Review: UDI RC Lark FPV (Drone)

• Krachtig genoeg om bij lichte wind te vliegen
  • Genoeg reserveonderdelen
  • Zeer crashbestendig
  • Aardige video's

• Geen headless modus
  • Matige foto's, ook bij goed weer

De wereld van de drones staat niet stil. Dit bewijst de Lark-FPV van UDI RC. FPV staat voor First Person View en dit vertaalt zich in een 640×480 display dat handig op de controller zit weggewerkt en laat zien wat de camera ziet.

De UDI RC Lark FPV die we bij Dronecentraal.nl vonden bevat een afstandsbediening met zonnekleppen, 2GB Micro-SD kaart met reader, een batterypack voor zowel de drone als de lader, beiden met eigen USB lader, een schroevendraaier, zes reserveschroeven, vier extra rotorbladen en vier optionele rotorbeschermers. Een simpele, maar duidelijke handleiding maakt het geheel af.

De UDI RC Lark FPV is gemaakt van gegoten wit ABS plastic. Aan de onderkant zitten op alle assen LED strips zodat je zowel in het donker als bij licht goed kan zien wat de voorkant van de drone is. De achterste rotorbladen zijn zwart en de voorste wit. Het geheel wordt afgemaakt met een stevig, wit landingsgestel.

Het voordeel van gegoten plastic is dat het ook bij barsten zoveel mogelijk haar vorm zal behouden. Zeker wanneer de UDI RC Lark FPV een stevige noodlanding op asfalt moet maken, kan de klap een deel van het plastic laten barsten. Zo ook bij ons testmodel. Door de vormvastheid heeft dit nauwelijks invloed. Het is zelfs goed te lijmen. Een ander voordeel is dat de het plastic ook gewoon wit blijft bij beschadigingen. Van een afstandje zijn beschadigingen dan ook niet zichtbaar.

Bediening

De afstandsbediening van de UDI RC Lark FPV valt vooral op door haar vorm. Het lijkt op een cockpitstuur van een groot vliegtuig met daarop alle belangrijke knoppen en in het midden het display. Het display is voorzien van klepjes tegen de zon. Hierdoor is het display ook buiten prima te gebruiken. Het geheel ligt verder heerlijk in de hand.

UDI RC Lark FPV Drone_MG_8323

Wanneer je op het scherm vliegt, zal je zien dat je iets lag hebt. Echt vliegen in First Person View is dan ook niet aan te raden tenzij je goed kunt compenseren. Ach, het geeft ook iets avontuurlijks ;-). De maximale afstand voor een goede beeldverbinding ligt op ongeveer 10 meter. De bediening tussen controller en de UDI RC Lark FPV verloopt compleet zonder lag. De bediening verloopt dan ook niet over dezelfde WiFi verbinding als het beeld van de camera.

Vlieg- en laadtijden

Hier komen we toch bij een kritiek puntje voor de UDI RC Lark FPV. Het pakket dat je ontvangt doet een paar dingen namelijk heel goed op het gebied van vliegen en laden, maar niet alles is even comfortabel.

De 1.000mAh accu is opgebouwd uit twee 500mAh cellen die parallel zijn aangesloten. Deze twee cellen laden via de bijgeleverde USB lader kost je via een standaard computer een kleine twee uur. Gebruik je een snellader voor smartphones, mag je daar een half uurtje vanaf trekken. Daar krijg je (met cameragebruik) 7 minuten vliegtijd voor terug. Koppel je de camera af, voeg je dik twee minuten vliegtijd toe (hij moet dan nog altijd het gewicht van de camera tillen). Dit afkoppelen gaat gemakkelijk via het plugje op de stroomkabel van de camera.

UDI RC Lark FPV Drone_MG_8329

Hoewel de vliegtijd vergelijkbaar is met vele van de minidrones die we het afgelopen jaar hebben getest, is de laadtijd veel langer. Dit komt doordat de drone veel meer gewicht de lucht in moet tillen. De body is groter, de motoren ook en zeker ook het totale gewicht. Nu is het een groot voordeel dat de accu van de UDI RC Lark FPV uit de drone gehaald kan worden om op te laden. Het is dan ook ons advies om extra accupacks aan te schaffen om zo het vliegplezier te vergroten.

Ook de controller komt met een eigen, herlaadbare accu. Op een enkele acculading kan ik zes keer vliegen voor de accu van de controller opnieuw geladen moet worden. Hoewel de controller gebruik maakt van het relatief energiezuinige 2.4GHz, is er ook een live dataverbinding met de camera en een scherm dat van stroom moet worden voorzien. Ook voor de accu van de controller krijg je een aparte lader. Je kunt dus beide accu’s gelijktijdig opladen.

UDI RC Lark FPV Drone_MG_8333

Vliegplezier

Het vliegplezier met de UDI RC Lark FPV ligt vele malen hoger dan met minidrones. Simpelweg omdat je de UDI RC Lark FPV mee naar buiten kunt nemen. Hoewel het lastig is om met wind echt mooie filmpjes te maken (later in dit verhaal onze testbeelden met wind), is het heerlijk om met de wind te spelen. Met wind mee haalt de UDI RC Lark FPV echt mooie snelheden terwijl tegenwind voor een leuke uitdaging zorgt waarbij de rotoren echt even hard aan het werk mogen om er tegenin te boksen.

Hoewel de UDI RC Lark FPVgeen headless drone is, reageert de drone wel heel soepel op de besturing vanaf de controller. Bovendien zorgt de aerodynamische body ervoor dat de wind de richting van de neus niet snel zal veranderen.

De UDI RC Lark FPV kent drie vluchtmodus die het gedrag van de drone bepalen. Standaard staat de drone in beginnersmodus. Hierbij zal de 6-assige gyrosensor jouw acties hier en daar afremmen om de drone stabiel te houden. Bij de overige twee modus worden de acties van de gyro’s minder waardoor je agressiever gaat vliegen. Je kunt beter stunten en scherpere bochten maken maar… je raakt ook sneller het balans van de UDI RC Lark FPV kwijt. Dit is dus echt iets voor wanneer je goed gewend bent aan de drone.

Als extra bevat de UDI RC Lark FPV ook een stuntmodus. Met één druk op de knop zet je de stuntmodus aan en bepaal je in welke richting de drone flips maakt. Zeker bij toeschouwers buitenshuis zorgt dit voor verbazing terwijl het jou nauwelijks inspanning kost. We zien dit op veel drones en dit is gewoon een hele leuke functie.

Wanneer de controller uitvalt, of het signaal wegvalt, zal de UDI RC Lark FPV zelfstandig de landing inzetten. Hij stabiliseert zichzelf en zakt langzaam naar de grond. Naast uitval van de controller kan ook gewoon het signaal even wegvallen. Ook dan gaat de UDI RC Lark FPV de noodlanding inzetten. Dit laatste gebeurt vooral binnenshuis. De controller werkt immers op 2.4GHz, net als jouw WiFi netwerk, alle bluetooth apparaten in huis, de magnetron, DECT telefoon, KlikAanKlikUit schakelaars en al dezelfde apparaten van de buren. Buiten heb je hier nauwelijks last van.

Crashbestendigheid

Zeker als het jouw eerste grote drone is, is de kans groot dat je regelmatig met de UDI RC Lark FPV zal crashen. Gezien het voor ons een testmodel is, hebben wij opzettelijk de nodige crashes veroorzaakt. De eerste conclusie… leuk die extra rotorbladen, maar de beschermers om de rotorbladen heen zijn zo goed dat de rotorbladen nauwelijks schade oplopen. Overigens zijn alle foto’s boven met flinke crashschade. Toen we de Lark FPV ontvingen hadden we alleen een actioncam ter beschikking en die foto’s waren simpelweg te slecht om voor plaatsing in aanmerking te komen. Toch wilden we tot de komst van onze nieuwe camera niet al te voorzichtig testen ;-).

Het plastic vertoont na diverse heftige landingen wel wat schade. Hier en daar zijn breuken zichtbaar, maar het gegoten plastic blijft verder keurig in vorm en daardoor de elektronica in de UDI RC Lark FPV keurig beschermen. Mocht je de rotorbladen of de (niet brushless)motoren moeten vervangen, kan dat gemakkelijk met de bijgeleverde schroevendraaier. Wat mij betreft is de crashbestendigheid zeer goed.

Camera

De camera in de UDI RC Lark FPV heeft een resolutie van 640 bij 480 pixels. Dit is gelijk aan de camera van vele andere, goedkope cameradrones. Een voordeel van de UDI RC Lark FPV is wel dat de lens wat groter is dan bij vele andere modellen. Hierdoor valt er wat meer licht naar binnen. Daarnaast lijkt er een UV filter op te zitten.

De camerasoftware lijkt ook zeer compleet te zijn. Zo zit er softwarematige compensatie voor tegenlicht in. Bijvoorbeeld wanneer de camera even vol op de zon is gericht. De UDI RC Lark FPV zal hier dan een zwarte cirkel overheen plaatsen om zo te voorkomen dat de omgeving onderbelicht raakt. Verder is er nog spraken van een automatische witbalans, maar daar ben ik zelf niet zo heel gek op. Het beeld verandert regelmatig van warm naar koud afhankelijk van de richting die de camera op filmt. Het is helaas niet mogelijk deze functie uit te schakelen. Natuurlijk hebben we wat foto’s en video’s voor je zodat je zelf kan oordelen over de kwaliteit. Hou daarbij rekening dat ik mijn best heb gedaan er zoveel mogelijk beweging in te krijgen.

Wanneer je de UDI RC Lark FPV in huis haalt, heb je meteen alles dat je nodig hebt om met de drone te kunnen vliegen. De levering is zeer compleet. Toch raden we omwille van de lange laadtijd en korte vliegtijd aan minimaal één extra accupack aan te schaffen. Door de hoge crashbestendigheid is de UDI RC Lark FPV zeer goed te vliegen voor beginners en hoewel de camera niet heel hoog van resolutie is, zijn de beelden prima bruikbaar.