Review: Zelda: Breath of the Wild: The Master Trials DLC (Nintendo Switch)

• Nieuwe gameplay in Master Mode
  • Leuke, nieuwe sidequests
  • Interessante nieuwe items

• We zitten natuurlijk echt te wachten op de nieuwe verhaallijn die in de volgende DLC zit

Normaal ben ik niet zo van het reviewen van DLC. Bij deze Zelda: Breath of the Wild: The Master Trials DLC voor de gelijknamige Zelda game is dit anders. De game is zo belangrijk voor de Nintendo Switch (en ook zo enorm leuk) dat ik graag even dieper in deze DLC duik.

Aanschaffen

De DLC Zelda: Breath of the Wild: The Master Trials DLC is natuurlijk niet gratis. Hij kan los gekocht worden, maar met de season pass koop je meteen ook de volgende DLC voor de game.

EXP Bonus

Wanneer je de season pass vooraf hebt aangeschaft, heb je deze EXP bonus al binnen. Zo niet, is dit de eerste keer dat je deze speciale EXP schatkisten tegenkomt. Deze drie kisten zijn verspreid over het grote plateau. Eigenlijk het hele gebied dat toegankelijk was voor je jouw zweefkleedje kreeg. Één van de kisten bevat een rood Nintendo Switch shirt. Qua bescherming biedt het niets, maar het is wel hip om in rond te lopen. Verder krijg je nog wat pijlen en een waardevol steentje. Voor gevorderde spelers geen echt bijzondere bonus. Ben je net begonnen, kunnen deze EXP schatkisten wel wat waardevoller zijn.

Master Mode

En je kunt natuurlijk prima opnieuw beginnen in de Master Mode. Een mode waarbij je nog maar één save slot hebt. Kom je er achter dat je eerder een stomme fout hebt gemaakt in de game, kun je dus niet terug. Alle tegenstanders zijn in deze modus net even wat sterker en uitdagender geworden en dat maakt het erg leuk om de game nog eens opnieuw te spelen. Je hebt zelf immers ook een belangrijke voorsprong. Je hebt de gameplay namelijk al in de vingers en je kent de locatie van vele bonus items. Oja, en je hebt natuurlijk al heel vroeg in het spel die EXP schatkisten ;-).

De vijanden zijn nu niet alleen sterker, maar kunnen ook hun leven regenereren tijdens gevechten. Ze kunnen je ook eerder zien en… ze kunnen vliegen. Nouja, zweven en dan niet zo handig zweven als jij dit doet. Vele vijanden bevinden zich op zwevende planken in Hyrule. Net als nieuwe schatkisten.

EX Trial of the Sword

Waar ik nu al de meeste uurtjes in heb gestoken, is de Trial of the Sword. Deze kun je na het installeren van de DLC starten bij de Deku boom in het Korok woud. Mits je daar de Master Sword al uit het steen hebt weten te trekken.

Start je de Trial of the sword, kom je eigenlijk in een tempel dat bestaat uit 45 losse levels. Net als wanneer je landt op het Toronbo Strand, start je zonder uitrusting en andere items. Alleen jouw hartjes en conditie gaan mee. Alles dat je verzamelt in deze tempel is ook echt alleen bruikbaar in de tempel. Ga je dood, start je weer op level 1. Ieder level brengt een zwaardere uitdaging met zich mee en dat is in veel gevallen echt even puzzelen om de beste strategie te vinden. Tussendoor zijn ook levels waar je alleen maar spullen verzamelt en kookt wat je tot dan hebt gevonden. Handig.

Helaas ben ik nog niet verder dan level 22 gekomen. Aan het einde van de Trial of the Sword krijg je het Master Sword terug in een vorm waarin deze altijd op volle kracht zal zijn. Heel handig in de strijd tegen Ganon. Al moet ik toegeven dat het verslaan van Ganon een stuk gemakkelijker is dan het verslaan van een Lynel.

Andere sidequests

Er worden nog verschillende andere EX sidequests aan de game toegevoegd. Onder anderen om nieuwe items te kunnen vinden. Qua toegevoegde content voor liefhebbers van verhaallijnen zit hier echt de waarde in deze DLC.

Nieuwe kleding en andere items

Op verschillende plekken in Hyrule zijn nu nieuwe kisten met outfits te vinden. Zo kun je bijvoorbeeld het Korok masker vinden om sneller Korok zaadjes te verzamelen. Net als bij tempels in de buurt, krijg je een radar die de aanwezigheid van de kleine, groene vriendjes verraadt. Ook kun je het Majora’s Mask masker vinden, net als het driedelige Tingle’s Outfit en Phantom Armor. Tenslotte is er nog het reismedaillon. Met dat medaillon teken je op de kaart waar je de laatste 200 speeluren hebt gelopen. Handig in jouw zoektocht naar alle details in de game :-).

Conclusie: Zelda: Breath of the Wild: The Master Trials DLC

Natuurlijk zie je als Breath of the Wild verslaafde vooral op meer verhaallijn te wachten, dus ik twijfelde erg of ik voldoende plezier uit deze eerste DLC zou halen. Nee, de nieuwe Master Mode spreekt mij niet aan. Simpelweg omdat de Lynel de enige tegenstander is die ik nog steeds niet weet om te leggen. Maar wat er dan overblijft is veel waardevoller dan ik had verwacht. Ik ben vol in de EX sidequests gedoken en begraaf me nu letterlijk in de Trial fot he sword. Oké, ik verwacht daar nog een Lynel en dat zal een enorm obstakel voor me vormen. Maar ik zal eerlijk zijn, deze eerste DLC zorgt er toch echt voor dat ik weer heel wat uurtjes ga klokken in deze game.

En verder: The Champions’ Ballad

In het najaar zorgt Nintendo ervoor dat we opnieuw in de wereld van Zelda kruipen met The Champion’s Ballad. Dan krijgen we ook echt een nieuwe verhaallijn om te volgen, een nieuwe tempel om te verkennen en nog wat andere uitdagingen.