Review: Pokémon Sun and Moon (3DS)

• Ride Pokémon
  • Oude en Nieuwe Pokémon

• Weinig 3D effecten
  • Geen gymleaders
  • Minder vrijheid
  • Call for help

Na al het succes van Pokémon Go kon de wereldmarkt ook niet anders dan de nieuwe Pokémon Sun en Moon, die vorige week verscheen voor de 3DS, massaal omarmen. En dat doet ze ook! In de week na de release van Pokémon Sun en Pokémon Moon zijn er in totaal 1,5 miljoen exemplaren van deze game verkocht.

In Nederland zijn er in de eerste week meer dan 63.300 stuks van dit Pokémon-avontuur over de toonbank gegaan. Daarmee is Pokémon Sun en Pokémon Moon officieel de bestverkochte release ooit van een Nintendo-game in Europa.

ci_3ds_pokemonsunmoon_alolaregionmap_image912w

Alola!

Alola! Je kunt niet anders dan direct de link te leggen met Hawaï! Deze nieuwe Pokémon regio ademt Hawaï en dat geeft direct een heel relaxte indruk. Gamefreak heeft niet stil gezeten tijdens de ontwikkeling in Pokémon Sun en Moon want man deze graphics zijn prachtig! Je ziet hier vulkanen, meren, jungle, steden, grasvelden…  Deze nieuwe regio Alola bestaat uit vier eilanden plus een kunstmatig eiland. Elk van de vier eilanden heeft een Pokémon die een beschermgod wordt genoemd. Deze Pokémon bij elkaar worden de Tapu genoemd en aanbeden door de bevolking.

Het is gewoon bijna niet meer voor te stellen dat deze handheld consoles ooit zijn begonnen zoals de Gameboy en de eerste Pokémon avonturen met Blauw, Rood en Geel.  Pokémon is nu 3d, RPG en ontwikkelder dan ooit. Dat kan natuurlijk niet anders, want Pokémon is groter, populairder dan het ooit geweest is en dat betekent een grotere groep gamers, met veel verschillende wensen en verwachtingen.

pokemon-sol-luna-avance-juegos-nintendo-3ds_0

Behalve alle Pokémon vangen, bad guys verslaan en Pokémonmeester worden is er in Pokémon Sun en Moon nog wat meer te beleven. Het queesten zoals we dat in andere RPG’s kennen komt veel meer kijken bij deze game. Waar je vroeger in de games van dorpje naar dorpje liep en hier en daar een klein opdrachtje vervulde zoals het vinden van een Silph Scope of een Pokéflute zit Pokémon Sun en Moon vol met verhalende quests die de game eigen maken.

De Gameplay

Jouw karakter is pas net op het eiland komen wonen, samen met je moeder en Meowth J (Grappig om deze Pokémon eens anders te ervaren dan de sidekick van Team Rocket en meer als huisdier de kat zoals wij die kennen). Je professor van dit avontuur heeft nog wel een labjas, maar lijkt niet meer zoveel op Oak 🙂 Het foute ontblote bovenlijf van deze Prof voelt een beetje misplaatst (lees een bepaalde uitspraak die een Chinese meneer uit een bepaalde film herhaalde), maar we omarmen deze gekkigheid en we gaan door. Professor Kukui is de Pokémon-professor in de Alola-regio en jouw steun en toeverlaat voor raad en daad in dit avontuur.

chrome_2016-05-14_02-12-50

We kiezen onze starter Pokémon de Sea Lion Pokémon: Popplio (een soort schattig zeehondje) en gaan het avontuur aan! Nou, even wachten he! Dat avontuur begint met een enorm lange tutorial die je het eiland, je doelstellingen en alle nieuwtjes van deze game bij te brengen dat duurt bij elkaar wel een uurtje of twee voordat je min of meer vrij wordt gelaten. Dat is als veteraan (dat klinkt wat vreemd voor een kinderlijke game) even slikken, multiple times, maar je krijgt uiteindelijk echt wel je vrijheid. Het is alleen allemaal iets minder vrij dan je gewend bent. Dat geeft niet hoor, want er is veel nieuws en dat vergt even begeleiding. Lillie mysterieus meisje (door de intro) en Hau een vrolijke vriend zijn je partners in Sun en Moon, maar zonder te veel te verklappen van de lore uit deze serie ga ik wat meer in op de gameplay dan het verhaal.

In deze nieuwe Pokémon regio zien we dus al gauw bestaande en nieuwe Pokémon wat een prettige herkenbare factor voor veteranen geeft en wat nieuws om naar uit te kijken. Dat nieuws zien we ook terug bij de algehele game. Want zoals je vroeger in beweging was naar dorpje, gym en gymleader gaat het in de regio Alola om de zogenaamde Trials. Dit zijn challenges in de breedste zin van het woord die je moet vervullen. Dat is even wennen om het zo te horen en om te ervaren tijdens het gamen helemaal. Je moet dit lekker loslaten en je laten meenemen in de eiland vibe. Vergeet badges verzamelen, maar focus je op de trials en zoveel mogelijk Pokémon vangen.

gameplay-pokemon-sun-and-moon-nintendo-470x281

Trials

Na iedere Trial moet je vechten tegen een eindbaas Pokémon die ze de Totem bazen noemen. Dit zijn wat sterkere Pokémon in vaak bijzondere kleuren die zelf ook weer Pokémon kunnen gebruiken om mee te vechten. De battles zijn spannender dan je gewend bent en vergen wat meer dan door een uurtje extra door het lange gras hossen. Dat maakt deze game direct wat volwassener.  Als je een trial en een Totempaal verslagen hebt krijg je als beloning het Z-Crystal. Hiermee kun je een speciale aanval unlocken tijdens een gevecht die je het meest kunt vergelijken met een mega evolutie. Het is een tijdelijke aanval en je hebt er een Z-Crystal en een apparaatje nodig om het te gebruiken. Deze aanvallen zijn naar mijn mening met minst interessant en voegen weinig toe tot de game. Waar ik eerdere delen al uitspeelde zonder de mega evoluties te moeten gebruiken, vind ik tot nu toe  nog geen noodzaak om de speciale aanval te gebruiken. De Pokémon, vechtstijlen en aanvallen zijn al uitgebalanceerd genoeg; een kamehameha blast maakt dit voor mij nog iets onnodig.

ci_3ds_pokemonsunmoon_rotompokedex_image912w

Wat is er nog meer nieuw?

Het gene wat mij pas heel laat opviel is dat je geen HM’s meer hoeft te verzamelen. Heerlijk! Dit betekent dat je niet langer fly, surf, of dat supervervelende boompje met cut moest omhakken. In Sun en Moon word je niet langer gedwongen om jouw Pokémon lompe aanvallen te leren, maar heb je een handig apparaatje waarmee je op het juiste moment (zoals je je bike voorheen onder een sneltoets Y had) speciale Pokémon oproept om je van dienst te zijn. Zo gebruik je nu geen Surf om te zwemmen, maar roep je Lapras op voor een boottochtje, je gebruikt Tauros om over al (dwars doorheen) te rijden en Charizard om lekker mee te vliegen.

pokemon-riding-pokemon

Qua bad guys in de regio Alola zorgt een groep schurken die bekend staan als Team Skull voor veel problemen. Geen Team Rocket, niets sneller dan het licht, jammer genoeg. Al zijn ze uiteraard van hetzelfde kaliber. Ze stelen de Pokémon van anderen en schoppen rotzooi.

De Pokémon die je al kende uit eerdere delen komen terug en hoe?! Sommige hebben een Alola make over gehad. Rattata ziet er cooler uit dan ooit, Grimer een beetje chemisch en Meoth lijkt wel een vrouwtje. Dit alles maakt oude Pokémon toch weer een beetje nieuw.

Je kunt je in dit avontuur (weer) verkleden. Outfits zijn volledig te veranderen, evenals lenzen, waarom weet niemand. De lenzen dan, want ik heb mijn karakter al in een oranje broek en tanktop gestoken! Oranjeeeeee!

Pokémon Bank

Dit is eventjes iets wat ik las op de Nintendo site en wat ik persoonlijk heel tof vind. Met Pokémon Bank kun je de Pokémon die je in de Nintendo 3DS Virtual Console-versies van Pokémon Red Version, Pokémon Blue Version en Pokémon Yellow Version: Special Pikachu Edition hebt gevangen, overdragen naar jouw exemplaar van Pokémon Sun of Pokémon Moon. Op die manier kun je ook Pokémon uit Pokémon Omega Ruby, Pokémon Alpha Sapphire, Pokémon X en Pokémon Y in Pokémon Sun en Pokémon Moon gebruiken.

Cadeautje

Als je Pokémon Sun en Moon op de release day hebt gespeeld kun je een gratis (Pre Snorlax) Munchlax krijgen als gift. Dit kun je aanklikken voordat je de game begint en dan de optie ‘internet’. Veel plezier!

munchlax

Battle Royal

Een nieuwe Battle Formatie: Battle Royal. Pokémon Sun and Moon zijn voorzien van een nieuwe battle style de Battle Royal! In het verleden waren de gevechten vaak 1 tegen 1 of maximaal 2 tegen 2 i, maar in deze Battle Royals maar liefst vier tegen vier! Ik zit te wachten op een Surf aanval, geen idee of deze HM wel als gewone TM terugkomt.

pokemon-sun-and-moon-battle-royal

Call for help

Een groot nadeel van deze game is het ‘call for help’ systeem. Hier kan een vijandige Pokémon in een battle een andere Pokémon oproepen om hem te assisteren in het gevecht. Zo kan het dus voorkomen dat je denkt een simpele Metapod te slopen, maar dat deze cocon met een nog klein beetje HP een Caterpie oproept om je te dwarsbomen. Als deze Caterpie dan bijna dood is, kan ook deze rups weer een nieuwe Pokémon oproepen en zo kunnen simpele, saaie battles oplopen tot vervelend lange gevechten. Dit is echt een groot nadeel en veroorzaakt veel irritatie bij spelers. Dat een Totem Pokémon ‘call for help’ gebruikt, dat kan ik hem nog vergeven om de battle spannender te maken, maar iedere encounter is gewoon vervelend. Soms lukt het een vijandige Pokémon ook niet, dan komt er niemand opdagen… Ahhhh!

Pokémon Sun en Moon is absoluut de mooiste Pokémon game ooit. Het spelen bracht steeds een grote glimlach op mijn gezicht en er zijn zoveel punten die de game echt geweldig maken voor zowel nieuwe als oude(re) spelers. De graphics, de Ride Pokémon, de sfeer op het eiland en het feest van herkenning in een gedeelte bestaande en daarnaast nieuwe, toffe Pokémon. De keerzijde van de ontwikkelingen zijn voor mij de nostalgie en het gemis van de Gyms en zijn/haar Gymleaders.

Wat opvallend is, is dat bij een console met zoveel 3D mogelijkheden er heel weinig 3D uit komt. Ik weet niet of dit te maken heeft met de grafische zwaarheid van deze game, maar dit is gewoon jammer want de bij de 3DS zette ik al snel de 3D functie uit omdat ik na een half uur hoofdpijn kreeg van het focussen, maar dit is niet het geval bij de NEW 3DS; daarom had ik mij juist verheugd op een meer 3D Pokémon.

In deze review schrijf ik 64 keer het woordje Pokémon… 65 keer dus.

Minpunten

• Weinig 3D effecten