Review: Devolo Home Control Watersensor (Z-Wave)

• Gemakkelijk te installeren
  • Veel slimme mogelijkheden met andere sensoren en aktoren
  • Prima bereik
  • Slimme alarmpieper

De Devolo Home Control Watersensor is na de rookmelder misschien wel de belangrijkste alarmsensor die je in jouw woning kunt hebben. Daar zijn een paar scenario’s bij te bedenken. Water Alarm bij water in de kruipruimte, maar ook een bad dat overloopt, de wasmachine die water begint te lekken etc.

De Devolo Home Control Watersensor wordt door Devolo keurig opgeleverd. Je krijgt niet alleen 3M stickers om de watermelder en de sensor op te plakken, maar ook schroeven en pluggen. Daarnaast zit er natuurlijk een handleiding bij, maar als je bekend bent met Devolo Home Control heb je die waarschijnlijk niet nodig.

Qua design lijkt de Devolo Home Control Watersensor sterk op een aantal andere Z-Wave sensoren van Devolo. Daarbij is het slimme dat de sensor die daadwerkelijk water moet meten, aan een stuk snoer zit. Die is wel waterbestendig, de rest niet. Bovendien kun je deze door het snoer veel eleganter wegwerken. Of in ieder geval op een plek waar je gemakkelijker de batterij kunt vervangen.

Installatie

Voor de installatie ga ik naar het apparaten scherm van de MyDevolo website. Let wel, dit kan ook via de app. Ik kies voor de computer omdat ik gewoon meer ruimte op het scherm heb. Bij apparaten toevoegen kies ik voor de Devolo Watersensor. Er zit een zwart lipje achterop de sensor die je eruit moet trekken. Op dat moment zullen de Devolo Home Control Hub en de Devolo Home Control Watersensor via Z-Wave contact met elkaar zoeken. Als dit gedaan is krijg je instructies voor de plaatsing van de sensor.

Hoewel er een losse regel is voor alle alarmsensoren in huis, maak ik zelf liever een eigen regel aan zodat ik een scenario op maat kan starten. In mijn geval wil ik niet alleen een notificatie bij wateroverlast, maar ook de verlichting in de badkamer en in de overloop naar de badkamer aan hebben. Wat er moet gebeuren heb ik in een scenario gezet en de regel koppelt dus de sensor en het scenario met elkaar. Overigens kun je meerdere scenario’s starten vanuit deze regels.

Werking

Wanneer de Devolo Home Control Watersensor in aanraking komt met water, geeft de sensor dit meteen door aan de Home Control Hub. Daar voert hij op basis van de door jou ingestelde regels de betreffende acties aan. Daarnaast gaat de sensor rood knipperen en piepen tot het probleem is opgelost. Ook zonder de Devolo app en scenario’s heb je dus een sterke notificatie dat er iets aan de hand is. Handig!

Conclusie Devolo Home Control Watersensor (Z-Wave)

De Devolo Home Control Watersensor (Z-Wave) is gemakkelijk aan te sluiten en werkt veel slimmer dan verwacht. Vooral het eigen alarm bij detectie van water is erg waardevol. Er zijn ook voldoende aansluitmogelijkheden, dus eigenlijk zijn er op dit moment geen negatieve punten te benoemen.

Devolo Home Control Watersensor kopen