Review: Nintendo Classic Mini (Console)

• Nostalgisch
  • topgames

• Niet meer games
  • Niet upgradable
  • 1 controller bij aanschaf
  • Reset voor gamewissel

Geniaal toch?! De absolute klassieker -en destijds trendsetter op het gebied van console gaming- terug te brengen in een nieuw jasje! De Nintendo Classic Mini is jouw oudewetse NES zonder cardridge blazen of vastlopers, maar met alles wat je vroeger tof vond!

Afgelopen kerst was het een absolute ‘must-have’ gaming console. De perfect ontworpen miniatuur box voor onder de kerstboom en dat is wel gebleken, want de NES Classic Mini is totaal uitverkocht! De tweedehands prijzen online rijzen de pan uit en iedereen wil toch nog die gezellige zaterdagavond console.

NES Classic Mini?

De NES Classic Mini is een miniatuur versie van de in de USA gelanceerde 1983 Nintendo Entertainment System. In plaats van cardrigdes games die je in de console moet steken zijn er nu 30 voor geïnstalleerde topgames in de spelcomputer en kun je de mini via een HDMI aansluiten op je TV. Net zoals de oude NES heb je de mogelijkheid om de authentieke controllers aan te sluiten en ziet de console er nagenoeg hetzelfde uit. De adviesprijs lag rond de € 60 en dat maakt deze spelcomputer een echt hebbedingetje. Maar is het meer dan een hebbertje?

Ja zeker! De NES mini heeft 30 games aan boort en geen rommel, de heerlijk Mario games, Zelda en Final Fantasy. Natuurlijk zijn deze games 8 bit en zal het voor veel jeugd te achterlijk voor woorden zijn om zoiets te spelen, maar voor de rest van de wereld is het fantastisch. Hoe leuk is het om lekker op een zaterdagavond met z’n allen te Mario’en?! Je kent vast nog wel wat geheimpjes, weet opeens weer waar de sterretjes verstopt waren en opeens ben je vier uur verder!

Helaas kan je de lineup niet uitbreiden met meer spellen. Dat zou de console ook wel supergoedkoop maken, maar aan de andere kant zou een extra aan te schaffen chip met wat extra games wel verkopen! Ik denk alleen dat Nintendo eerder met SNES mini komt, dan met een NES nummer twee.

Mini SNES?! Dat zou leuk zijn!

Hier zijn de spellen die zijn opgenomen:

Balloon Fight
Bubble Bobble
Castlevania
Castlevania II: Simon’s Quest
Donkey Kong
Donkey Kong. Jr
Double Dragon II: The Revenge
Dr. Mario
Excitebike
Final Fantasy
Galaga
Ghosts’n Goblins
Gradius
Ice Climber
kid Icarus
Kirby’s Adventure
Mario Bros.
Mega Man 2
Metroid
Pacman
Punch-Out !! Featuring Mr. Dream
Ninja Gaiden
StarTropics
Super C
Super Mario Bros
Super Mario Bros. 2
Super Mario Bros. 3
Tecmo Bowl
De legende van Zelda
Zelda II: The Adventure of Link

Now you are playing with power; Mini Power!

Er is enige discussie over de spellen die niet in de lijst staan zoals Mario Kart, Turtles, DuckTales en Duck Hunt (maar hoe doe je dat zonder gun? Juist! gun erbij!) Maar eerlijk is eerlijk; de Zelda’s , alle Mario Bro’s games, Mega Man, Bubble Bobble, het zijn allemaal superleuke games die je nog eens moet spelen. De aankondiging van de NES console Mini was mijn hoogtepunt van 2016. Het was de eerste console die ik ooit speelde en op latere leeftijd heb ik de console nog eens aangeschaft om toch weer eens het gevoel terug te krijgen van old school gaming. Om dan later te lezen dat -vlak voor kerst- er een mini versie zonder nadelen beschikbaar is voor nog geen 100 euro, dat is gewoon klasse.

Wat is er oud en wat is er nieuw?

Wat direct opvalt is dat de controllers hetzelfde zijn. Die heerlijke nostalgische rechthoek kastjes met A, B, start en select. Wat pijltjes en meer was er niet nodig. Deze controllers heb je gewoon weer in handen zoals vroeger. Wat nu opvalt is dat je best wel langere snoeren of draadloos controllers zou kunnen gebruiken, het heeft slechts een 75 cm kabel, maar ach… We kruipen gewoon lekker voor de tv.  Een tip? Er zijn genoeg opties om dit op te lossen zoals verlengkabel voor controller of langere HDMI kabel. Of sluit je NES aan op een simpele powerbank. Werkt super en maakt hem mobiel.

Een nadeel: bij het kiezen van een andere game moet je fysiek op de reset-knop drukken van de console. Ik zie niet in waarom een simpele druk op de start- en select-knop, of home toets op de controller niet zouden volstaan.

U kunt spelen in drie verschillende display modi spelen: 4: 3, “pixel perfect” of de klassieke CRT-modus met de prachtig old-school beeldlijnen. Nintendo heeft hier op een meesterlijke manier het ouderwetse beeldscherm nagebootst en dat is een genot om te spelen.

Aaah, schattig! Vader en zoon NES.

Een schattig kleine NESje dat de oorspronkelijke Mario trilogie bevat, Final Fantasy en twee Zelda games! Daarnaast nog een stuk of 25 oude rammers… En dit dames en heren voor ongeveer zestig euro, need I say more? Probeer vandaag nog een NES Classic Mini te regelen want Nintendo heeft verklaard dat het een eenmalige productie was. Laten we hopen dat ze nog van mening veranderen.