Review: Star Wars: The Force Awakens (Blu-Ray)

• Goed verhaal
  • Vlotte vertelling
  • Veel actie
  • Veel humor
  • Extreem veel extra's
  • Schaalt goed op naar 4K

Het is altijd een dingetje geweest. Het verschil tussen Star Wars en Star Trek. Beide filmseries kennen een eigen fanbase en het gevoel is een beetje te vergelijken met Apple vs. Android. Je bent voor het één of voor het ander. Op het gebied van regie probeert Lucasfilm onder leiding van Disney een voorzichtig bruggetje te slaan. Na de regie over diverse Star Trek films en games te hebben gevoerd, mocht J.J. Abrams nu zijn visie op Star Wars laten zien.

Star Wars: The Force Awakens gaat vooral over de verdwijning van Luke Skywalker aan het einde van Return of the Jedi. Zowel het verzet als het nieuwe First Order zijn naar Luke op zoek. Het verzet in de hoop haar offensief met Luke te kunnen versterken en de First Order om het Jedi ras volledig uit te roeien.

Toch blijkt al snel dat Luke vinden een enorm probleem is. Beide groepen hebben een onvolledige kaart van het sterrenstelsel. Het deel dat ontbreekt is het deel waar Luke zich zou bevinden. Daarnaast blijkt The Force een eigen willetje te hebben. Het uitroeien van Luke zou niet genoeg zijn om het Jedi ras uit te roeien. Tegelijkertijd komen we terecht in een familievete. Het liefdeskindje van Han Solo en princes Leia blijkt volledig ontspoord te zijn.

De belangrijkste nieuwkomer in Star Wars: The Force Awakens is toch wel BB-8. Dé voetbaldrone die al veelvuldig als speelgoed in de schappen te vinden is. De drone BB-8 lijkt op het eerste gezicht even simpel en schattig als R2D2, maar heeft toch veel meer karakter in deze film dan R2D2 ooit heeft gehad. De keuzes van de nieuwe drone zijn in veel gevallen van belang voor het verloop van het hele verhaal. Leuk detail, de drones C-3PO en R2D2 zijn de enige karakters tot nu toe die in alle zeven films zijn verschenen.

Star Wars: The Force Awakens moet vooral ook een brug slaan naar een nieuw Star Wars universum waar vanuit verschillende nieuwe films gelanceerd kunnen worden. Dit begint met de introductie van een nieuwe cast, maar ook een voorzichtig afscheid van de oudgedienden. De oude helden, maar ook de nieuwe helden komen voor één keer allemaal samen en een groot deel van hen lijkt door te mogen naar de achtste film uit de serie.

Qua verhaalopbouw voelt Star Wars: The Force Awakens een beetje als de (chronologisch) tweede trilogie van Star Wars, maar dan in één film. Van het familiedrama tot aan de vernietiging van ‘een’ superwapen. Alles is aanwezig is Star Wars: The Force Awakens. Dit maakt niet alleen dat Star Wars: The Force Awakens een feest van herkenning is qua verhaal, maar ook dat de twee uur en vijftien minuten aan verhaal geen moment vervelen. Er gebeurt gewoon heel veel in deze kaskraker. Het langzame dat de eerste zes Star Wars films toch een beetje typeert is er compleet vanaf en daar kan ik alleen maar mijn waardering voor uitspreken.

Iets anders dat mij enorm aan staat is de humor in dit zevende deel. Star Wars kende altijd wel de nodige humor, maar de manier waarop de Storm Troopers in dit zevende deel toch echt als mensen worden neergezet is gewoon enorm leuk en dan hebben we het nog niet over het samenspel tussen Han Solo en Chewie. Zeker wanneer de twee weer eens plaatsnemen in de cockpit van de good old Millenium Falcon.

En dan is Disney nog zo lief geweest om de Blu-Ray naar ons op te sturen die prachtig opschaalt op onze 4K TV. De scherpte is een lust voor het oog en er zit een tweede schijfje in de verpakking met daarop een enorme lading bonus content. Natuurlijk gaat het allemaal over hoe de film tot stand is gekomen. Pareltjes zijn hoe BB-8 is gebouwd en hoe het geheel visueel in elkaar is gezet. Inderdaad. Het spelen met losse modelletjes zoals in episodes 4 tot en met 6 is zo goed als achterwegen gelaten ;-).

Toen Disney in 2012 Lucasfilm kocht, was ik even bang dat Disney zich enkel zou richten op het verder uitbuiten van het prachtige merk Star Wars. Oké, de film heeft al meer dan 2 miljard dollar opgebracht… maar van haastwerk lijkt geen spraken. Sterker nog, Star Wars: The Force Awakens is wat mij betreft de sterkste Star Wars film tot nu toe.

Star Wars: The Force Awakens is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.