Review: Metroid: Samus Returns (3DS)

De beste mobiele Metroid prime tot nu toe? Voor mij was dat altijd Metroid Prime Pinball op de DS. Oké, misschien ben ik dan een cultuurbarbaar. Maar als ik zeg dat deze eer nu gaat naar Metroid: Samus Returns maak ik het allemaal weer goed, toch?

Het heeft opvallend lang geduurd voor Nintendo het besluit heeft genomen om Samus naar het universum van de 3DS te brengen. Immers zitten we met de New 3DS en de New 2DS alweer op een compleet nieuw platform. We kunnen dan ook zeggen dat Nintendo eigenlijk de originele 3DS compleet heeft overgeslagen. Oké, Metroid II: Return of Samus verscheen al eens op de Virtual Console van de 3DS. Dat is waar…

Het zal je dan ook net verbazen dat Metroid: Samus Returns vooral een remake is van het originele Metroid II: Return of Samus. In dit verhaal heeft de galactische federatie een nieuwe planeet ontdekt waar de Metroids zich mogelijk schuil houden, diep onder het aardoppervlak. De galactische federatie stuurt haar spacechick met ballen naar de planeet om dat schorriemorrie aan puin te schieten. En dat is zo ver als het verhaal gaat. Tijd om te knallen dus!

Metroid: Samus Returns is dus gewoon weer ouderwets knallen. Nouja, nieuwerwets. Nintendo heeft de gameplay van Metroid: Samus Returns hier en daar een oppoetsbeurt gegeven om net wat meer diepgang te brengen. Zo is het nu mogelijk om heel precies in 360-graden om je heen te schieten. Daar krijg je een handige richtlager bij. Deze kleurt rood wanneer je een target in vizier hebt. Ook wanneer deze nog buiten het zichtveld is. En daar maakte ik al behoorlijk snel gebruik van.

Nu klinkt Metroid: Samus Returns misschien als een lekkere arcade shooter, maar niets is minder waar. Het blijft ook echt een puzzelgame waarbij je echt op zoek moet gaan naar manieren om de levels helemaal te ontdekken. Van nauwe kieren tot betonblokken die aan gort geschoten moeten worden om verder te kunnen en deuren die gewoon niet open willen. Nintendo daagt je uit om ieder hoekje van de levels te verkennen en beloont je. Ieder moeilijk te vinden hoekje bevat wel een handige powerup. Handig daarbij is de Aeion energie. Een soort sonar waarmee je in één keer een heel stuk aan je map kunt toevoegen. Terwijl je dieper door de tunnels kruipt, wordt Samus sterker en krijgt ze meer mogelijkheden.

En die extra mogelijkheden heb je ook hard nodig in Metroid: Samus Returns. De vijanden van Samus worden al heel snel, heel sterk. Versla je de eerste Metroid nog in minder dan 15 seconden, de volgende stelt je echt al meer voor een uitdaging. En dan zo’n Metroid uit de lucht schieten… fantastisch.

En hier schuilt ook meteen het gevaar. Metroid: Samus Returns speelt lekker, heel lekker. En voor je het weet, heb je hem in één ruk doorgespeeld. En wil je meer. En dat is er nog niet. Shit…

Conclusie: Metroid: Samus Returns

Metroid: Samus Returns is echt geen game voor de jongste spelers. Het vraagt een stukje uithoudingsvermogen om letterlijk ieder stukje van de levels te verkennen en het maximale uit deze Metroid game te halen. Hoewel er lekker veel uurtjes gameplay in Metroid: Samus Returns zitten, is de replay value toch wat laag. Maar dat maakt niet uit. Je moet hem gewoon beleefd hebben. Je moet hem in jouw collectie 3DS games hebben. Je weet het. Je voelt het. Metroid hoort bij je.

Metroid: Samus Returns (3DS) kopen