Review: Fujifilm X70

Bas beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

• Mooi
  • Snel
  • Compact
  • APS-C

• Batterij

Enige tijd geleden introduceerde Fujifilm de X70. Een telg uit de zeer gewaarde X series. Dat deze camera onderdeel is van deze serie schept verwachtingen, of de X70 dit ook waarmaakt lees je hieronder.

Unboxing X70

Helaas geen unboxing video deze keer, maar een beschrijving van wat we aantroffen in de doos.

In de stijlvolle zwarte doos troffen we aan.

• De X70 zelf
  • NP95 Li-ion batterij
  • Een USB kabel met adapter
  • Een draagkoord
  • Een handleiding
  • Een garantiekaart

De X70 kan opgeladen worden via een USB kabel, helaas word er geen aparte batterij oplader meegeleverd.

De camera

Kijkend naar de X70 dan zien we veel onderdelen terug die we ook op andere camera’s uit de X series gezien hebben.  Het meest in het oog springende is het kantelbare scherm welke te zien was op de X-1T en de X10. Ook de schakelaar voor de auto modus is een oude bekende. Zoals bijna alle X series camera’s (de X-Pro2 en X100F uitgezonderd) is de X70 uitgerust met de 16,3 megapixel APS-C sensor. Nieuw zijn de 18,5mm lens en de bijbehorende digitale teleconverter.

De bouwkwaliteit is meer dan uitmuntend te noemen.  Van de uit aluminium gefreesde draaiknoppen tot aan de rubberen grip op de voorkant, alles straalt kwaliteit uit. Het 3,0” kantelbare scherm heeft een resolutie van 1,04 miljoen dots en is onder alle omstandigheden goed afleesbaar. Ook is de het eerste aanraakscherm van een camera uit de X serie.  De nieuwe 18,5mm F2.8 lens maakt effectief foto’s in 28mm groothoekformaat. De lens is uitgerust met een regelring voor het instellen van het diafragma.

Eveneens is er een programmeerbare draairing voor het instellen van bijvoorbeeld de digitale teleconverter. Met 112,5 x 64,4 x 44,4mm en 340 gram inclusief batterij en memorycard is de X70 zeer compact te noemen, zeker als je weet dat er een joekel van een APS-C sensor in de behuizing schuilgaat. Verder is het zeker de moeite waard te noemen dat de X70 is uitgerust met een uitstekende flitser en Wifi.

Gebruik

De installatie van de X70 is een fluitje van een cent. Na het aanzetten vraagt de camera alleen om in te stellen in welke taal deze gestart moet worden.  Daarna is deze na het installeren van de geheugenkaart klaar voor gebruik.  Een van de eerste dingen die opvalt natuurlijk is het gemis van de zoeker t.o.v. bijvoorbeeld de X100’s. Althans dit zou een gemis zijn, als het aanraakscherm niet zo een goede toevoeging aan deze camera zou zijn. Het gebruik van het kantelbare scherm is in eerste instantie even wennen als je een normaal een zoeker zou gebruiken. Maar na enige tijd begin je het fotograferen via het scherm te waarderen. Vooral doordat het scherm uitnodigt om vanuit verschillende perspectieven foto’s te nemen. Het is bijvoorbeeld heel eenvoudig om foto’s van boven dan wel van onder het subject te nemen. Ook het op straat van ‘de heup’ schieten is echt een hele leuke ervaring.

Bijkomende voordeel is dat de camera met de mechanische sluiter fluisterstil is en als elektronische sluiter ingeschakeld is zelfs geen geluid maakt.  Het diafragma is door aan de draairing te draaien in stappen van 1/3 of 1 hele stop in te stellen (F2.8 t/m F16).  Uiteraard kan de camera op de auto stand gezet worden, maar een stuk leuker word het wanneer je zelf controle neemt over bijvoorbeeld de sluitertijd. Deze is door middel van een aluminium draaischijf in te stellen tot 14000. De Fujifilm X70 kiest er dan automatisch het best passende diafragma bij evenals de ISO waarde. Deze ISO is overigens maximaal 51200! De autofocus van de X70 is snel te noemen, dit komt door een samenwerking van de contrast-AF en de fase –AF. Het is duidelijk dat dit systeem goed werkt, de scherpstelling is nauwkeurig en snel. Ook is via het aanraakscherm het scherpstel gebied in te stellen door een touch van de vinger. Automatische gezicht en oog detectie zorgen voor mooie portretfoto’s. Ook is het mogelijk te schakelen naar de macro modus, scherpstelling is mogelijk vanaf ongeveer 10cm.

Extra

Gave toevoegingen zijn de film simulatie settings, waarbij de kleurweergave van de camera automatische ingesteld worden op bijzondere thema’s. Zeer mooi zijn hier de classic chrome (ouderwetse foto’s) en Velvia/levendig waarbij de kleuren er extra mooi uitkomen. Als je in RAW fotografeert zijn deze thema’s zelfs nog achteraf toe te passen. Via de app Fujifilm camera remote kan je verbinding maken met de X70, je kan op die wijze foto’s rechtstreeks naar je smartphone/tablet sturen.  Ook is het mogelijk de bediening van de camera over te nemen via je smartdevice.

Nog meer?

Zijn er dan nog meer functies…..Ja er  zijn er zelfs meer dan ik in deze review kan benoemen. Wat dacht je van een digitale teleconverter naar 35 en 50mm. Acht bijzondere filters waaronder toy camera en miniature. Meervoudige belichting om twee foto’s over elkaar heen te plakken. Panorama’s , continue opnames en interval timer opnames de X70 draait zijn scherm er niet voor om. Maar het allerleukste aan deze camera is zijn compactheid en de mogelijkheden voor elke fotograaf. Ben je een point en shooter? Geen probleem zet de camera  op auto en je maakt prachtige foto’s. Ben je een (semi)pro? Geen probleem, alles wat je zou willen instellen is instelbaar!. Niet om te klagen dan? Nou ja misschien de batterij, deze heeft niet zo verschrikkelijk veel inhoud en houd er na ongeveer 300 foto’s mee op. Het is dus aan te raden een extra batterij te kopen.

De X70 is voor mij de ultieme reisgenoot, klein genoeg om makkelijk mee te nemen zonder een tas. Maar ondanks deze compacte buitenmaten heb je toch een APS-C sensor op zak voor het vastleggen van de mooiste plaatjes. Het gebruiksgemak, het kantelbare aanraakscherm en de overvloed aan functies maken van de X70 een prachtig stukje techniek. En voor mij op dit moment mijn vaste ‘shooter’