Review: Baas in Eigen Bos 4 (Blu-Ray)

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 3 sterren.

• Heel leuk voor kinderen

• Niet heel boeiend voor ouders

Met Open Season Scared Silly (zoals de film in het Engels heet) heeft Sony Pictures alweer het vierde deel in de Open Season serie in de schappen gelegd. Hoewel de titel in het Engels haar nummering heeft verloren, heet de familiefilm hier simpelweg Baas in Eigen Bos 4.

Het originele Baas in Eigen Bos is de laatste Baas in Eigen Bos die ik heb gezien. Gewoon in het Engels, want dat heeft mijn voorkeur. Die film uit 2006 was een tegenhanger voor de Madagaskar series. Met Ashton Kutcher en Martin Lawrence in de hoofdrol lag ik in een deuk. In de tweede film waren de twee afgehaakt, dus ik ook. In de derde film werd er wederom een andere cast aan de karakters gehangen en ook in deze vierde Baas in Eigen Bos krijgen we weer een compleet nieuwe stemmencast. Of de Nederlandse cast met dezelfde snelheid wisselt kan ik niet vertellen.

Het verhaal van Baas in Eigen Bos begint op het moment dat bekend is dat er een weerwolf in het bos rondloopt. Jager Shaw gebruikt de aanwezigheid van de gevaarlijke wolf als reden om het jachtseizoen eerder te openen. Vanaf dat moment lopen alle dieren in het bos gevaar. De enige manier om het jachtseizoen te sluiten is om te zorgen dat de weerwolf snel wordt gevonden.

Alleen… Boog en Elliot zijn natuurlijk geen echte helden. Ze moeten niet alleen uitkijken voor jager Shaw, maar zijn ook bang voor de weerwolf. Dat is waar de ondertitel Scared Silly vandaan komt.

Qua animatiestijl lijkt niets verandert aan de Baas in Eigen Bos serie. De animaties zien er gewoon heel mooi uit. Anders is het met de grappen. Hoewel kleine kinderen echt kunnen genieten van de grappen en grollen, is het voor ouders vooral meer van hetzelfde. De film innoveert op geen enkele manier en zelf mis ik vooral Ashton Kutcher en Martin Lawrence. Die twee leken echt plezier te hebben als de stemmen van de twee karakters. Dat plezier mist gewoon.

Sony Pictures levert de Blu-Ray keurig met een enorme lading extra’s voor kinderen. Van bloopers en verwijderde scènes tot informatie over hoe de film is gemaakt.

Baas in Eigen Bos 4 zal voor ouders weinig nieuws bieden. De grappen zijn allemaal clichés. Voor kinderen is het een heel ander verhaal en zie ik hoe de film voor die kleintjes nog steeds haar magie heeft vastgehouden.

Baas in Eigen Bos 4 is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.