Review: Eerste indruk Kodak Ektra

• flits voor smartphone normen
  • gebundelde apps
  • 8mm app

• shutter lag bij weinig licht
  • leercurve mogelijkheden
  • ontbreken film editor

Op de CES mochten we nieuwe trots van Kodak in onze handen houden: de Kodak Ektra. Een connected camera met belfunctie of smartphone met foto functies? In ieder geval een super leuk product wat roept om een test. Na de CES hebben we nu twee dagen de Ektra kunnen testen en onze eerste indruk is zeker positief. De Ektra vraagt wel om meer test tijd voor een uitvoerige review.

Kodak staat synoniem aan fotografie. Ironisch genoeg zijn het zelfs de uitvinders van digitale fotografie, maar hadden de uitvinders zelf te laat de potentie hun eigen uitvinding door. Eén van mijn eerste digitale fotocamera’s was een Kodak Easyshare. Een betaalbare digitale camera die leuke foto’s maakte. Dat was 15 jaar geleden in een tijd waar een paar megapixels al fantastische waren. Overigens zijn die foto’s nog steeds leuke herinneringen. Kodak is altijd een fotomerk geweest voor de massa. Betaalbare kwaliteit, om plezier aan fotografie voor iedereen mogelijk te maken. Anno 2017 de meesten wel een camera in de vorm van een smartphone. Maar echt fotograferen doen weinigen. Het is meer ‘mik en druk’. De Kodak Ektra wil het plezier in fotograferen weer terug brengen, met het gemak van een smartphone.

Instellingen

De originele KODAK EKTRA-camera werd in 1941 gelanceerd. De KODAK EKTRA Smartphone heeft een 21-megapixel snelle focus camerasensor met een f2.0-diafragma, een ‘selfiecamera’ van 13 megapixels met Phase Detection Auto Focus PDAF en een f2.2-diafragma. De Kodak camera-app heeft een draaiknop zoals de meeste compact camera’s. Met deze knop selecteer je de instellingen waaronder HDR, Landscape, Portrait, Macro, Sport, Night-time, Panorama en Bokeh. Daarnaast is er de Smart Auto-modus die automatisch de beste omstandigheden voor jouw foto’s selecteert. In de Manual-modus kunnen meer ervaren gebruikers de belichting, ISO, focus, witbalans and sluitertijd bepalen. Hierbij worden de resultaten op het scherm direct zichtbaar wanneer de veranderingen worden gemaakt. Voor wie kennis wil maken met de mogelijkheden van fotografie is de rijkheid aan instellingsmogelijkheden echt uniek. Het diafragma is natuurlijk met het type lens niet instelbaar. Wie weet iets voor een volgende versie.

Afwerking

De Ektra voelt degelijk aan. Hij is wat groter dan een gemiddelde telefoon, maar dat is niet storend. Het nepleer en het kunststof aluminium geven het ontwerp een degelijk modern retro gevoel. De lichte ronding en uitstulping, maken de grip extra prettig. De camera is ook met een knop direct uit standby te activeren. Druk twee keer de knop in en de camera is klaar voor gebruik. Bij daglicht is de snelheid redelijk. Bij avond fotografie is de vertraging tussen indrukken en fotograferen aanzienlijk en vergelijkbaar met veel compactcamera’s tot driehonderd euro. De flits maakt daarentegen echt betere flits foto’s dan we gewend zijn van fotograferende smartphones. Echter voor een bruiloft of ander belangrijke gebeurtenis zouden we niet op enkel de Ektra vertrouwen.

Apps

De Kodak Ektra komt met diverse Kodak apps. Deels onder het Kodak merk en deels meegebundeld. Zo zit standaard op de telefoon de app SnapSeed, zodat iedereen de beschikking heeft over heel veel leuke filters. Met een Kodak app zijn foto’s als afdruk te bestellen. Zo via de camera gaan ze naar het afdruknetwerk en haal je de foto’s in de winkel op of laat je ze thuis bezorgen. Onze afdrukken zijn onderweg. Heel bijzonder is de 8MM app. Met deze app kan je filmen alsof het een oude 8mm camera is. Je filmt eerst en past daarna de effecten toe. De app noemt dit ‘ontwikkelen’. Het is wel een kwestie van veel geduld. Dat toepassen van het filter had wat ons betreft sneller gemogen. Het resultaat is wel bijzonder en zo geschikt voor een retro ogende video clip.

Updates

Tijdens de eerste twee dagen hebben we al drie updates ontvangen. Dit betekent dat Kodak er alles aan doet om dit product een succes te maken. Onze eerste indruk is zeer positief. Je moet echter wel de tijd nemen om alle functies te ontdekken. Zo vonden wij de draaiknop een beetje klein op het scherm. Tik je het centrum aan, dan verschijnt een grote draaischijf in het midden van het scherm. Overigens geeft het scherm een lichte vibratie bij het draaien van de knop, waardoor je echt het gevoel hebt dat je een instelling selecteert met de virtuele knop. De ontspanner indrukken leverde direct een aantal opnames op. Iets teveel dus. Nu blijkt dat wanneer we de volume knoppen indrukken je een enkele opname krijgt. Dit soort functies zijn super handig, maar vragen wel om uitleg. De handleiding is erg sumier en de filmpjes van Kodak gaan vooral over de resultaten van de foto’s en minder over de mogelijkheden. Nu zitten we wel een het begin van de lancering van het product. Wellicht dat spoedig deze uitleg op de Kodak site staat. We hopen het.

Voorlopige conclusie

De eerste indruk van de Kodak Ektra is positief. Geef de camera smartphone wel gewenningstijd. De mogelijkheden moet je eerst ontdekken. Wie ‘mik en druk’ voldoende vind, kan het beste een dure smartphone nemen; wie fotografie mogelijkheden met een smartphone wil ontdekken heeft aan de Kodak Ektra een leuke kennismaking met fotografische mogelijkheden.

De Kodak Ektra kost 479 Euro.

Enkele voorbeeld foto’s

Voornaamste features: