Review: Les Cowboys (DVD)

Frank van den Berg beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

• Origineel verhaal.
  • Mooi gefilmd.
  • Sterk geacteerd.
  • Meeslepend.

• Eerste gedeelte van de film is iets te lang.

Geregisseerd door Thomas Bidegain met in de hoofdrollen François Damiens, Finnegan Oldfield en John C. Reilly. Een vader onderneemt samen met zijn zoon Georges een zoektocht naar zijn dochter die zich heeft afgezonderd met haar vriend in Algerije. De scenario schrijver Thomas Bidegain, verantwoordelijk voor de scripts van ‘La Famille Bélier’, ‘Deephan’ en ‘Un Prophète’ levert met deze indringende film zijn eerste regieklus af.

Alain Balland is een middenklasse Fransman met een voorliefde voor de Amerikaanse Western cultuur en heeft een mooi leven. We zien hem en zijn gezin op een country feest ergens in de buurt. Hij zingt een lied, danst met zijn 16 jarige dochter Kelly en praat wat met zijn vrienden. Maar als zijn vrouw naar huis wil blijkt Kelly nergens meer te vinden en lijkt het of ze spoorloos is verdwenen. Wat volgt is een sfeervolle roadmovie die een ongewone rust ademt. Maar dat is slechts een deel van het verhaal. Van daaruit verandert Les Cowboys in een vreemde mix van avontuur en drama met hele actuele thema’s.  Zijn zoon Georges zoekt verder waar zijn vader gestopt is en met enkele tijdsprongen volgen we nu ook zijn verhaal over de zoektocht die hij onderneemt om zijn zus te vinden. Het lijkt allemaal een hopeloze kruistocht, zelfs als hij een Amerikaan ontmoet die beweert de man van zijn zus te hebben ontmoet. Sterker nog, hij gaat nu naar hem toe en als Georges mee wil dan kan dat gewoon natuurlijk. Het zal hem echter alleen maar dieper in de problemen helpen en de vraag is maar hoe hij zich daar weer uit redt.

scene1 les cowboys les-cowboys-thomas-bidegain-photo-13

Mening

Les Cowboys moet het in het eerste uur hebben van de fantastische Franse acteur François Damien, die met veel gevoel voor vrees en woede de bijna hopeloze vader speelt. Dit gedeelte is ècht voor hem en hij krijgt van de regisseur dan ook alle ruimte, soms iets teveel denk ik. Maar als een tragische wending de verhaallijn overhoop haalt krijgt de film ineens de vaart die hij nodig heeft. Finnegan Oldfield speelt prachtig de zoon in Les Cowboys en er is een fijne bijrol voor John C. Reilly die gewoon als ‘de Amerikaan’ op de aftiteling staat. Cowboys en indianen, westerlingen en moslims, de boodschap lijkt me duidelijk. De tegenstellingen zijn dan ook groot en dan niet alleen in cultuur maar ook zeker in belangen. Tegen de achtergrond van de aanslagen in New York, Madrid en Londen verhaalt de film over keuzes en gevolgen op een zelden vertoonde manier. Les Cowboys heeft een zeer sterk laatste stuk met uiterst mooi gefilmde en gemonteerde scenes. Deze film is gemaakt door mensen met een hart van goud. Op de DVD staat verder nog een interessante Making of en enkele Lumière trailers. Les Cowboys is verkrijgbaar bij o.a. Bol.com. Wij danken Lumière voor het recensie exemplaar.