveel materiaal voor de fans dat het bijna aanvoelt alsof de serie na het kijken van het materiaal geen enkel geheim meer heeft. Maar wie weet… Hoe dan ook, dikke complimenten voor de samenstelling!

Conclusie: Twin Peaks A Limited Event Series.

Twin Peaks A Limited Event Series zal niet voor iedereen weggelegd zijn. Eigenlijk moet je niet met deze box starten, wanneer je het origineel niet kent. Je mist gewoon teveel verhaal. Voor iedereen die baalde dat het verhaal met het oplossen van de moord stopte, is dit misschien wel het beste nieuws dat je konden krijgen. 18 zorgvuldige afleveringen vol verhaal in de tijd van nu. Top!

Twin Peaks kopen