Review: Limitless (DVD)

• Prima verhaallijn
  • Sterke cast
  • Erg creatief gemonteerd

Wat als er een pilletje is waar je niet high van wordt, maar gewoon super slim. Waardoor je toegang krijgt tot het volle potentieel van jouw hersenen. Zou jij het nemen? En zou je het ook nemen als het jouw lichaam letterlijk opbrandt?

Limitless de film

Ik was al vrolijk aan de serie gestart, toen ik ontdekte dat er een film aan de serie voorafging. Gelukkig kon ik die op een bekende streaming dienst terugvinden. De film is als voorkennis niet ‘essentieel’. Ik heb hem niet gemist, maar is toch wel heel leuk om eerst even te kijken.

De film vertelt over de eerste keer dat de druk NZT op straat komt. Bradley Cooper speelt de dan nog onbekende schrijver, en vooral nietsnut, Eddie Morra. We zien hoe hij de pil ontdekt en dat de pil ook de nodige nadelige gevolgen heeft. Ook zien we hoe hij het uiteindelijk schopt tot politicus en daar verlaten we de film.

Limitless de serie

Wanneer een film wordt omgezet in een serie, worden dure acteurs doorgaans zo snel mogelijk vervangen voor goedkope acteurs. De grote uitzonderingen daarop zijn films als Space Above and Beyond waar men met een goedkope cast is gestart en de serie eigenlijk ook al is gepland. Met de film in 2011 en de serie in 2015 is de serie hier duidelijk het nakomertje.

Ook voor de serie is vrijwel de volledige cast van de film geschrapt. Maar in plaats van karakters te vervangen door andere acteurs, is de serie een alternatieve verhaallijn die naadloos aansluit op het verhaal van de film. Het karakter Eddie Morra speelt nog wel een belangrijke rol, maar Eddie is nu meer de bad guy. Hij wordt nog steeds gespeeld door Bradley Cooper, maar krijgt zo min mogelijk screentime. Ongetwijfeld om de kosten van de serie een beetje onder controle te houden. De manier waarop dit is gedaan, voelt niet geforceerd.

De echte held van de serie is Jake McDorman die Brian Finch speelt. Brian is een puber in het lichaam van een 30-jarige. Wanneer hij via via een pilletje krijgt, ontdekt hij de mogelijkheden van NZT. Maar, de bijwerkingen van het pilletje zijn in de serie een heel stuk heftiger dan in de film uit 2011. Al snel ontmoet hij Eddie Morra, die lichamelijk prima met het pilletje overweg kan. Hij heeft een injectie ontwikkeld die de bijwerkingen van NZT tegengaat. Brian krijgt ook die injecties en Eddie zorgt ervoor dat Brians resistentie tegen NZT wordt ontdekt door de FBI. Al snel mag Brian er aan de slag als consultant.

Dit is het moment waarop de serie even begint aan te voelen als een reguliere politieserie. Heel even maar, want al snel begint Brian’s NZT breintje te ontdekken dat hij wordt gemanipuleerd. Dat hij tegen zijn werkgever wordt opgezet en dat het leven van zijn familie in gevaar is. Langzaam aan ontstaat een veel dieper verhaal.

Wat opvalt aan de serie is hoe enorm luchtig deze is geschreven en geproduceerd. Er zit relatief veel humor in doordat Brian zijn macht binnen de FBI op werkelijk puberale wijze probeert uit te melken. Daarnaast is de serie net zo creatief in elkaar gezet als de film. Doorgaans zien we dat series qua vormgeving echt massaproductiewerk zijn. Hier lijkt iedere aflevering deels weer andere visuals te hebben. De creativiteit spat echt van het scherm en dat is enorm leuk.

Helaas zit het er na het eerste seizoen ook echt op voor Limetless. Gelukkig lijken de schrijvers dit op tijd door te hebben gehad. Hierdoor is het verhaal van de serie erg netjes afgerond. Er worden nog wel wat openingen achtergelaten voor een eventuele doorstart, maar niets dat ook maar enigszins op een cliffhanger lijkt.

Op de zes schijfjes van Limitless zijn alle 22 afleveringen geperst. In totaal duurt de serie 15 uur. Qua extra’s heeft Paramount de serie ook netjes opgeleverd. Zo zit er onder anderen een special bij over hoe de schrijvers van de film over zijn gegaan naar de serie. Er zitten nog de nodige grappen bij en er wordt ingegaan op de creativiteit van de productie.

Conclusie: Limitless

Limitless was geen hele sterke film, in tegenstelling tot de serie. De serie zit qua verhaal en visuals veel sterker in elkaar dan de originele film. Je hebt de film ook niet nodig om in de serie te komen. Hoewel het aan de ene kant jammer is dat de serie er na één seizoen al op zit, hebben de schrijvers van de serie er wel een heel goed einde aan geknoopt. Een goed voorbeeld van hoe het hoort. Een must see serie.

Limitless is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.