Review: Cars 3 Driven to win (PS4)

Jeroen beoordeelde namens GadgetGear de met 3.5 sterren.

• Veel afwisseling in de spelmodi

• Graphics zijn teleurstellend
  • Te moeilijk voor kids op hoger niveau

Deze Cars racegame komt met veel tegelijk! Racen, stunts en battlen tot je een spreekwoordelijk ons weegt. Cars en Mario Kart lijken samen te gaan in de nieuwe game van Disney: Cars 3 Driven to win voor de PS4.

Ondanks het feit dat de Disney Game Studio in mei 2016 is afgesloten, hebben de ontwikkelaars van de populaire speelgoedserie, Disney Infinity duidelijk een passie voor alles wat Walt creëert. Avalanche Studios ‘eerste project onder de eigendom van Warner Bros. is Cars 3: Driven to Win, een racespel gebaseerd op Pixar’s geanimeerde films over Bliksem en zijn vriendjes. Als opvolger van hun vorige Cars 2-spel in 2011, kan Driven to Win gemakkelijk worden vergeleken met de Mario Kart-serie. Al is dat een gevaarlijke vergelijking.

Cars heb ik getest en gespeeld omdat ik een leuk spel zocht voor mijn zoontje. Dat valt op de Playstation niet echt mee, veel shooters, vechtgames of gewoon te ingewikkelde games voor een kind van 4. Moet je een kind van die leeftijd dan wel kennis laten maken met gamen en of de Playstation? Natuurlijk, zegt Pa de gamer. Ondertussen kan ik je melden speelt mijn zoontje de races op ‘makkelijk’ uit en kan hij eerste worden. Schakelen we naar ‘normaal’of ‘moeilijk’ dan krijg ik het zwaar.

Cars 3 lijkt een enorme kindergame, dat voelt zo tot je begint met racen. Maar eerst je karakter kiezen natuurlijk. Wij spelen als eerst met Bliksem, omdat hij toch een beetje de held van het stel is. Je kunt wat extra’s aanklikken die geen meerwaarde hebben zoals: een andere toeter, andere lichten en een andere kleur nitro. Erg onbelangrijk, zelf kleuren van je auto en meer tunen was natuurlijk te gek geweest, een beetje meer Cars vs Need for Speed.

Dan gaan we racen. We kiezen een gewone race en gaan van start met een stuk of 10 andere racers. Al gauw merk je er voortdurend tips worden gegeven. “Rijd achteruit”  of “Drift met O” die tips zijn wel eventjes handig, want zo leer je dat je een superspeed mode kunt opladen. Later mag dit echt wel uit. Doe je tricks tijdens het racen, dus springen, salto’s, andere auto’s beuken, op je zijkant rijden en nog een paar, dan laad je super speed op. Die kun je met vierkantje laten gaan en zo kun je weer sneller racen of hogere sprongen maken. Na afloop van de race los je jouw resultaten in op een score bord. Heb je die race vier salto’s achter elkaar gemaakt? Dan wordt dat doel afgestreept.

Behalve gewoon racen en evenementen spelen en behalen kun je ook een battle race doen en een stunt race mode. Het is erg leuk om af te wisselen, maar het zijn geen volledige spellen op zichzelf. De battle race is leuk, maar haalt het niet tegenover Mario Kart (waar het echt veel van weg heeft). Mario Kart kent fijnere banen, snellere acties, wendbare wagens en tatische wapens. Cars heeft dit allemaal niet. Begrijp me niet verkeerd, het is leuk hoor. Maar geen uren speelplezier zoals Double Dash.

De stunt modes is cool. Het is redelijk verslaven om steeds hogere score en moeilijkere tricks te halen, maar er zijn wat aspecten die het minder leuk maken. Zo raakt je tijd op als niet voldoende stunt en soort en dat is jammer. Je kunt beter gewoon de race uitrijden dan halverwege moeten stoppen. Daarnaast zijn er niet veel verschillende stunts of te gekke tricks. Het is even leuk om alles te testen en daarna ga je weer gewoon racen.

Er is nog een zeer belangrijke modus in Cars 3: de Thomasville Playground. Misschien een terugkeer naar hun Disney Infinity-dagen, dit is een open speeltuin waar je met volledige vrije wil kunt rijden. Met deze speeltuin kun je zelf of met vrienden aanrommelen, stunten of elkaar aan gort schieten.

Cars 3 is gericht op kinderen. Daarvoor is de race game gewoon te moeilijk. De AI staat op ‘normaal’ en ‘moeilijk’ enorm lastig en is bijna niet te halen voor volwassenen, laat staat voor kids. Cars 3 probeert met drie spel modi, drie games neer te zetten. Dat lukt niet. Ze zijn allemaal niet niet helemaal uitgewerkt om te slagen. Toch is de basis race modus gewoon het leukste, met een toffe afwisseling naar meer. De graphics zijn schokkend laag, zeker voor een tekenfilm racegame. Dit alles maakt dat Cars 3 eerder een game is voor het middensegment en ook die prijsklasse. Dat is hij niet en dat maakt de game iets te duur voor het resultaat, al vindt mijn zoontje het te gek.