Review: The X-Files Seizoen 10 (Blu-Ray)

• De bekende cast
  • Mooie verhalen
  • Veel spanning

Ineens, na 15 jaar zijn ze terug. Fox Mulder (David Duchovny) en Dana Skully (Gillian Anderson). Na 15 jaar stilte verscheen The X-Files begin dit jaar ineens weer op TV. Niet als een revival, maar als vervolg op het negende seizoen en dit laatste werd op een bijzondere manier verwerkt in het verhaal.

Het verhaal na 15 jaar oppakken is natuurlijk best een uitdaging. Destijds belden de FBI agenten al wel met mobieltjes, maar toen was een Motorola StarTac toch echt wel the bomb. Internet was er al wel, maar niet mobiel. Laat staan dat sociale netwerken een belangrijke rol speelden. Daarnaast hebben de hoofdrolspelers hier en daar wat meer rimpeltjes gekregen, laat staan dat hun baas Walter Skinner (Mitch Pileggi) nog kaler is geworden.

De scenarioschrijvers lossen dit handig op door gewoon toe te geven aan de enorme periode tussen het negende en tiende seizoen. Dit begint met een reden verzinnen om de twee terug bij elkaar te krijgen. Terug in de kelder waar Fox’ oude bureau stond. Door ze gewoon te voorzien van smartphones. Bijna de hele cast die nodig was voor het verhaallijn van het tiende seizoen bestaat uit verouderde koppen van vroeger en dat voelt natuurlijk aan. Zelfs de Cigarette Smoking Man (William B. Davis) keert terug, al is zijn hobby wat zwaar geworden.

Om dit nieuwe seizoen verder goed te laten aarden is ervoor gekozen om de complete oude intro grafisch op te poetsen. Klaar voor Full HD, maar verder totaal niet te veranderen. Het moment dat de eerste aflevering start heb ik alweer kippenvel. De eerste paar afleveringen proberen de makers van de serie vooral weer met kleine verhalen te komen over freaky wezens. Langzaam bouwt het verhaal op dat voortborduurt op de gebeurtenissen in de oude seizoenen. Dit verhaal domineert eigenlijk het tweede deel van dit tiende seizoen met een enorme climax. Een climax die schreeuwt om uitleg. Een climax waarvan het nog niet bekend is of Fox dit in een elfde seizoen laat uitleggen.

Voor de fans is het Blu-Ray pakket echt een feestje. Natuurlijk is er veel informatie over hoe het tiende seizoen tot stand is gekomen. Leuk detail, ze filmden weer in Vancouver, waar de eerste vijf seizoenen en de films ook zijn geschoten (de rest was hoofdzakelijk in L.A.). Ook leuk is een terugblik op de oude serie en de monsters die echt indruk hebben gemaakt. Fox heeft het Blu-Ray pakket ook voorzien van een korte film.

Bij het kijken van het tiende seizoen realiseer ik me hoe weinig ik heb onthouden van het origineel. Hoewel het tiende seizoen prima in elkaar zit, miste ik hier en daar toch wat voorkennis. Reden genoeg om die eerste negen seizoenen ook eens bij elkaar te gaan sparen. En ja, ik hoop op een elfde seizoen. Ineens ben ik weer fan.

The X-Files seizoen 10 is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.