Review: De Smurfen en het Verloren Dorp (Blu-Ray)

• Veel humor
  • Prima verhaallijn
  • Erg goede beleving met alle extra's en het witte doosje

Man, wat heb ik gelachen om de trailer van De Smurfen en het Verloren Dorp. In 3D op het grote scherm voor me een smurfenkont die ineens de zaal in kwam zeilen en daarna nog een hoop andere visuele grapjes in de +- anderhalve minuut die het filmpje duurde. En ja, dan krijg je zin in de hele film.

Ik ben een dertiger en nog altijd kan ik genieten van de originele tekenfilmpjes en zelfs de Johan en Pirrewiet spin-offs. Wat vreselijk was het toen ik de eerste 3D film van de smurfen zag, maar het bleek geen succes. De tweede overigens ook niet. Inmiddels heeft Sony Pictures besloten de filmserie een complete reboot te geven. Geen echte acteurs meer met geanimeerde smurfen er omheen, maar een puur geanimeerde film en ja, dat blijkt een schot in de roos.

Het verhaal van De Smurfen en het Verloren Dorp draait voornamelijk om de Smurfin, Brilsmurf, Potige en klungel. Die trekken het verboden bos in, op zoek naar het verloren dorp. De vondst van dit dorp zou weleens de belangrijkste ontdekking in de geschiedenis van de smurfen zijn. Een beetje als de ontdekking van buitenaards leven voor de mens; er blijken namelijk niet alleen witte mutsjes te bestaan.

Natuurlijk zijn de smurfen niet de enigen die op zoek zijn naar het verloren dorp. Ook tovenaar Gargamel weet van het bestaan en is op zoek. Het is dus vooral een race wie er als eerst is in de hoop het dorp te redden.

De Smurfen en het Verloren Dorp zit vol humor voor jong en oud. Dit maakt het ook voor ouders erg leuk om de film mee te kijken. Voor mijn gevoel is er heel wat meer zorg en aandacht uitgegaan naar het verhaal en de grappen.

Kinderfilms moeten één bundel pret zijn en dat zien we ook terug in De Smurfen en het Verloren Dorp. De voorpret begint al bij de aankoop. De Blu-Ray zit in een smurfwit doosje in plaats van het standaard smurfblauw. Daarnaast krijg je er een UV code bij. Daarmee kun je de film op ieder apparaat downloaden en streamen. Handig. Verder vinden we smurfveel extra’s. De verloren audities zijn erg leuk, maar er zitten ook drie leuke shorts bij, dans filmpjes, een filmpje over hoe je je nagels versmurft en nog veel meer. Er valt dus veel te ontdekken in de wereld van de Smurfen.

Conclusie: De Smurfen en het Verloren Dorp (Blu-Ray)

Sony Pictures zet met De Smurfen en het Verloren Dorp de eerste smurfen film neer waar ik ook als volwassen man van kan genieten. De kleine blauwe wezens zitten barstensvol humor en voor kinderen is het verhaal ook erg goed uitgewerkt. Mijn kinderen hadden er in ieder geval erg veel lol van. En dan nog de extra’s. Dit is hoe het wat extra’s betreft moet. Hulde.

De Smurfen en het Verloren Dorp kopen