Review: Wat je als Bierliefhebber moet weten (Bierboek)

• Bomvol feiten en leuke weetjes
  • Leuke opbouw
  • Vlotte schrijfstijl

• Er is geen duidelijke link met de massabieren, waar je als onwetende drinker waarschijnlijk wel mee bent gestart

Er zijn van die momenten in je leven dat je ontdekt dat je toch maar heel weinig weet over wat je nou juist zo regelmatig eet of drinkt. Zo ook bij het lezen van Wat je als Bierliefhebber moet weten. Een boek waarin Fiona de Lange je onderdompelt in de wereld van de goudgele rakkers.

Wat je als Bierliefhebber moet weten is een nieuw boekje van Karakter Uitgevers. Daar hebben ze een hele serie van dit soort boeken over uiteenlopende onderwerpen, maar vooral gericht op voeding. De boekjes zijn herkenbaar aan hun opvallende vorm en de basis, dat ze geschreven zijn op basis van vragen over het onderwerp.

In dit geval heeft Fiona 350 biervragen samengevoegd om tot het boek te komen. De vragen zijn over 17 hoofdstukken verdeelt om zo logische thema’s op te bouwen. Natuurlijk trapt ze af met de vraag ‘Wat is bier?’, maar al snel duikt ze met je de diepte in. In de antwoorden veel vaktaal, maar gelukkig ook weer veel verwijzingen naar andere vragen die daar weer uitleg over geven. Bijvoorbeeld over wat een IPA bier is of gewoon een Tripel.

Fiona probeert letterlijk elk onderdeel bier en de biercultuur uit te leggen. Daarbij gaat ze zo ver dat dit nog net geen handleiding is over hoe je zelf bier moet brouwen of een brouwerij moet starten. Maar je weet wel alles over het proces inclusief wat er fout gegaan is als jouw biertje bijvoorbeeld zuur smaakt.

Hoewel het boek erg toegankelijk is geschreven, lijkt deze biersommelier toch een broertje dood te hebben aan de massabieren. Hoewel ze het er wel over heeft, worden bij de voorbeelden van bieren bij een stukje uitleg zelden echt bekende bieren genoemd. Zo zou je verwachten dat bij uitleg over zwarte bieren ook een link wordt gelegd naar Guinness of naar Heineken wanneer het over een pils gaat. Dat zijn de bieren die de meeste lezers van het boek waarschijnlijk het best zullen kennen. Wanneer je Wat je als Bierliefhebber moet weten koopt, ben je waarschijnlijk iemand die meer wilt weten over een wereld waar je nog vrijwel niets van weet en dan zijn de massabieren toch handige referentiepunten.

Qua schrijfstijl zit Wat je als Bierliefhebber moet weten prima in elkaar. Het boek leest vlot weg en is soms zelfs vermakelijk. Qua fotowerk is er ook voldoende te zien, al gaat het doorgaans om erg kleine foto’s. Soms mis ik wel wat in de lay-out van het boek. Bijvoorbeeld wanneer het om de iconen op het bieretiket gaat. Ze worden wel beschreven, maar zijn lang niet allemaal te zien. Een kleinigheidje.

Conclusie Wat je als Bierliefhebber moet weten

Ik ben van huis uit geen echte bierdrinker. In mijn gezin werd geen bier gedronken en dan heb je een zekere achterstand tegen de tijd dat je het eerste biertje drinkt. Wat je als Bierliefhebber moet weten is een boekje dat me op een hele prettige manier alles over bier vertelt. Oké, de helft ben ik al wel weer vergeten, dus over een jaar pak ik hem vast nog wel een keer uit de kast.