Review: A Cure for Wellness (DVD)

Roelof van Doorn beoordeelde namens GadgetGear de met 5 sterren.

• Spannend
  • Goed verhaal
  • Sterke cast
  • Heerlijke sfeer

Tegenwoordig zien we een wellness centrum vooral als een plek waar we een beetje worden gekneed, vruchtensapjes drinken, opwarmen in sauna’s en leeglopen op de klysma’s en de rekening achteraf. Vroeger was dit anders en waren dit dé locaties om ook psychische problemen op te lossen. Vreemde, psychische problemen.

Wanneer Lockhart (Dane DeHaan – Chronicle, The Amazing Spider-Man 2) de opdracht krijgt om de CEO van zijn bedrijf op te halen, vertrekt hij naar Zweden. Naar een idyllisch resort in de Zwitserse Alpen waar zijn CEO zou verblijven. Eenmaal aangekomen, lijkt er niets aan de hand. De patiënten doorlopen allerlei kuren, maar waarvoor ze geholpen wordt is iets mysterieus. Naarmate Lockhart meer te weten komt over het resort, worden de behandelingen steeds mysterieuzer en ook hij blijkt voor behandeling in aanmerking te komen.

De titel A Cure for Wellness doet vermoeden dat we de zoveelste film gaan kijken die gemaakt is om de meest prestigieuze awards te winnen en daarmee zich niet te richten op de gemiddelde thrillseeker. Niets is minder waar. A Cure for Wellness blijkt al snel te veranderen in een intense thriller en dat hebben we voornamelijk te danken aan Gore Verbinsky die ook The Ring regisseerde.

Qua cast ligt het spel vooral bij Dane DeHaan die met zijn kop en houding echt perfect in het sfeertje van de film past. De overige rollen worden door wat minder prominente spelers verricht die wel hun sporen als acteur hebben verdient, maar vooral in kleine rollen. Hierdoor identificeer je ze niet snel met belangrijke personages uit andere films en is het niet moeilijk om je in het karakter van Lockhart en de wereld van het resort weg te zakken. Een prima casting dus.

Wij ontvingen voor deze recensie de DVD uitvoering van FOX. Hierop staat één verwijderde scene, wat trailers, muziek en een stuk over meditaties. Leuk, een beetje vermakelijk, maar niet essentieel in de beleving. Met andere woorden, FOX levert de DVD overcompleet af en dat is dan weer heel erg netjes.

Conclusie A Cure for Wellness (DVD)

De titel A Cure for Wellness klinkt een heel stuk minder spannend dan de film is. De leuke trailers van de film weten gelukkig al heel wat beter de aandacht van de kijker te trekken. Ik ben dan ook blij dat ik toch de keuze heb gemaakt om even goed voor deze film te gaan zitten. 141 minuten heb ik met spanning mogen kijken naar een verhaal dat te bizar is voor woorden, maar duidelijk illustreert hoe goedgelovig we, in de tijd waarin A Cure for Wellness zich afspeelt, waren.

A Cure for Wellness is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.