Jeroen
Jeroen

Review: The Elder Scrolls Online Morrowind (PS4)

Jeroen beoordeelde namens GadgetGear de met 3.5 sterren.

THE GOOD

  • 30 uur verhaal
  • Battlefields
  • The Warden Class
  • Back to Vvardenfell

THE BAD

  • Graphics
  • Speelt houterig

Een nieuw hoofdstuk, een nieuwe class, een hoop nostalgie en terug naar Vvardenfell. Ja! We hebben het over The Elder Scrolls Online: Morrowind. Lees de review hier!

De laatste keer dat ik door The Elder Scrolls dwaalde was tijdens Oblivion (2006). Ik had me aangesloten bij het moordenaars gilde en was getransformeerd tot vampier. Daar belande ik in een levensechte depressie van ’s nachts spelen, schuilen voor het zonlicht en zo netjes mogelijk moorden, dat ik uiteindelijk de game maar heb stopgezet. Ik had mijzelf behoorlijk vastgespeeld. Knap gedaan, hé!

Daarna ben ik weer terug gevallen in een oude verslaving World Of Warcarft. Het zal wel vloeken in de kerk zijn om WoW in een game review van Bethesda te noemen, maar ik werd eigenlijk getriggerd door wat trekjes van WoW in TESO. Bethesda Softworks kondigde de release aan van The Elder Scrolls Online: Morrowind. Een gloednieuw hoofdstuk voor het ondertussen razend populaire The Elder Scrolls Online. Ik las dat er een nieuwe class bijgekomen was, waar je een soort hunter of beastmaster (the Warden) kon spelen en waar je met je pet heerlijk kon avonturieren door het oude en vertrouwde Vvardenfell uit The Elder Scrolls III. Nou vond ik Vvardenfell helemaal niet zo mooi, eerder freaky en bizar, maar toch. Je kent het ergens vaag nog.

Wat is The Elder Scrolls?

The Elder Scrolls Online: Morrowind is een fantasy game met als sub genre role playing. Je leeft dus in een fantasiewereld die wat trekjes heeft van een middeleeuwse spelomgeving en daar bespeel je een karakter die je de gehele game-ervaring blijft spelen. Morrowing Online is een aanvulling op de game van 2014 The Elder Scrolls online. Deze aanvulling kun je het beste een expansion noemen omdat de game verder borduurt op de oude engine en gameplay, zonder dat er nieuwe graphics of engines aan toe te passen. De game  is een first-person game die getransformeerd is naar een online wereld. Hier wordt het genre MMORPG  genoemd. Massively Multiplayer Online Role Playing Game. Massive omdat er miljoenen spelers zijn en omdat de wereld enorm open en groot is. De rest spreekt voor zich.

The Elder Scrolls wordt gekenmerkt door de grote vrijheid die de speler geniet. Eerder vertelde ik al dat ik in Oblivion mijzelf tot de dark side had gedoemd. Je kunt dus geheel vrij kiezen wat, waar en met wie je dingen onderneemt. Je kunt als speler naar verschillende gebieden, landen, volkeren en spelers reizen. Naast het uitvoeren van quests is er geen verder doel in het spel. Je kunt kiezen welke quests je uitvoert, in welke volgorde en hoelang je daarover doet. Questen passen zich automatisch aan aan het speelniveau van jou als speler: hoe hoger je niveau, hoe moeilijker de quests. hoe hoger de beloning is.

Morrowind

De expansion Morrowind brengt een aantal nieuwe zaken. Als eerst meer dan 30 uur aan Elder Scrolls-verhaalcontent en quest content. Daarnaast een nieuw speelbare klasse the Warden, waar we straks verder op ingaan. Een nieuwe player vs player mode genaamd: Battlegrounds, nieuwe dungeon en kleinere dungeons, een 12-speler Trial en de terugkeer naar een van de meest geliefde locaties uit het Elder Scrolls-universum, het iconische eiland Vvardenfell uit de prijswinnende RPG, The Elder Scrolls III: Morrowind.

Nieuwe spelers kunnen een personage aanmaken zonder vorige TESO-content te hebben ontdekt en kunnen meteen richting Vvardenfell trekken, inclusief honderden uren aan originele TESO-content die ze kunnen ontdekken wanneer ze maar willen. Koop je dus Morrowind als nieuwkomer, dan kun je voorlopig wel eventjes binnen blijven zitten met alle content. TESO-veteranen kunnen oude karakters uit eerdere games uploaden en upgraden om het avontuur in Morrowind te hervatten of opnieuw te beleven.

Warden

Deze nieuwe klasse begon bij mij direct te kriebelen! The Warden lijkt verdacht veel op een beastmaster of hunter uit andere games. Deze nieuwe class is te spelen in drie verschillende versies. Zo kun je een healer spelen door Ice magic te gebruiken, een Tank versie die alle vijanden naar zich toetrekt of de DPS waar jij en je dier gaan voor de Damage Per Second. The Warden moet het hebben van de natuur. Hier halen zij hun kracht uit en kunnen ze magie leren gebruiken om The Warden te kunnen handelen. The Warden is de eerste nieuwe klasse sinds de lancering van TESO en biedt de speler de vrijheid een selectie te maken tussen een aantal vaardigheden die voor variatie zorgen in speelstijl.

 

The Warden introduceert ook een nieuwe bondgenoot, de War Bear, een vechter die geen genade kent tijdens de meest intense gevechten naast de zijde van The Warden. Ik ben erg benieuwd of er net zoveel pets te vinden zijn als in WoW; een eigenschap die ik zeer kon waarderen.

 

Battleground

Hier heb ik mij nog niet gewaagd. Je kunt er al vanaf level 10 in en je vijanden passen zich aan, aan jouw level, maar deze nieuwe PvP Mode is voor mij nog te hardcore. The Elder Scrolls Online staat bekend om de open-wereld PvP-gevechten, waarin honderden spelers tegen elkaar vechten voor heerschappij over Cyrodiil. Morrowind komt daarom met de nieuwe PvP-mode – Battlegrounds – met intense 4v4v4 gevechten.

 

Het gevecht vindt deze keer plaats in de Ashlands waar er wordt gestreden voor een plek tussen de beste strijders van Tamriel. Ik ben je wellicht nog wat extra informatie verschuldigd, maar ik hoop dat je met de gameplay video een redelijk beeld hebt gekregen.

Ervaring

Ik begin de game met een uitgebreide character creation. Ik kies uiteraard voor de nieuwe class the Warden die behalve nieuw, ook enorm uitgebalanceerd blijkt en de ideale sparringspartner is voor nieuwkomers. Prima voor mij dus, want ik heb de game al meer dan 10 jaar niet meer gespeeld.

Wat me direct opvalt, komt als een shock, een enorme shock. De graphics zijn ook in een 10-jarig verleden blijven steken. Het is echt ongelooflijk dat er in een nieuw hoofdstuk binnen deze succesvolle MMORPG wordt voortgeborduurd op een oude engine. Oké, natuurlijk weten we dat een expansion staat voor een uitbreiding op iets dat al bestaat. Maar dan toch, drie jaar later met een expansion komen… Goed… Genoeg geluiterd over de graphics. De manier van voortbewegen ingame en het vechten zijn simpelweg wat onhandig te noemen en voelen jammer genoeg zeer ouderwets aan. De laatste vergelijkbare RPG die ik gespeeld heb, was (niet online dat moet ik toegeven) the Witcher III: Wild Hunt. Potverjan, die game is echt honderd keer mooier, wat zeg ik, duizend keer mooier dan deze game. Dat hakt er bij mij best wel in.

Want ik begrijp best dat als je liefde voor een game hebt, dat je dan door de graphics heen speelt, dat je blij bent met een uitbreiding van iets dat je jarenlang al zo speelde. Ik speelde dit jaar nog Final Fantasy VII en Final Fantasy X, waar de graphics van VII om te janken zijn. Niet eens meer nostalgisch, gewoon te oud om aan te zien. Toch kon ik daar met Morrowind maar moeilijk doorheen bijten. Gek he?! Misschien omdat ik deze expansion niet alleen mocht spelen, maar de gehele game. Je kunt namelijk met de Morrowind uitbreiding als nieuwkomer ook alle gameplay/inoud van TESA spelen.

Het spelen voelde iets beter toen ik overschakelde naar Third Person View, de voice acting voelde goed en bracht onlangs de bekende lappen tekst, voldoende verhaal over.  Ik begon deze game in een ongenoemde tutorial genaamd Slavers Bay, waar ik in een cell ontwaakte. Samen met wat ander geboefte kreeg ik de kans om te ontsnappen en  mocht ik wat quests vervullen om de slavendrijvers het leven zuur te maken en met een schip opweg te gaan naar een nieuwe toekomst. Het questen, zoeken naar naar gear en upgrades voelde lekker vertrouwd en werkte prima. Toch, toch knaagde het steeds: het lopen voelt houterig, het vechten ouderwets en de graphics zijn echt oubollig.

Wat zeggen de veteranen? De spelers die ik er over spreek zijn razend enthousiast. De diehards vinden het heerlijk om een oud gebied weer opnieuw te verkennen waar enkel de tand des tijds overheen geraasd heeft. Ze geven aan dat de graphics bij een online multiplayer sowieso lager liggen om de speelbaarheid te garanderen. Ook horen de graphics bij The Elder Scrolls gewoon zo, zo zeggen zij. Tja, hoe dan te oordelen beste kijkbuiskinders?

De nieuwe class, het battleground PVP systeem, de imens grote maps. Er is gewoon heel veel aandacht besteed aan deze game en door te komen met een expansion met een stukje nostalgie die teruggaat naar het begin blijkt dit nieuwe hoofdstuk toegankelijker dan ooit voor nieuwe spelers.

Conclusie

The Elder Scrolls Online: Morrowind maakt een uitbreiding toegankelijk naar de gehele game. Nieuwkomers en veteranen treffen hierbij deels een geweldige game. Hierbij doel ik op de diepgang van het verhaal, de diepte van quests en de verhalende, role playing game manier van spelen. De nieuwe class is geweldig, zeker als je terugkeert na een lange tijd. Toch blijf ik steken bij de graphics die op de PS4 met 720p 3n 60 fps toch schokkend ouderwets zijn. Op de PC is de game vele, vele malen beter te ervaren. Dit is echt een wereld van verschil. Toch voelt ook daar het lopen in first person view enorm houterig en het vechten voelt niet echt natuurlijk. Als de laatste game in 2014 was, dan zou je toch denken dat ze beter hun tijd en geld hadden kunnen steken in een nieuwe Elder Scrolls, i.p.v. een expansion van het oude model? Mijn mening ligt in tweestrijd: een goede game, toegankelijk en uitgebreid, met magere graphics.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.