Review: Star Trek: Beyond (4K Blu-Ray)

• Sterk verhaal
  • Goede actie
  • Sterke cast
  • Veel extra's
  • Perfect in 4K en HDR

De tweede 4K topper van dit weekend is niets minder dan Star Trek: Beyond. De derde film in wat inmiddels de Reboot Series heet en de dertiende film in totaal. Opvallend aan de series is dat de productie bij J.J. Abrams ligt, die ook de laatste Star Wars en Alien films heeft geproduceerd en dat het de enige Star Trek cast is die niet ook nog in een serie speelt. Voorheen vormden de films een verlengstuk op de series. We mogen dan ook met recht over een actiefilm spreken in plaats van een ruimtedrama.

In vrijwel iedere film slopen ze een U.S.S. Enterprise. Zo ook in Star Trek Beyond, maar hier gaat het wel heel snel. Geen epische eindstrijd met het sterrenschip, maar een aanval dat het begin van een bijzonder verhaal inluidt. De jonge kapitein Kirk is namelijk op bezoek bij een ruimtestation wanneer een onbekende ruimtesloep met schade in de buurt komt. Aan boord een ruimtewezen dat meld dat haar schip is aangevallen in een gevaarlijke nevel. Ze zoekt hulp om haar mensen van een planeet te redden.

Op dat moment is de U.S.S. Enterprise het enige sterrenschip in de buurt dat in staat is om veilig door de gevaarlijke nevel te navigeren. Andere schepen hebben daar de apparatuur niet voor aan boord. Kirk besluit dat de crew direct op een reddingsmissie moet gaan. Eenmaal aangekomen, blijkt hij in een valstrik te zijn gelopen en staat het schip voor een levensgevaarlijke dreiging.

In Star Trek Beyond gaat het verhaal eindelijk eens wat dieper in op de rol van de Federatie in de ruimte en hoe de Federatie tot stand is gekomen. Het laat zien dat niet alle mensen daar even blij mee zijn geweest. Bovendien is er eindelijk eens een belangrijke rol weggelegd voor en ander sterrenschip en welk de U.S.S. Franklin.

Als de Reboot Series iets heeft bewezen, is het dat Star Trek echt een actie sci-fi is geworden met een geweldige cast. Chris Pine (Into the Woods, Jack Ryan: Shadow Recruit) zet een fantastische jonge James T. Kirk neer terwijl Zachary Quinto (Hitman: Agent 47, Heroes) perfect de rol van de jonge Spock vertolkt. Een rol die moeilijk is omdat de emotieloze Romulan in deze films echt nog strijdt met het feit dat hij vrij van emoties moet zijn. De altijd grappige Simon Pegg (Hot Fuzz, Paul) keert ook nu weer terug als Scotty terwijl Karl Urban (Dredd, The Lord of the Rings) een prima dokter McCoy neerzet en Zoe Saldana (Avatar, Guardians of the Galaxy) schittert als Uhura. John Cho (Sleepy Hollow, Total Recall) mag wederom de rol van de jonge Sulu spelen. Toch is het Anton Yelchin (Terminator Salvation, Green Room) die even in de spotlights staat. Wetende dat dit de laatste keer is dat hij de grappige Chekov mag spelen omdat hij afgelopen zomer is overreden door zijn eigen auto. En dan is er nog een enorme lijst bekende gezichten die we tegenkomen. Op de cast is echt niet bezuinigd. Oja, en er is nog een rolletje voor de Beastie Boys.

Wij mochten de nieuwe Star Trek Beyond zien op de 4K Blu-Ray uitvoering van Universal. Universal levert de film niet alleen af in 4K resolutie, maar ook nog eens met HDR ondersteuning. Heb je een 4K TV met HDR, zie je dus nog meer detail in lichte, maar vooral ook donkere partijen. En ja, ik kan uit eigen hand zeggen dat dit echt geweldig is. Klaagde ik gisteren nog bij Jason Bourne over de compressieproblemen in de donkere scenes, is gaat echt geen onderwerp voor deze film. De 4K uitvoering is letterlijk foutloos. Universal heeft er ook nog een Dolby Atmos geluidstrack opgezet en dat maakt de ervaring voor mij helemaal af.

Naast het schijfje met de 4K versie, levert Universal ook nog een reguliere Blu-Ray mee. Leuk detail is trouwens dat beide schijfjes een beetje transparant zijn. Eindelijk weer eens iemand die een beetje creatief is met hoe het schijfje zelf eruit ziet :-).

Op de Blu-Ray staan ook alle extra’s. En dat zijn er veel. Heel veel. Met ook echt een grappige gag reel en veel achtergrondinformatie over het Star Trek universum en hoe J.J. Abrams hiermee om gaat. Eer is immers veel veranderd sinds het nu zoetsappige Wrath of Khan. Een must-see voor de Trekkies.

Conclusie Star Trek: Beyond

Voor de derde keer weet het team van J.J. Abrams en Bad Robot een Star Trek film neer te zetten die tussen de actiefilms mag. Snelle en spectaculaire actiescènes schieten in een hoog tempo voorbij zonder losse eindjes in het verhaal over te laten. Alles lijkt perfect in balans. Zelfs de humor die van Scotty en Chekov moet komen. Ruim twee uur topvermaak en dan ook nog eens prachtig in 4K. Star Trek: Beyond is dé topper van dit weekend.

Star Trek: Beyond is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.