Review: Smokey Goodness 2 (BBQ Bijbel)

• Hardcover, dus gemakkelijk open te leggen
  • Prachtige fotografie
  • Leuke verhalen
  • Goed maakbare recepten
  • Veel extra informatie over de BBQ lifestyle

Als we bij GadgetGear over een boek schrijven, is dat een bijzonder boek. En aangezien het deze week echt BBQ weer wordt (en ik al enkele weken iedere zonnestraal aangrijp om recepten uit te proberen), moet ik het nu echt met je hebben over Smokey Goodness 2 van Jord Althuizen.

Jord kennen we natuurlijk van zijn bedrijf en zijn boek Smokey Goodness. Of op zijn minst van RTL Grillmasters waar hij samen met Herman Den Blijker de jury vormt. Hij noemt zichzelf in zijn tweede boek ook wel Carnivoresque Avonturier waarbij hij afreist naar Zuid-Amerika. Daar duikt hij onder anderen in de Argentijnse BBQ cultuur waar de pitmasters hele andere bereidingswijzen kennen dan wij hier in Nederland.

Maar goed, voor wie is dit boek geschreven. Als ik Jord mag geloven, voor iedereen die het met hem eens is dat een gasbarbecue vooral een luxe en dure oplossing is om borden voor te verwarmen. Sjah… daar ben ik het niet helemaal mee eens. Maar dat is zoiets als Apple en Android. Wat mij betreft is het boek veel breder toepasbaar. Dus ook als je een gassert hebt staan. Het belangrijkste is dat je graag achter de grill staat en een gril hebt waar je een goede temperatuur mee op kunt bouwen. Heb je daar geen geld voor, dan heeft Jord heel veel mooie voorbeelden van hoe je zelf een alternatief kunt maken. Desnoods op basis van een gat in de grond. En je moet een beetje van vlees houden ;-).

Hoe dan ook, Smokey Goodness is veel meer geworden dan slechts een thematische verzameling met recepten. Net als in het vorige boek, staan er veel basics in. Van must-have BBQ gear (en waar je dat moet halen) tot bereidingswijzen en een verklarend woordenboek. Allemaal met de nodige humor geschreven en heerlijk om te lezen.

Natuurlijk zijn ook een aantal belangrijke rubs en sauzen in het boek te vinden. Handig om klaar te maken als basis voor een BBQ waarbij je niet veel tijd hebt. Een goede rub maakt zelfs het meest goedkope stukje vlees bijzonder.

De recepten zijn wat meer op basis van de avonturen in Zuid-Amerika beschreven. Met als filosofie dat dit boek echt over next level BBQ moet gaan. Waar het vorige boek de basis legt, moet je hierin de uitdaging gaan vinden. Meer nog dan in zijn vorige boek, is het nodig een goede relatie met jouw lokale slager op te bouwen. Lang niet al het vlees waar je over leest, is in de supermarkt te vinden. De overige ingrediënten zijn een stuk gemakkelijker om te vinden. Ondanks dat de basis van de recepten uit een ander werelddeel met andere producten in de supermarkt komt, is de vertaalslag goed gelukt. En dan mag je de humor in de recepten niet vergeten.

Conclusie Smokey Goodness 2

Smokey Goodness is weer lekker vlot geschreven. Als man kan ik me prima vinden in de humor van Jord. Zelfs als ik niet iedere avond mijn Kamado aansteek, maar soms ook gewoon voor de gassert ga. De fotografie is misschien nog wel lekkerder dan het lezen van de recepten en een prachtige bron van inspiratie voor het opdienen van het gerecht. Dat dit boek niet meer de hele basis van de BBQ bespreekt is logisch. Daar was het vorige boek op gericht. Maar het is toch laagdrempelig genoeg voor iedere carnivoor om zijn of haar hobby naar een hoger niveau te tillen.

Smokey Goodness 2 is verkrijgbaar via Bol.com, net als het eerste boek.