Review: Story of Seasons (3DS)

• Uitgebreide mogelijkheden
  • Online "multiplayer"
  • Economische extra's
  • Safari gebied

• Komt traag op gang
  • Tutorial slaat nergens op

Story of Seasons is het nieuwe hoofdstuk in de verhalen van de ‘Bokujo Monogatari’ serie. Een farm simulatiegame met de verslavende gamestijl die typisch is voor de Harvest Moon spellen. De game was al sinds mei verkrijgbaar is de US of A, maar nu eindelijk in ons platteland: Gadgetgear ging de boer op!

Pas je karakter aan -uit een wat beperkte keuze, maar ach… Treur toch niet!- Je aanmelding om Oak Tree Town bij te staan om de meest succesvolste boerderij ever te runnen is geaccepteerd! En daar gaat het hier om: eat, sleep farm, repeat!

De gameplay

Je begint de game wat langzaam door een tekstuele training te doorlopen. Alleen tekst omdat je wel te lezen krijgt hoe het moet, maar het niet direct kan testen. Dat is een beetje vreemd en leert ook minder snel. Deze tutorial duurt behoorlijk lang en verveeld tot de macht 10. Gelukkig, wanneer je de trainingsdagen hebt doorlopen, kun je eindelijk aan de slag met jouw lapje grond. Maak van niets een prachtig agrarisch hoogstandje door alles te telen wat je maar kunt bedenken en je diertjes tot kuddes te laten groeien. Behalve je eigen handel kun je jouw producten ook ruilen voor andere gewassen, gereedschap, of meubilair voor je huis. Oh en heb je wel eens pinguïns als huisdier gehad?

Story-of-Seasons-1

De controls werken super, al is het even wennen dat je karaktert wel heul heul heul snel rent als je het joy padje gebruikt. Het voortbewegen ingame gebeurt met je circle pad en alle acties worden uitgevoerd met de letterknoppen of pictogrammen op het touchscreen. Je gereedschappen en items kunnen worden ingeschakeld door het openen van het hoofdmenu met de X-toets, of door R toets te trekken. Het swappen van gereedschap is niet zo eenvoudig als het in New Leaf, waar de knoppen links en rechts op de D- Pad worden vastgezet. Maar de snelle toegang tot het menu werkt wel weer erg goed.

STORY OF SEASONS REVIEW

Wat is er nieuw

Fans van de eerdere delen zullen echt genieten van de vele extra’s van Story of Seasons. De variatie in de gewassen en zaden is enorm, de huisdierkeuze is groot en door alle opties qua meubilair en inrichting maak je binnen de kortste keren een boerderij naar je eigen smaak.  Behalve je eigen gewassen planten en oogsten kom je ook in aanraking met het financiële aspect van een boerderij. Je leert je oogst te verschepen en te verhandelen naar gebieden waar jouw producten schaars zijn zodat je extra cash money’s binnensleept.

Leuke nieuwtjes zijn wat special seeds zoals de Mario 1Up paddenstoel. Deze heeft een speciale bijwerking die het seizoen versnelt. Nee, dat is geen hallucinerende werking, het werkt.  Een ander ding dat nu ook goed tot z’n recht komt is het online multiplayer gehalte. Je kunt nu echt de handel drijven met andere boerderijen en hun spelers. Je kunt gifts uitwisselen, elkaars landen oogsten en je portemonnee spekken door hier en daar wat te verkopen en ruilen.harvest-moon-story-of-seasons

Behalve het boerderijleven kun je ook je akkers verlaten en de boel verkennen. Later in de game brengt dit je veel variatie en plezier. Het gebied buiten je boerderij is namelijk enorm groot. Er zijn talloze bloemen, beesten en dingen te verkennen en te verzamelen. De safari zone geeft je bijvoorbeeld de mogelijkheid om inheemse dieren te houden zoals aapjes en pinguïns. Je kunt daar ook je eigen dieren laten grazen dat weer extra’s met zich meebrengt.

Story of Seasons komt enorm langzaam op gang. Dat komt door het gelimiteerde aantal extra activiteiten, het verstrijken van ingame dagen en de beperkte inhoud van je akkers. Dat maakt het al snel dat veel gamers Story of Seasons zullen wegleggen en minder snel weer oppakken. Jammer, want de game is gewoon tof. Waar je in het begin alleen een paar activiteiten hebt zoals vissen en bug catching, krijg je er later in de game veel meer voor terug. Het advies is dus even doorbijten. De game wordt enorm uitgebreid en er zijn duizenden dingen te exploreren, te handelen, te verzamelen en te petten. Story of Seasons is een uitgebreide game die veel verder gaat dan alleen de farm games die er tot nu toe waren. Als je echt het maximale uit de game wilt halen, dan ben je wel een uurtje of twintig bezig voordat het echt leuk wordt. Dit lijkt het eerste uur misschien onmogelijk, maar prik daar doorheen en je hebt een toffe game. Als je de Harvest Moon games leuk vindt, dan moet je deze sowieso halen. Houd je van de simpele online farm games, dan moet je Story of Seasons echt eens proberen, want je begint simpel en al spelenderwijs verander je in een multimiljonaire boerderijkoning die economisch en agrarisch relatief sterk onderlegt is… Wat een zin 🙂 Ben je niet dol op de Harvest Moon games, laat dan ook deze links liggen. De game is wel uitgebreider dan ooit, maar het blijft Harvest Moon: Story of Seasons.

safari animals story of seasons