Review: Trolls (Blu-Ray)

• Enorm mooie animatie
  • Veel humor
  • Erg leuke extra's
  • Goede stemmencast op zowel de Engelse als de Nederlandse versie

• Verhaallijn en karakters zijn voor oudere kijkers niet heel diepgaand

Het was een hit in mijn jeugd. Oké, vooral onder de meiden. Eindeloos frutselen aan de felle, lange haren van de Trollen, of Trolls zoals ze in het gros van de landen om ons heen heten. Ik geef toe dat ik een beetje jaloers was als jongen. Wat waren die koppies en die haren leuk. Inmiddels hebben de Trolls letterlijk een facelift gekregen, maar de lange haren zijn behouden gebleven.

Het is bijna Trolhappen in het dorp van de Bergens. De Bergens zijn een volkje dat vooral heel chagrijnig is. Om zit toch even lekker te voelen, hebben ze een soort drug. In het midden van hun dorp staat de trollenboom. Eens per jaar, op Trolhappen, mogen trollen verorberd worden. Op het moment dat De Bergen prins Gristle zijn eerste trol uit de boom mag halen, blijkt het volkje zo slim te zijn geweest de benen te nemen. Je kunt je voorstellen dat de hel losbreekt en dat Gristle alles op alles zet om toch een trol te kunnen eten.

Het duurt dan ook niet al te lang totdat de Bergens het dorpje hebben gevonden. Wat wil je met die vrolijk gekleurde lijfjes en de vrolijke liedjes die ze de hele dag zingen.

Can’t Stop The Feeling, True Colors, Trolls zit bommetje vol vrolijke muziek. En vooral veel muziek uit de jeugd van de pappa’s en de mamma’s. Dat moet ook wel, want de film moet toch het hele gezin op de bank krijgen en dan is de selectie van vrolijke nummers erg goed uitgedacht.

Daar staat wel tegenover dat het plot voor meekijkende volwassenen niet heel diep gaat. Net als de karakterontwikkeling, laat staan het slot van de film. Maar laten we wel zijn, de film is gemaakt voor mensen met een relatief korte spanningsboog. Kinderen dus. En dan moet je ook niet teveel van het verhaal eisen. Dan moet het gewoon leuk zijn.

Dit is precies waar de film wel weet te scoren. Alles aan en om de trollen is krankzinnig vrolijk en de wereld van de trollen is zo kleurrijk dat mijn TV mij kleuren laat zien die ik voor mijn gevoel nog niet eerder heb gezien. Prachtig en precies goed om kinderen actief bij de film te houden.

En dan zijn er nog de extra’s. Bergen extra’s die op het schijfje van Fox staan. Het belangrijkste hierbij is de Party Mode. Hierin zitten allerlei echt interactieve extra’s. Van de sing-along waarmee kinderen kunnen meezingen met de liedjes tijdens de film tot de mogelijkheid om via de gekleurde knoppen op de afstandsbediening effecten op de film los te laten. Uniek en vooral erg leuk. Daarnaast zijn er veel extra’s die kinderen verder in de wereld van de trollen laten kijken en natuurlijk heel veel informatie over hoe de film is ontwikkeld.

Conclusie Trolls

Trolls komt uit dezelfde studio die achter het succesvolle Shrek zit. Ik geef toe dat ik als volwassene de gezichtsuitdrukkingen van de originele trollen een beetje mis, maar dat mag de pret niet drukken. Trolls is echt een enorm leuke film voor kinderen en door de goede muziekkeuze ook gewoon heel goed te kijken voor ouders. En dat gebrek aan diepgang in verhaal en karakters? Ach, daar denken we gewoon even niet meer aan…

Trolls is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.