Review: Dragon War Dragon Shock Mobile Bluetooth Gamepad (Android)

• Bluetooth
  • Prijs/kwaliteit
  • Console beleving

• Losse telefoonklem
  • Weinig geschikte games
  • Geen vloeiende telefoonnavigatie

Mobile gaming was altijd al hot, maar nu Nintendo en Namco volledige games maken voor je mobieltje mist eigenlijk alleen een comfortable besturing nog; tot voor kort! GadgetGear test deze weken de Bluetooth Gamepad van Dragon War.

Dragon War maakt opvallende gaming gadgets voor een betaalbare prijs. Met opvallend bedoel ik hun robuuste tribal draken logo, vaak gepaard met led verlichting en toffe kleuren. Met een betaalbare prijs doel ik op het laag segment. Een Gamepad voor je mobiele telefoon is nog een beetje upcoming en komt niet zo zeer door de controllers, maar meer door de beschikbare games die compatibel zijn met een Mobile controller. Maar als je eenmaal een geschikte game hebt gevonden…

Het toffe van de Dragon War boxes is dat je door een flap van de verpakking om te slaan, direct het product achter plastic tentoongesteld wordt. Je ziet dus in een oogopslag wat voor product je aangeschaft hebt. In deze verpakking bevindt zich de controller, een klemmetje om je mobiel aan de controller te bevestigen, een usb/micro usb kabel om de gamepad op te laden en gebruiksaanwijzing in diverse talen.

Installatie

Het installeren spreekt voor zich, maar je moet even geduld hebben. Er wordt geschreven dat je de A-toets in moet drukken. Er staat geen A op, maar in het boekje zie je dat het de onderste button (vierkantje bij PS4) is. Eerst moet je wel de controller aanzetten door de home button in te houden. Wanneer de led verlichting brandt, druk je de A-toets in en brandt alleen de linker kant van de verlichting. Dan houd je de home button twee seconden in en dan druk je op zoeken op je Android toestel in het Bluetooth menu. Leg je controller en mobieltje even rustig weg, want het duurde bij mij 30-40 seconden voordat er “Gamepad” stond tussen de toe te voegen apparaten. Lukt het niet? Dan kun je even de Dragon War Mobile Gamepad resetten door in de achterkant een paperclipje te steken.

De bediening van je mobiele telefoon via de Dragon War Mobile Gamepad is nog waardeloos. Ik vrees alleen dat dit komt door mijn toestel. Wanneer je namelijk je toestel bevestigd aan de controller gaat deze op horizontale modus (breedbeeld), de besturing gaat helaas niet mee dus kun je niet gemakkelijk door je menu navigeren. Dit verandert wel direct als je een game speelt die compatible is voor de gamepad. Ik heb Modern Combat 5 gedownload, een gratis Android shooter die dezelfde besturing en actie heeft als COD Modern Warfare en dit was… Geweldig!

Het is bijna bizar hoe je door middel van een Mobile Gamepad je een telefoon verandert in een complete console! Doordat je jouw telefoon draait heb je een behoorlijk breed scherm en dankzij de besturing die precies hetzelfde werkt als bij Modern Warfare zit je er direct in.

Over de Dragon War Mobile Gamepad kunnen we dus eigenlijk heel kort zijn: dit is super. Een nadeel van de Gamepad vind ik alleen de klem om je mobiel aan vast te maken, dit zou aan de controller vast moeten zitten en niet dat je een extra voorwerp nodig hebt om te bewaren (lees: kwijt te raken). Wat ook een nadeel is, maar dit staat los van de product review is het aanbod aan geschikte games. Er zijn veel te weinig (toffe) games die echt goed compatibel zijn met de controller. Ook de menu navigatie van je telefoon werkt niet naadloos met de controller. Ik hoop echt dat de ontwikkelaars vanaf heden alle games, mobile gamepad geschikt maken want de Dragon War Shock Mobile Bluetooth Gamepad maakt van jouw telefoon een volledige console beleving!