Review: Rebound (Les Revenants) seizoen 2 (DVD)

Frank van den Berg beoordeelde namens GadgetGear de met 4 sterren.

• Twin Peaks in de Franse Bergen.
  • Spannend verhaal.
  • Mooi gefilmd.

• Het is in het Frans...voor degene die daar moeite mee heeft.

Het vervolg van de Franse hitserie die inmiddels miljoenen mensen aan de buis gekluisterd heeft. Toegegeven, deze schrijver had nog niet eerder van de serie gehoord en kreeg het tweede seizoen van Rebound pasgeleden onder ogen. Na enkele afleveringen en wat inlezen begint het ook bij mij allemaal wat duidelijker te worden.

Deze serie is echt heel erg mooi, spannend en intrigerend tegelijk. Het verhaal wordt in Rebound gewoon vervolgd alsof er niet een kleine pauze tussen seizoen 1 en 2 heeft gezeten. Het speelt zich allemaal af in een Frans bergdorp aan de rand van een ingestorte stuwdam.

Het is een half jaar geleden dat de teruggekeerde doden weer verdwenen zijn in het bos. Sindsdien is er niets meer van hen vernomen. De dam wordt bewaakt door het leger dat de overgebleven inwoners helpt met het orde op zaken stellen. In de rest van het land gonst het van geruchten over de teruggekeerde doden maar de overheid wil er verder niets van weten. Met kleine brokjes informatie wordt duidelijk hoe dat allemaal gekomen is. Wat wel al meteen duidelijk is is dat het stadje volledig van de buitenwereld is afgesloten. Op een dag komt er een inspecteur Berg geheten de dam inspecteren en het zal niet toevallig zijn dat de doden weer besluiten terug te keren naar het stadje. Dat niet iedereen uit het stadje er een schone lei op na houdt is alleen maar olie op het vuur. We zien misdaden uit het verleden die hun slachtoffers nu nog achtervolgen.

rebound sene foto rebound scene foto

De serie zit vol met mooie vergezichten en stemmige muziek. Hij is prachtig gemaakt en je kunt zien dat er kosten nog moeite zijn gespaard om er echt een Twin Peaks-achtig sfeertje aan te geven. Elk shot is ‘leeg’. Volkomen stil, net zoals bij The Walking Dead. Het verschil met die serie is echter groot. Bij The Walking Dead zijn de doden echte zombies en uit op levend mensenvlees. De doden uit Rebound of Les Revenants zoals de serie in het origineel heet, zijn vooral uit op hereniging. De acteerprestaties zijn prima.Vooral het jonge meisje Lena gespeeld door Jenna Thiam wordt erg goed neergezet. Van haar zal het ook niet lang duren voordat ze  internationaal doorbreekt. Een Amerikaanse versie is er inmiddels ook al, The Returned. Dat krijg je met succes. Maar gelukkig kunnen wij de serie ook in huis halen in de originele versie.

Rebound is een bij vlagen heftige en prachtig gestileerde filmische serie en is vanaf vandaag verkrijgbaar bij o.a. Bol.com. Met dank aan TripleP voor het recensie exemplaar.