Review: Ghost Recon Wildlands (PS4)

• Coop
  • Open wereld
  • Weapon rewards

• Single player AI
  • Voertuigen
  • Graphics

Een enorme speeltuin in Bolivia waar jij het opneemt tegen het grootste kartel van de wereld!  De game neemt jou en je drie vrienden mee op reis in een game die grafisch en gameplay wise, hier en daar wat finesse mist, maar straalt met een zeer geslaagde Coop. Dat maakt van deze titel een succes. Yes, dit is de Ghost Recon Wildlands review op GadgetGear.

Ghost Recon

Ubisoft heeft nog maar net For Honer gelaunched en alweer komen ze met een staaltje vakwerk. Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands is een open wereld, tactische shooter met behulp van een third person perspectief. Wildlands is de nieuwe Ghost Recon die veel minder een stealth game is, dan de vorige games en nu voor het eerst echt open is. En met open bedoel ik heeeeeel groot en open. Een wereld die continue leeft, verandert en random side quests voedt tot je een ons weegt. Spelers spelen als leden van de Ghosts, een fictief elite special ops team uit het Amerikaanse leger.

Veel meer dan de beta

Als je de beta hebt gespeeld dan was je beperkt tot slechts één provincie. In de volledige game kun je er meer dan 20 spelen. Overal kun je komen, met helikopters, auto’s, bootjes, alles. Ieder gebied heeft zijn eigen eindbaas, toffe wapens, medailles en noem het allemaal maar op, waaronder negen verschillende soorten terrein. Bergen, bossen, woestijn, zoutvlaktes en alles heeft een eigen dynamisch weersysteem en een dag-nachtcyclus. Alleen de open wereld met de verhaallijn geeft al meer dan 50 uur game plezier. Ik zei toch dat het groot was 😉

Gamplay

Het spel speelt zich af in Bolivia 2019. Santa (ho, ho, ho!) Blanca, een Mexicaans drugskartel onder leiding van de tattoo Bob boef El Sueño, krijgt meer en meer macht en invloed binnen de provincie als de grootste producent van cocaïne. Het succes van de narco’s stijgt zich wat boven het hoofd als ze besluiten om te dreigen met een bom gericht op de Amerikaanse ambassade in La Paz. Hun doel is om de DEA-agent Ricardo ‘Ricky’ Sandoval te ontvoeren. Dat lukt aardig want de beste man wordt ontvoerd, gemarteld en vervolgens vermoord door het kartel. Als gevolg daarvan start de VS Operation Kingslayer, biem! een gezamenlijke operatie tussen de CIA, DEA en JSOC. Het Leger stuurt de elite speciale ops “Ghosts” om het kartel te vernietigen.

Maar voordat je zover bent moet je wel even door een zure appel heen schieten. Behalve de character creation, want deze is best wel uitgebreid. Iets waar ik wel aan toe was na de laatste paar shooters die ik gespeeld heb. Het leek wel of character creation iets geworden was van alleen een kleur haar of een ander voorgeprogrammeerde keuze, maar bij Wildlands zijn de opties mega uitgebreid. Ik show hierbij even mijn snipermeneertje.

Wanneer je de game begint krijg je een lange trailer te zien, eerlijkheidshalve moet ik je bekennen dat ik deze geskipt hebt. Of dat slim was, wist ik pas achteraf want ik werd direct midden in een game gedropt. Letterlijk. Alsof ik het al tientallen keren gespeeld had, in missie tien of zo. Maar nee dit is een begin zonder duidelijk begin, tutorial,  opbouw, of verhaallijn. Ik begon maar gewoon met lopen. Ik hield een auto aan, reed een stukje, zag wat vijandjes en opende het vuur. Dit begin van de game mist een enorme trigger of een maatje die je er doorheen helpt. Over maatjes gesproken: de coop kom ik zo op!

Je merkt tijdens het spelen al snel dat deze game echt bedoelt is voor de coop. Je krijgt een aantal mannetje onder je hoeden die behalve kills maken niets kunnen. Je kunt ze wat orders geven om een bepaalde kant op te lopen, maar zolang je niet in het blikveld staat van je mannetjes en vijanden gebeurd er eigenlijk niet. Dit is bij lange na niet wat we gewend zijn van Rainbow Six of eerdere Ghost Recon. Deze game kun je alleen spelen, maar algauw merk je dat coop hetgeen is waar het om draait.

Als je alleen speelt, dan verken je een gebied. Dit doe je met een drone en met je mannen. Als je het gebied verkent hebt dan ga je op jacht naar de baas. Iedere provincie heeft een eigen baas die je leert kennen uit de missies. Soms moet je iets opblazen, soms iets stelen, soms ondervragen of iemand omleggen. Door deze opdrachten te voltooien kom je verder in je hoofddoel en dat is levelen. Hoe hoger je level, hoe meer toffe dingen je kunt en hoe leuker het wordt.

Coop

Deze game is voor de coop. Dat realiseer je je nog niet helemaal wanneer je de single player game speelt. Alles functioneert namelijk prima, als je het feit negeert dat je manschappen eigenlijk voor spek en bonen meelopen, maar het is prima te spelen. De game gaat pas echt leven als je het coop speelt. Er is een missie, je stapt met je maten in een auto, vrachtwagen of helikopter en je zingt de hele rit de A-team song in verschillende stemmen en alles. Het voelt oppermachtig als jij en je team met schietgrage Henkies het terrein op komt rijden.

Je kunt stealthy en tactisch spelen, dat moet zo nu en dan eigenlijk. Iemand laat een drone op, twee anderen sluipen alvast in positie met de aanwijzingen van de drone bestuurder en de vierde… de vierde? Hallo? …. Ja, sorry ik was even drinken halen! De vierde was even drinken halen, kiest even een sniper rifle uit het menu (dat je overigens altijd kunt benaderen. Waar dan die supply crates voor zijn mag Joost weten.) en staat op wacht. Samen versla je een speciale eind baas, die in iedere provincie een speciaal wapen oplevert. Je levelt een beetje, kiest en past je wapens iets aan. Heel tof. Gamen wordt weer een gezellige en soms zelfs spannend samenspel.

Vergeet de single player en je spek-en-bonen-team. Coop is aan! Speel lekker coop met je vrienden of maak snel nieuwe vrienden online. -Spreek wel even van te voren af of je stealth gaat of niet, anders maak je zeker geen vrienden.- Iedere pot is het spannend of je een dedicated team krijgt, of dat er midden in het spel blijkt dat een teamplayer met een auto ergens vast zit en dat je moet wachten tot je een ons weegt. Samenspelen is in de coop enorm belangrijk en het heeft echt geen zin om de lone wolf uit te gaan hangen. Je moet, vooral later in de game, het samen klaren. In het begin lijkt de game erg gemakkelijk. Dat is Wildlands ook wel, maar puur om jou en daarna het samenspel onder de knie te krijgen. Een nadeel van de game bevindt zich zo nu en dan in een lagje hier of een bugje daar. Je ziet bijvoorbeeld de wieken van de helicopter niet bewegen en een medespeler flikkerend in de lucht meerennen, maar dit zijn nog kinderziektes. Dat zijn de nadelen wel een beetje qua coop. In de single player heb je enorm last van de AI van je eigen maatjes die voor Piet Paaltjes meelopen. Iedereen klaagt over de voertuigen en de besturing, maar ik vind het juist dikke prima. De graphics, het is allemaal geen Battlefield, maar zijn dikke prima en ik zeg gewoon nog een keer “coop” , want verdraaid die speelt zo geweldig leuk dat dit de game naar een hoger geheel brengt. Biem!