Review: Thunderbirds are Go! (Seizoen 1 afl. 1-5)

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 3.5 sterren.

• Een voorbeeld van een goed uitgevoerde verjongingskuur van een klassieke serie
  • Vijf leuke verhalen

• Geen extra's
  • Alleen Nederlandse stemmencast
  • Alweer Charly Luske

5… 4… 3… 2… 1… Thunderbirds are Go! Ik geef het toe. Ik was vroeger groot fan van de poppenserie. Op mijn slaapkamertje prijkte Tracey Island en in de vensterbank stonden vier Thunderbirds en de roze limo van Lady Penelope. Ik hield mijn hart vast toen ik hoorde dat er een nieuwe serie werd gemaakt en hoewel ik best een paar punten van kritiek heb op de DVD release zelf, ben ik toch onder de indruk. Misschien zelfs wel weer fan 😉

De originele poppenserie werd letterlijk geheel gemaakt met poppen en modellen van voertuigen en omgevingen. De marionetten waren natuurlijk niet meer van deze tijd. Dus besloot de studio die met het project aan de slag ging over te gaan op 3D animaties. Toch hebben ze, gelukkig, de oude techniek niet geheel de deur uit gedaan. Hoewel de karakters zelf nu helemaal geanimeerd zijn, is het grootste deel van de voertuigen en omgevingen nog steeds daadwerkelijk een model. De animaties van de karakters worden dus in de opnamen van de voertuigen en dergelijke geplaatst.

Het leuke is ook dat veen van de modellen weer werden gemaakt met behulp van alledaagse objecten. Zo is onder anderen een stofzuigermotor verwerkt in het voertuig van The Hood in aflevering 2. Hoe ik dit weet? Voordat Zapp begon met het uitzenden van de serie, brachten ze een lange special over hoe de nieuwe Thunderbirds serie is gemaakt. Ik heb me hier enorm mee vermaakt.

Een ander leuk detail is dat de originele Lady Penelope, Sylvia Anderson, ook in deze serie weer haar stem heeft laten klinken. Ditmaal als groottante Sylvia. Overigens is haar betrokkenheid niet heel vreemd. Ze schreef een aantal afleveringen van de originele serie, maar schreef ook mee aan Thunderbirds Are Go!

Toch kunnen we hier niet van genieten… Ik merkte al op dat de DVD release best een paar punten van kritiek kent. Voor de fans is de belangrijkste dat de Engelse stemmen niet te horen zijn. In plaats daarvan horen we de Nederlandse cast die bestaat uit Vivienne van den Assem, Dragan Bakema, Peggy Vrijens en Charly Luske. Hoewel ik best onder de indruk ben van het zangtalent van Charly moet ik toegeven dat dit de zoveelste kinderserie/film is in een paar weken tijd die ik kijk die hij heeft ingesproken. Onderhand begint er bij mij een behoefte naar wat meer originele stemmen te ontstaan.

Iets anders dat jammer is, is dat Just Bridge heeft gekozen voor een gefaseerde release van het eerste seizoen. Het eerste seizoen kent namelijk 26 afleveringen en deze DVD release bevat er maar vijf. Helemaal jammer is dat de briljante reportage over hoe de serie is gemaakt ook niet op de DVD is gezet. Voor fans een must-see en ook voor niet-fans gewoon enorm leuk om te zien. Gemiste kans.

En dan eindig je met een dubbel gevoel. Ja, ik heb genoten van de vijf afleveringen. Ja mijn kinderen vinden de Nederlandse stemmen helemaal prima, maar waarom mag ik als fan niet naar de originele stemmen luisteren? Waarom kan ik niet gewoon een box kopen met alle afleveringen? Waarom niet die briljante making-off op het schijfje zetten? Voor kinderen wil ik zeggen, deze moet je zien! Voor oudere kijkers wil ik zeggen, zoek een stream met ondertiteling, want dit is voor hen een net-nietje.

Thunderbirds are Go! is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.