Review: Now You See Me 2 (Blu-Ray)

• Leuke, nieuwe trucs
  • Aardig nieuw verhaal
  • Mooie selectie extra's

• Sommige trucs zijn niet uit te leggen
  • Macau past qua locatie niet echt bij de strijd tussen Westerlingen
  • De snelheid is er hier en daar uit

Het was eind 2013 dat ik werd vastgegrepen door Now You See Me. Een vernieuwende film waarin een stel illusionisten zich als wereldverbeteraars opwerpen om te stelen van de rijken. De film was zo succesvol dat er toch echt een vervolg moest komen. Maar kan die over het succes van de eerste film heen komen? Mwa…

Het succes van Now You See Me zat in twee belangrijke onderdelen. Ten eerste de snelheid waarmee de film haar verhaal weet te vertellen. Now You See Me greep me vast en liet me niet meer los en al die tijd werd er gebouwd aan een climax. Oké, hij was niet heel lang. Dat hoefde ook niet om me met een goed gevoel de aftiteling in te trekken. Ten tweede de illusies. Stuk voor stuk lieten de illusionisten zien hoe bepaalde trucs werden gedaan. Dit maakte dat de film zeer realistisch was. Een gevoel van ‘echtheid’ over zich heen kreeg. Ik kon me echt in het verhaal verplaatsen.

Now You See Me 2 gaat verder waar het eerste deel is gestopt, al is het een jaar later. De FBI is nog steeds op zoek naar de groep die ook de Four Horsemen worden genoemd. Ze hebben immers een misdaad begaan, al zijn ze we heel populair bij het grote publiek.

Wanneer ‘The Eye’ de groep bij elkaar heeft, slaat de groep op de vlucht. En voor ze het weten, bevinden ze zich in China. In het Las Vegas van China en dan hebben we het natuurlijk over Macau. Daar blijkt het de ICT genie Walter Mabry (Daniel Radcliffe- Harry Potter, Hooligan) te zijn die de illusionisten op een slimme wijze heeft ontvoerd. Gewoon uit wraak. Hij wil zijn geld terug en de illusionisten moeten alles uit de kast trekken om dit voor elkaar te krijgen.

Wat opvalt in de film is hoe de cast is verandert. Zo is de rol van de knappe Henley Reeves vervangen voor Lula (Lizzy Caplan – The Interview, Cloverfield). De rollen van Dylan Rhodes (Mark Ruffalo – Avengers: Age of Ultron, Iron Man Three) en Merritt McKinney (Woody Harrelson – Triple 9, The Hunger Games: Mockingjay) zijn in tact gebleven. Ook de rol van J. Daniel Atlas (Batman vs. Superman, The Social Network) wordt nog steeds door Jesse Eisenberg gespeeld, maar heeft door zijn kale kop in deze film toch een gedaanteverandering ondergaan. De meest typerende rol is opnieuw weggelegd voor Morgan Freeman die Thaddeus Bradley speelt. Hij opent en sluit de film opnieuw.

Tijdens de terugblik op de eerste Now You See Me noemde ik twee argumenten die de film voor mij onvergetelijk maakte. Ten eerste de snelheid. Die is er bij deze film een beetje uit. Het begint lekker, maar op het moment dat de groep in Macau staat, is de snelheid er toch echt even uit. Pas na ongeveer een kwartiertje rust begint de film opnieuw op te bouwen en herken ik weer een beetje wat Now You See Me mij bracht, maar die rustpauze breekt het toch een beetje op.

Het andere was uitleg over de illusies. De illusionisten gaven in de eerste film uitleg over iedere truc. In Now You See Me 2 halen ze soms trucs uit die echt niet uit te leggen zijn. Bijvoorbeeld het bevriezen van regendruppels en ze een willekeurige kant op laten zweven. Het zijn die soort dingen die echt alleen maar in de nabewerking kunnen. En daarom worden ze niet uitgelegd. Erg jammer, want het haalt de charme een beetje weg.

En dan is er nog de Chinese sponsoring. De laatste jaren weet Hollywood dat er veel geld te verdienen valt in het oosten. Een goed voorbeeld is de laatste Independence Day waar Chinezen duidelijk aanwezig zijn in de cast, maar ook met de vlag die een aantal keer voorbij komt. Of de laatste Fast & Furious die vrijwel geheel in de golfstaat werd gedraaid. Dat China haar eigen Las Vegas probeert te promoten via Now You See Me 2 is overduidelijk. Het ligt er echt te dik bovenop. Jammer, want China past qua locatie duidelijk niet bij het verhaal. De locatie voelt echt geforceerd.

Fans van de films worden goed verrast op de Blu-Ray van Now You See Me 2. Natuurlijk zijn er audiocommentaren, maar er wordt ook dieper ingegaan op de rol van de illusionisten in binnen de wereld van Now You See Me. Qua extra’s is de schijf goed gevuld.

Conclusie Now You See Me 2

Now You See Me 2 is een film dat bij mij gemixte gevoelens oproept. De twee peilers die de eerste film een succes maakten zijn aangepast. Er is een locatie die niet helemaal past bij het verhaal en er zijn nogal wat veranderingen in hoe de cast eruitziet. De film is nog steeds vermakelijk, maar maakt zeker niet de indruk die de eerste heeft gemaakt.

Now You See Me 2 is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.