Review: UltiMusician capo UMCapo

• design
  • veelzijdig inzetbaar
  • snel op te zetten
  • veel speelruimte over
  • prijs

• verkrijgbaarheid

Nederland is een nieuw accessoire merk rijker: UltiMusician wil het leven van muzikanten leuker maken met handige producten. GadgetGear heeft al een kijkje gekregen in de ontwerpkeuken en er komen erg leuke en vooral unieke producten aan. Het eerste product is de UMcapo. Gitaristen weten direct waar we het over hebben. Aangezien de auteur geen actieve muzikant meer is, hebben we de hulp ingeroepen van gitarist Henny Peeters. Hij schreef de review en is lyrisch. Hij verkeerd in goed gezelschap met andere UMcapo gebruikers zoals: Barry Hay, Roel van Velzen, Frank Boeijen en Dennis van Leeuwen.

Capo?

Even terug naar de muziekles: een Capo of Capodaster: is een handig hulpmiddel voor de gitarist wat op de hals van de gitaar geklemd kan worden zodat de snaren in feite korter worden. Met een capo worden alle open akkoorden die je speelt een halve toon hoger. Natuurlijk kunnen alle akkoorden ook met een Barré greep gespeeld worden en toch spelen vrijwel alle beroemde gitaristen wel eens nummer met een Capodaster, hoe zit dat? Met een Capo verschuif je in feite de topkam en dat stelt je in staat om je allereerste geleerde open akkoorden(E, A, C, G, D) op exact dezelfde wijze te spelen in een andere toonsoort en dat kan natuurlijk reuzehandig zijn! Open akkoorden klinken voller en de overgang tussen de akkoorden verloopt soepeler. Maar het natuurlijk altijd de voorkeur van de gitarist hoe hij zijn stuk wil laten klinken. Tis maar net wat ie wil en kan; van sommige nummers en akkoordgrepen kun je een aardige lamme hand krijgen en als je meteen daarna weer een ander nummer moet spelen….ja gitaarspelen kan ook topsport zijn! Muzikanten, en zeker gitaristen, houden van snufjes die het gitaarspel en/of de klank kunnen bevorderen en in de gitaarkoffer mag de UMcapo van Ultimusician zeker niet ontbreken!

Uitpakken!

De UMcapo van Ultimusician zit aantrekkelijk verpakt in een prachtig transparant doosje wat meteen verklapt waar ie voor gemaakt is en wat zijn functie is. Het heeft de uitstraling van “Pakme!” Hij is in vol ornaat te bewonderen en te keuren en eigenlijk heb je al meteen het idee van “dat zit wel snor”. En inderdaad het is een prachtig “high design” vormgegeven apparaatje wat zeer goed voelt, lekker licht (45 gram), gemaakt van fraai gecurvde metalen delen, omhuld met zachte rubberen klemdelen en een werkelijk uniek klemsysteem. Een Capo moet niet alleen snel en gemakkelijk óp je gitaar(hals) geplaatst kunnen worden maar ook weer gemakkelijk verwijderd kunnen worden. En dat heb je al meteen onder de knie als je het voor de eerste keer in je hand hebt; met één beweging gaat ie klemmen en als je je duim iets verschuift en je drukt op het hefboompje dan schiet ie meteen los. En hier schuilt een groot vernuft; dit is een traploos klemmechanisme wat geweldig goed zijn werk doet!

Veelzijdig inzetbaar

Maar in de verpakking zit meer; hoewel we echt wel weten wat je met de capo moet doen zit er toch een minibeschrijving en hiermee kunnen we nog wat anders ontdekken. Gitaarhalzen zijn er in een aantal vormen en hiermee bedoelen we de radius (kromming) van de hals. Om nu echt de meest optimale pasvorm te krijgen met jouw gitaar zit er sjabloontje bij om de radius van je hals na te meten. Standaard is de UMCapo uitgevoerd met een rubberen kussentje voor een actieradius van 12”. Deze kan eenvoudig omgewisseld worden met het bijgeleverde 7” of 16” kussentje. De makers garanderen een perfect pasvorm! Bovendien is in de mini-manual een lijstje opgenomen met de meest indrukwekkende merken met bijbehorende actieradius. Completer kan niet!

Ontwerp

De UMcapo laat zich gewillig en eigenlijk vrijwel zonder moeite in één keer op de hals plaatsen. Het voelt zeer natuurlijk aan om het in hand te nemen en de “opzetbeweging” te maken. Je merkt dat de designers daar ook zeer goed over nagedacht hebben. Het unieke klemmechanisme werkt voortreffelijk; het zit gewoon meteen vast! En ook net zo gemakkelijk weer los, je kunt niet anders concluderen dan “zo hoort het’’! Dus die passing is buitengewoon goed te noemen en minstens zo belangrijk is het feit dat op geen enkele wijze je hals beschadigd kan raken. Ook hier weer, de vormgeving, het geweldige design en de toegepaste rubberen delen maken het toch wel tot een feestje op die hals hoor!

Gebruik

En dan nu, het échte gebruik. Hierover kan ik kort zijn; subliem! En dit is dan weer de optelsom van bedieningsgemak, vormgeving en pasvorm. Door de wijze van plaatsing op de hals neemt de UMcapo eigenlijk heel weinig (speel)ruimte in. Dit komt doordat je hem vanaf de bovenkant op de hals plaatst en je onder de hals letterlijk vrij spel hebt. Door de verfijnde metalen uitwerking is de bovenkant van de UMcapo plat en kun je heel aangenaam spelen zonder enige vorm van hinder. De klemming werkt perfect, geen snarendemping of ontstemming, gewoon helemaal prima in orde! Hier wordt elke gitarist vrolijk van! Menig bekende gitarist heeft inmiddels de UMcapo in gebruik.

De UMcapo is een weldoordacht modern Nederlands ontwerp met een geweldig gebruiksgemak bestemd voor alle gitaristen en alle gitaren, dus zowel elektrisch als akoestisch. Het voldoet op alle punten waaraan een capo moet voldoen. Dit is nu echt een product waarvoor geldt: “Seeing is believing, playing is convincing”. Ik kan maar één nadeel bedenken; het feit dat ze uitverkocht zijn als je in de muziekwinkel voor de kassa staat om er een te kopen.

(gast reviewer: Henny Peeters)

De UMcapo kost 29,95 Euro en is bij de betere muziekwinkel te koop. De makers hebben zelf ook een webshop.