Review: Samsung Galaxy Tab S3 (Andorid Tablet)

• Verrassend snel voor een quad-core chipset
  • Wisselt snel tussen apps
  • Prima camera
  • Fijn gebruik van de S-Pen
  • Prima accuduur
  • Erg goed display

Design dat je niet alleen ziet, maar vooral ook voelt. Sinds Samsung stopte met het gebruik van (nep)leder voor de achterkant van haar tablets, voelde iedere tablet gewoon als een tablet. Op het moment dat ik de Samsung Galaxy Tab S3 uit de doos til, voel ik meteen al het verschil. Dun, licht, rigide. Je voelt dat je een premium product hebt gekocht.

En dat is niet vreemd. De Galasy Tab S series is al jaren een high-end serie voor Samsung. Iedere serie introduceert weer iets bijzonders in de wereld van de Samsung tablets. Zo ook deze S3 die we ineens in combinatie met een S-Pen kunnen gebruiken. Enfin, de review.

In de doos van de Galaxy Tab S3 vinden we alles dat we mogen verwachten van Samsung. Een SIMtool (voor de microSD tray, want we hebben het 4G model getest), een USB-C kabel, een USB lader, de nodige documentatie en natuurlijk de S-Pen met reservepunten en een tool om deze te verwisselen.

Met een Super AMOLED display van 9,7 inch ligt het formaat van de Samsung Galaxy Tab S3 redelijk in lijn met dat van de Apple iPad. Het apparaat weegt nog geen halve kilo en is zowel voor als achter afgewerkt met glas. Dit glas ligt in een metalen frame. Wat helaas ook opvalt aan het design zijn de vingerafdrukken. Die vallen nu wel heel erg op.

Het scherm van de Samsung Galaxy Tab S3 heeft een doorsnede van 9,7 inch. Daarop zet Samsung 2.048 x 1.536 pixels. Met de 263 pixels per inch die dit oplevert heeft de tablet een erg mooie resolutie. Door gebruik van Super AMOLED weet de tablet erg diepe zwartwaarden te behalen en ook nog eens relatief energiezuinig met het display om te gaan. Kijk je films en series, dan is de tablet in staat om 10-bit HDR beelden weer te geven.

Specs en benchmarks

De Samsung Galaxy Tab S3 wordt aangedreven door een Qualcomm Snapdragon 820 chipset. Deze chipset bevat een 64-bit quad-core Kryo processor die op maximaal 2.15GHz draait en 4GB aan LPDDR4 werkgeheugen. Dit wordt aangevuld met een Adreno 530 GPU die de nodige 3D graphics in games kan berekenen. Hoewel dit niet de enorme rekenkracht is die in smartphones als de Galaxy S8 Edge zit, zorgt de Adreno 530 er wel voor dat gamers echt wel een mooi plaatje voor hun neus krijgen zoals te zien in de benchmarks. Zelfs de zwaarste 3DMARK tests draaien nog op zo’n 9 frames per seconde en dat is erg netjes. Overigens houden onze benchmarks zover wij weten geen rekening met Samsung’s eigen Vulkan Graphics Engine. De chipset ondersteunt ook USB 3 over USB-C waardoor bestanden snel tussen tablet en computer verplaatst kunnen worden en QuickCharge 3.0 om de tablet snel te laden.

Android

Samsung levert de Samsung Galaxy Tab S3 nog uit met Android 6.0. Of in ieder geval ons testmodel. Vrijwel meteen stond de upgrade naar Android 7 voor ons klaar en met een paar minuten is de hele tablet up to date.

Samsung past haar eigen TouchWiz interface toe dat vooral te herkennen is aan haar eigen icoontjes en de integratie van Flipboard. Dat laatste is misschien wel het meest kenmerkende in het uiterlijk van het OS. Daarnaast zijn er een aantal eigen apps, maar in totaal levert Samsung de tablet relatief schoon op. Geen ongewenste spelletjes en nauwelijks apps die ongebruikt ruimte in nemen. Erg netjes.

Draadloos (60GHz WiFi!)

Draadloos levert de Chipset eigenlijk alles dat je van een moderne chipset mag verwachten. Ondersteuning voor dual-band WiFi inclusief ondersteuning voor het snelle en stabiele 802.11ac Wave 2 en… jawel… wait for it… 60GHz 802.11 ad WiFi! Waarom ik hier zo blij om ben? Omdat we hier op kantoor al diverse 60GHz routers hebben draaien en dit het eerste apparaat op kantoor is dat hiermee overweg kan. En dan gaat die WiFi verbinding wel heel hard. Bovendien is er nog vrijwel niemand met een 60GHz netwerk, dus geen last van storingen :-).

Verder krijg je Bluetooth 4.1 ondersteuning en ondersteuning voor GPS, GLONASS, Beidu en Galileo locatiediensten.

Geluidsbeleving (AKG Tuned!)

De overname van AKG komt duidelijk in zicht met de Samsung Galaxy Tab S3. Achterop is het AKG logo al duidelijk te zien. Hoewel AKG binnen de Samsung groep binnen het zelfstandige onderdeel Harman blijft opereren, zouden de engineers van het merk zo vlak na de overname de audio van deze Android tablet al hebben getuned. Een hele goede stap van Samsung. Betekent dit dat je er diepe bassen uit gaat halen? Nee, dat zeker niet. Het blijft een klein en plat ding. Geluid heeft nou eenmaal de ruimte nodig om te vormen. Wel is het geluid heel puur en daar hecht ik het meest belang aan. Vooral tijdens VOIP gesprekken. De ander moet gewoon klinken alsof die naast je zit. En dan komt deze tablet toch echt een heel eind. Bovendien zijn er meerdere speakers in geplaatst zodat je, ongeacht de houding, altijd stereo zal horen. En dat is slim.

Camera

Opmerkelijk is dat Samsung de Samsung Galaxy Tab S3 aan de achterkant heeft uitgerust met een 13 megapixel camera. Doorgaans besparen tabletbouwers daar toch een beetje op. Niet dat je nu blij met het ding door Artis moet flitsen, maar voor het ‘scannen’ van documenten e.d. is het gewoon handig dat je een mooie resolutie beschikbaar hebt. Aan de voorkant krijg je 5 megapixels. Genoeg voor selfies en de nodige VOIP gesprekken. Ga je filmen, filmt de camera meteen in 10-bit HDR kleuren. Natuurlijk hebben we wat foto’s voor je zodat je zelf een oordeel mag vellen.

Hoewel de voorbeeldfoto’s op een schitterende dag zijn gemaakt (dan lijken tests doorgaans positiever uit te vallen), mogen we kritisch zijn. Hier en daar mist nog wat detail. Maar hey, fotografie met een tablet is een noodoplossing en doe je alleen maar als je zeker wilt zijn dat iedereen je raar aankijkt. Nogmaals, voor documenten e.d. is het dik in orde.

Samsung Galaxy Tab S3

S-Pen

De Samsung Galaxy Tab S3 is gemaakt voor twee accessoires. Een handig toetsenbord en de S-Pen. Die laatste krijg je erbij, die eerste niet. Over het toetsenbord zullen we vandaag dus ook niets vertellen.

Met de S-Pen hebben we al wel de nodige uren gemaakt. En nee, we hebben de smalle 0,7mm punt van de S-Pen nog niet hoeven vervangen. Met de meegeleverde reservepunten kom je dus echt wel een heel eind.

De S-Pen zit niet langer in de behuizing, dus hoeft niet meer zo heel klein te zijn. Toch maakt Samsung hem dun en breed. Mogelijk omdat Samsung ook een potloodvormige S-Pen op de markt brengt met het Duitse Steadler. Die zou dus samen met het toetsenbord op mijn boodschappenlijstje komen te staan.

Hoe dan ook, de herkenning van de S-Pen is zeer nauwkeurig en snel. Eigenlijk wat we al jaren gewend zijn van Samsung.

Accuduur

De 6.000mAh accu van de Samsung Galaxy Tab S3 zou een goede 12 uur mee moeten kunnen gaan. We hebben de Samsung Galaxy Tab S3 tijdens een aantal werkdagen getest en moeiteloos het einde van de dag gehaald. Daarbij moet ik wel zeggen dat we geen heel zwaar werk hebben verricht. Gewoon een beetje bloggen, filmpjes kijken, muziekje luisteren etc.

Vingerafdruksensor

De Samsung Galaxy Tab S3 komt met een vingerafdruksensor. Net als bij de Galaxy S5/7 series en de recente Note’s, ligt deze in de knop onder het display. Hij reageert vlot, al zit hij niet altijd op de meest handige plek. Een beetje net nadeel van het formaat van een tablet natuurlijk, dus daar gaan we verder niet moeilijk over doen.

Conclusie Samsung Galaxy Tab S3

De Samsung Galaxy Tab S3 is het nieuwe vlaggenschip van Samsung. Aan boord zijn de nieuwste technologieën waaronder 60GHz WiFi. Bijzonder ook is de aanwezigheid van de S-Pen die dit de meest functionele Android tablet in de S series maakt. Bovendien is het een primeur omdat je daar normaal een Note tablet voor moest kopen.

Natuurlijk is het jammer dat we nog met een quad-core chipset moeten werken terwijl de vlaggenschip smartphones van Samsung al enkele jaren op octa-core processors draaien. Toch mag dit in de praktijk de pret niet drukken en vraag ik me bijna af of andersom, al dat octa-core geweld in smartphones wel echt nodig is. Ja natuurlijk! Maar toch ook niet.

De Samsung Galaxy Tab S3 is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.