Review: Forza Horizon 3 Ultimate Edition (Xbox One)

• Heerlijke arcade gameplay
  • Lekker snel te spelen
  • Enorm leuke selectie rijdend materieel
  • Ontzettend goede graphics

• Wel heel veel beloningen

Microsoft lanceerde Forza een beetje als het antwoord op Sony’s Gran Turrismo. Die laatste ligt al een tijdje op zijn gat terwijl Forza zich rustig doorontwikkeld op het niveau dat ik tegenwoordig meer uurtjes in Forza steek. In 2012 verscheen de eerste Forza Horizon. Een game waar niet zo zeer om de carrière als coureur gaat, maar meer een open wereld beleving wordt neergezet. Met de bekende Forza kwaliteit. Smullen maar!

Het begint meteen goed. We worden in de outback van Australië gedropt. In een aardige terreinwagen mogen we het opnemen tegen een oude Willy’s Jeep. Jep, authentiek materieel uit de tweede wereldoorlog / Vietnam. Denk niet dat je het gemakkelijk gaat krijgen om van de oude Jeep te winnen. Deze heeft namelijk vier bevestigingsogen. Wanneer er ineens een Chinook boven de startlijn hangt, is het voor jou tijd om gas te geven. De Chinook vliegt de oude Jeep letterlijk over het parcours heen. Het lijkt een gemakkelijke race, maar gemakkelijk hoeft niet gelijk te staan aan ‘normaal’. Welkom in de wereld van Forza Horizon 3.

In tegenstelling tot de reguliere Forza games gaat het nu niet alleen maar om een racecarrière. In de soloplay is er echt spraken van een stukje storyline. Je bent namelijk de eigenaar van het Horizon racefestival in Australië. Jouw doel is om het festival te laten groeien door aan jouw eigen bekendheid te werken. Zoals je al snel zal horen, het gaat er niet alleen om dat je wint, maar vooral ook hoe je wint.

Doe je in de reguliere Forza toch echt je best zonder blikschade de finish te bereiken. In Forza Horizon gaat het net even anders. Je kunt bijvoorbeeld aan landscaping doen door hier en daar een boompje te raken. Waar normaal het advies is om niet al teveel te driften omdat dit niet heel erg goed is voor de eindtijd, levert het spektakel al snel meer bezoekers aan het festival op. Het verlangen naar dé perfecte race wordt ingewisseld voor het verlangen naar het pleasen van de festivalbezoeker.

In Forza Horizon mochten we al regelmatig lekker off-road met onze wagens. Het wagenaanbod in Horizon 3 is daar ook echt op aangepast. Je vindt veel materiaal dat het reguliere Forza nooit zou halen. Simpelweg omdat je met een buggie nooit op een circuit zou willen rijden.

Al in het eerste kwartier van Forza Horizon ben je meer off-road dan on-road. Off-road speelt echt een belangrijke rol in de game. Dit is ook enorm goed uitgewerkt. Zeker wanneer je met regelmaat over de stranden racet. Met regelmaat spat het water op het scherm. Het realisme wordt hierbij soms wel aan de kant geschoven. Het gros van de bolides waarmee ik over de stranden race, zouden direct vastlopen in het zand. Net als het gros van de SUV’s waarmee ik off-road ga. Uit ervaring weet ik dat een aantal daarvan echt niet ontwikkeld zijn om echt off-road te gaan. Of in ieder geval niet in de outback en zeker niet op de snelheid waarmee ik door de moeraslanden race. Ook de stunts die je moeten helpen om beroemder te worden zijn niet heel realistisch. Ze hebben een beetje wat weg van good old Burnout. Maar dit maakt Forza Horizon 3 echt geen slechte game. Het maakt de game gewoon een enorm lekkere arcade racer. En daar was ik zelf onderhand echt wel aan toe.

In hoeverre rijden auto’s wel realistisch? Dat zal je toch ook meevallen. Hoewel autos’dus niet wegzakken in het zand en minder snel total-loss gereden worden, is er verder wel veel realisme aanwezig. Vooral als het gaat om hoe de auto’s zich houden in de bocht. Ook nu kun je auto’s naar jouw voorkeur selecteren en lekker pimpen.

In Forza Motorsport 6 sloopte Forza een groot deel van de marktplaats uit de game. Credits voor auto’s verdienen door goed gepimpte auto’s te verkopen was er niet meer bij. Sterker nog, de moeite die je moest doen om de collectie uit te bereiden lag ook een heel stuk lager. Bij Forza Horizon 3 is het afladen van de garage nog een stuk gemakkelijker. Met name in het begin wordt je echt doodgegooid met bolides. Hierdoor is het verkrijgen van een nieuwe auto aan het begin van het spel echt geen uitdaging. Meer een aanwezigheidspremie. Later past het spel zich hierin aan. Later in de game wordt het spel dus echt uitdagender. En dan ben je blij dat het veilinghuis weer terug is in deze Forza game. Met een beetje geluk duikel je goedkoop een mooie bolide op, of weet je jouw oude roestbakken in credits om te zetten.

Wat constant is, is de beleving van de bolides. Die is echt enorm soepel. Oké, de schademodellen zijn voor mijn gevoel wat minder realistisch. Mede doordat een beetje schade ook echt meer bij de racestijl van Forza Horizon 3 hoort. Natuurlijk kun je wel politiek correct racen, maar ik hang liever de Verstappen uit. Scoort toch net even wat meer publiek op mijn Horizon festival.

Zoals gezegd is Forza Horizon een open wereld game. Dat wil zeggen dat alles binnen een bepaald deel van Australië plaatsvindt. En je enige vrijheid krijgt om te bepalen hoe je daar doorheen rijdt wanneer je van klus naar klus reist. Leuk detail is de GPS, Anna, die aanwezig is. Met stemcommando’s kun je deze GPS aansturen. Door het enorme formaat van de maps in Horizon 3 gaat dit nooit vervelen. Er is echt enorm veel afwisseling onderweg.

Ook leuk is dat je op het gegeven moment de races die je gaat doen naar eigen hand kunt zetten. Bijvoorbeeld alleen Japanse auto’s op de weg of juist alleen maar auto’s in een bepaalde snelheidsklasse. Zelfs het weer en het tijdstip zijn aanpasbaar. De route is niet aanpasbaar.

Ook goed is de toepassing van Drivatars in de soloplay modus. Verschillende computerspelers zullen de namen van jouw directe vrienden op Xbox One dragen. Hebben ze Forza, zullen de drivatars hun rijstijl nabootsen. Minder briljant is hoe ze reageren om de race te manipuleren. Raak je aan het begin flink van de weg en gebruik je de rewind functie niet, zou je normaal altijd stranden onderaan de ranglijst. In Horizon 3 is de kans groot dat je de koploper in de laatste ronde echt nog wel inhaalt.

Natuurlijk is er meer dan alleen offline gameplay. Je kunt ook online gaan. Echter moet je er eerst ruim een uur racen op hebben zitten. Daarna kun je het online scherm pas openen. Dit is om een logische reden. Microsoft wil dat je het spel een beetje kent en dat je al een paar eigen auto’s hebt die je goed liggen. Anders ben je wellicht kansloos online.

Forza Horizon 3 is één van de eerste Play Anywhere games van Microsoft. Je koopt hem eenmaal en kunt hem zowel op de Xbox One als op de PC spelen. Daarnaast kunnen Xbox One en PC gamers het gewoon tegen elkaar opnemen.

Je kunt met andere gamers gewoon lekker racen, maar je kunt ook races uit soloplay in een soort competitieve co-op game spelen. Dit maakt Forza Horizon 3 echt wel een heel stuk spannender. Iedereen wilt immers de race winnen.

Naast het direct spelen met je vrienden, kun je ook de Drivatars van jouw vrienden verzamelen en inhuren om voor jou op het festival te racen. De drivatars zullen je dan weer credits opleveren.

De hele Forza Horizon 3 beleving wordt kracht bijgezet door de radiostations waaruit je kunt kiezen. Inderdaad, een elementje geleend uit die andere open wereld game ;-). Hoe verder je speelt, hoe meer radiostations zich aanmelden en hoe breder de keuze. Wat me vooral meevalt is dat je vanaf het begin al meteen wat echt lekkere tracks krijgt voorgeschoteld.

We hebben Forza ook even op een UHD TV met HDR ondersteuning van Philips gespeeld. Daar zie je hoe krankzinnig veel detail er in de nieuwe Forza Horizon 3 zit. Vooral het chrome op de auto’s is realistischer dan ooit tevoren. HDR ondersteuning zorgt ervoor dat je erg veel detail houdt in de donkere gebieden op het scherm.

Forza Horizon 3 komt met de nodige perks. Zeker wanneer je voor de Ultimate Edition gaat. Dat start al met de VIP pass. Hiermee krijg je aan de start al vijf auto’s. De Lamborghini Aventador LP750-4 SV uit 2016, de Koenigsegg Regera uit 2016, de Ferrari F12tdf uit 2015, de Ultima Evolution Coupe 1020 uit 2015 en de Ford Falcon GT F 351 uit 2015. Daarnaast krijg je dubbele punten voor iedere wheelspin, extra cadeaus en toegang tot VIP evenementen. Je krijgt ook de Car Pass. Hiermee kun je de zes maandelijkse DLC met nieuwe auto’s naar binnen trekken. In totaal zijn dit 42 extra auto’s.

En dan is er nog dit…

Forza Horizon 3 is minder realistisch dan de reguliere Forza series. Voor de echte autofiel zal het tenenkrommend zijn om met een strakke Ferrari over het brandende zand te racen, maar mij kan het niet schelen. Wanneer je Forza Horizon 3 als arcade racer beschouwt, is het echt genieten. Forza Horizon speelt lekker en je speelt snel.

Forza Horizon 3 is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.