Review: American Crime Story: The People vs. O.J. Simpson (DVD)

Roelof van Doorn beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

• Goed verhaal
  • Sterk acteerwerk
  • Goede cast

Met Making a Murderer wist Netflix afgelopen jaar veel kijkers te trekken. De docu was ineens weer helemaal in. Met American Crime Story: The People vs. O.J. Simpson trekt FOX het genre nog net iets meer de entertainment hoek in. En met succes.

O.J. Simpson (koosnaampje The Juice) was één van dé bekende spelers uit het American Football. Naast dat hij een topsporter was, verdiende hij ook bij als acteur. In 1994 ging het allemaal fout. De topsporter wat op het hoogtepunt van zijn carrière toen zijn vrouw en vermoedelijke minnaar ineens dood werden aangetroffen. In 1995 was dit het onderwerp van één van de meest beroemde rechtszaken ooit, The People vs. O.J. Simpson.

Het nadeel van deze beroemde rechtszaak is dat de uitkomst van de serie eigenlijk al bekend is. Toch probeer ik in deze review te voorkomen dat ik iets teveel weggeef over deze uitkomst. Dat zou zonde zijn, want Fox heeft het geheel buitengewoon goed in beeld gebracht. Zo heeft FOX onder anderen in een sterrencast geïnvesteerd die we zelden in series tegenkomen. Denk aan John Travolta die Robert Shapiro mag spelen en natuurlijk Cuba Gooding Jr. in de legendarische rol van O.J. Simpson zelf. Zelfs David Schwimmer duikt weer op als niemand minder dan Robert Kardashian. Je weet wel, die man met die drie dochters. Hij was één van de advocaten van O.J. Simpson.

Inderdaad. Het wemelt van de beroemdheden in deze serie. Zowel in de cast als in de rollen die zij vertolken. Daarnaast loopt het hele verhaal over van het racisme (toen nog heel sterk aanwezig in de VS) en het seksisme. Allemaal ingrediënten om het hele verhaal aantrekkelijk te houden.

Overigens is het na het hele verhaal rondom het proces ook niet echt goed gegaan met de voormalig topsporter. In 2007 werd hij in Las Vegas opnieuw opgepakt. Onder anderen voor een gewapende overval en ontvoering. In 2008 kreeg hij een celstraf. Ditmaal voor 33 jaar. Dit jaar zou hij voorwaardelijk vrij mogen komen als hij zich goed heeft gedragen.

De serie komt met één interessante bonus. Een feature die nog wat verder duikt in het……. van de rechtszaak. Inderdaad. Lekker kijken en zelf de puntjes invullen.

Conclusie American Crime Story: The People vs. O.J. Simpson

FOX zet groots in op deze crime docu en met succes. American Crime Story: The People vs. O.J. Simpson houdt mijn aandacht zonder moeite tien afleveringen lang vast. Komt er een vervolg? Wellicht. Niet dat het verhaal van O.J. Simpson nog veel minuten beeldmateriaal zal vullen, maar onder American Crime Story zijn vast nog wel een paar beroemde rechtszaken open te trekken.

American Crime Story: The People vs. O.J. Simpson is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.