Review: xXx: Return of Xander Cage (Blu-Ray 4K)

• Prachtig om te zien in 4K HDR
  • Gewoon lekker veel actie
  • Veel mooie vrouwen

• Weinig originaliteit en diepgang in het verhaal

Over the top actie en een batterij aan mooie vrouwen, dat willen we natuurlijk in de hoogste resolutie zien. Mijn geluk kon niet op toen de 4K uitvoering van xXx: Return of Xander Cage op de deurmat viel.

xXx: Return of Xander Cage is, net als Fast & Furious 7, een project dat zwaar gesponsord is door Aziatische partijen. Het zal je dan ook niet verbazen dat er veel Chinezen zijn die een rol in de film hebben gekregen. Sterker nog, de titelrol bij de opening van de film is grotendeels gevuld met grote Aziatische sterren die we hier nauwelijks kennen. Wel is het even schrikken om Augustus Gibbons (Samuel L Jackson) na vijf minuten al uitgeschakeld te zien worden, maar de film verandert dan gelukkig niet in een Chinees onderonsje.

De hoofdrol is nog steeds weggelegd voor Vin Diesel. Hoewel Vin na de eerste XXX niet meer de kans kreeg de hoofdrol te vertolken, is zijn naam nu heel wat meer waard geworden. Voor Hollywood was het bovendien handig dat het xXx karakter Xander Cage nog op de plank lag en er ruimte genoeg was om gewoon weer eens een leuk vervolg te schrijven. Dit is XXX: Return of Xander Cage geworden.

De film opent dan ook heel sterk… nadat Augustus is opgeblazen natuurlijk. We zien hoe Xander Cage (Vin Diesel) op buitengewoon briljante wijze zorgt dat de lokale bevolking TV kan kijken. Niet lang daarna wordt hij geconfronteerd met dat XXX terug moet keren. Hij moet het opnemen tegen Xiang (Donnie Yen). Hij en zijn bende willen een wapen genaamd Pandora’s Box onder controle krijgen. Een werkelijk briljant, over the top, superwapen dat je alleen in videogames zou verwachten. Groots genoeg om mij met een grote glimlach voor de TV te laten zitten.

Samen met een nieuwe groep waaghalzen, waaronder Adele Wolff (Ruby Rose – Orange is the new Black) en Talon (Tony Jaa) trekt hij er op uit om op de meest extreme manier het wapen in handen te krijgen terwijl zit op overheidsniveau een compleet nieuw plot lijkt te ontstaan.

De film zit barstensvol oneliners en referenties naar eerder en andere films. Daarin is regisseur D.J. Caruso erg creatief geweest. In het verdere verhaal een stuk minder. Maar laten we welzijn. Dit is een echte popcorn actiefilm net als het gros van de andere Vin Diesel successen. Je moet er niet teveel bij nadenken en gewoon genieten van alle toevalligheden. Ook de crew bestaat uit allemaal typetjes die we eigenlijk wel kennen en waar we ons gewoon enorm comfortabel bij voelen. De tagline voor deze film is niet voor niets ‘Guns, Girls, Global Domination’. Daarmee vatten ze zelf de inhoud perfect samen.

xXx: Return of Xander Cage is op werkelijk prachtige locaties geschoten en dat komt allemaal ten goede van de beleving van deze 4K film. Zeker omdat de film in 10-bit HDR is opgenomen. Als jouw TV hier ondersteuning voor biedt, zijn de kleuren nog dieper en zie je nog meer detail. Heerlijk!

Paramount levert xXx: Return of Xander Cage 4K erg netjes op. Er zit een kartonnen verpakking om het plastic Blu-Ray doosje. In het doosje vinden we een UV code zodat we de film letterlijk overal kunnen downloaden en kijken. Naast de 4K Blu-Ray vinden we ook een gewone Blu-Ray in de doos. Beide schijfjes hebben een Dolby Atmos soundtrack beschikbaar. De extra’s staan op de Blu-Ray. In de extra’s wordt vooral dieper ingegaan op de voorgeschiedenis van de serie en natuurlijk hoe de film is gemaakt. Verder geen echt opvallende extra’s, maar de fan zal hier voldoende aan hebben. Leuk detail is dat de schijfjes deels doorzichtig zijn.

Conclusie xXx: Return of Xander Cage (Blu_Ray 4K)

Voor een echt origineel verhaal hoef je xXx: Return of Xander Cage niet in jouw Blu-Ray speler te stoppen, maar wel voor precies wat de tagline zegt; Guns, Girls, World Domination. Ondanks dat het verhaal wat oppervlakkig is, is xXx: Return of Xander Cage precies de film die je nodig hebt na een drukke dag. Gewoon lekker 107 minuten met bier, chips en vrienden kijken naar een film die iedere actieliefhebber zal kunnen waarderen.

xXx: Return of Xander Cage is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.