Review: Logan (Blu-Ray 4K)

• Sterke cast
  • Rauw maar enorm goed verhaal

De ware held van The X-Men gaat het nog één keer doen. Hugh Jackman klimt nog één keer in de huid van Logan ofwel Wolverine, om na 17 jaar de rol gespeeld te hebben, zijn verhaal met een passend slot te eindigen. En omdat hippie James McAvoy als oude Charles Xavier niet echt een overtuigende keuze is, mag ook Patrick Stewart nog één keer Charles Xavier in een X-Men film spelen. En ook hij mag het einde van Charles Xavier vertellen.

Superheldenfilms lijken allemaal in een vast stramien te worden opgezet. We maken kennis met de superschurk. We maken kennis met de held. Er gebeuren wat grappige dingen en er volgt een allesvernietigende eindstrijd die de superheld wint. Comics zijn doorgaans niet heel anders.

Logan neemt een sprong in een compleet andere richting. We ontmoeten de uitgebluste, onsterfelijke Wolverine/Logan in een wereld waar de mutanten lijken te hebben verloren. Hij, Charles en Caliban (Stephen Merchant) houden zich schuil net over de grens met Mexico terwijl Logan in het jaar 2029 geld probeert te verdienen als chauffeur van een limousine. Een wagen duidelijk gesponsord door Chrysler, want aan het begin van de film neemt deze een behoorlijk prominente rol in.

In de wereld waar de mutanten zo ongeveer zijn uitgeroeid is Xavier’s school er niet meer, maar er wordt wel volop geëxperimenteerd met kinderen die mutant zijn. Het grote verschil is dat deze kinderen met genetische manipulatie ter wereld zijn gebracht als mutant met als doel een superleger te bouwen. Het grote probleem? Het blijkt dat de kinderen er niet op zitten te wachten om te vechten.

Wat heeft dit met Logan te doen? Logan komt uit hetzelfde fabriekje en met zijn DNA hebben ze een tweede Wolverine gemaakt. Een meisje met de naam Laura (Dafne Keen). Wanneer Logan ontdekt dat zij gemaakt is met zijn DNA ontstaat er een enorm verstoorde familierelatie waarbij Logen zijn best doet om afstand te houden. Maar uiteindelijk all the way gaat om zijn nageslacht (want dat is het toch een beetje) te beschermen.

De casting voor Logan is fenomenaal. Vooral de rol van Patrich Stewart als Xavier is fantastisch. Hij speelt de inmiddels zieke, oude man vol overgave en haalt de streken uit die eenzame oude mannetjes nou eenmaal doen ;-).

Ook Laura is een bijzonder karakter in de filmseries. Zij lijkt haar hele toekomst te baseren op een X-Men comic. Logan laat al snel weten dat ze dit bronmateriaal voor de filmserie niet moet geloven, maar vergeet dat ze niet de enige is die gelooft in de cartoons.

FOX verpakt de 4K versie met de Blu-Ray versie van de film. Qua extra’s bevat de 4K versie wel een audiocommentaar track, maar verder moet je toch echt op het Blu-Ray schijfje zijn. Daar vinden we niet alleen een selectie bioscooptrailers, maar ook een uitgebreide making off die voor de fans heel veel achtergronden biedt over het karakter Logan.

De 4K uitvoering biedt ondersteuning voor HDR graphics, wat bijzonder veel detail in de film brengt. Vooral in de scenes waar ze tussen de gewassen rijden en natuurlijk in de prachtige woestijnachtige omgevingen waar een groot deel van het verhaal speelt. De 4K versie komt ook met ondersteuning voor Dolby Atmos. Op de Blu-Ray versie heeft FOX opvallend genoeg niet voor Dolby Atmos gekozen, maar voor een DTS track.

Conclusie: Logan 4K

Logan is de eerste X-Men film met een R rating. Dit staat voor 16 jaar en ouder. Er wordt een hoop in gevloekt en er zijn zelfs blootje tietjes in te zien. Dit geeft Hugh Jackman de mogelijkheid om Logan zo rauw neer te zetten als hij maar kan zonder de geloofwaardigheid te verliezen. De Wolverine zoals we altijd dachten dat hij zou moeten zijn.

Logan is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.